Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bij onze leestips hebben we niet enkel oog voor dikke biografieën of (rij)technische werken, het mag er zo nu en dan ook wat luchtiger aan toe gaan. Vandaar dat we jullie een reeks octaanstrips wensen voor de schotelen die met fijne potloodtrekken ons meesleuren naar een andere – coronavrije – wereld.

De tijd dat octaanstrips zich grotendeels beperkten tot Michel Vaillant ligt lang achter ons. Meer nog, de vernieuwde Vaillant strips kennen meer dan ooit tal van uitdagers. Bijna acht jaar geleden schotelden we jullie reeds de onvolprezen trilogie Grand Prix van Marvano voor, een waar meesterwerk dat het GP-racen van de jaren ’30 – aan de vooravond van WOII – op nooit eerder gezien wijze opnieuw tot leven wekt. Vandaag voegen we daar nog enkele andere interessante strips aan toe.

Chapman & Ring

Drivr-Ring-1Drivr-Ring-2

In de commentaren bij het stuk over Grand Prix werden reeds twee toppers uit de Plankgas collectie van uitgeverij Daedalus naar voren geschoven: Chapman en Ring. De trilogie Chapman kan, wat mij betreft, bijna de strijd aangaan met het bovenvermelde Grand Prix als beste strip aller tijden. Grotendeels natuurlijk omdat het levensverhaal van Collin Chapman ongemeen interessant is.

Fictief verhaal

De schuchtere start van Lotus, de baanbrekende ideeën, de overwinningen met piloten als Graham Hill en Jim Clark en de drama’s, allemaal komen ze door middel van deze drie strips naar boven. Ring daarentegen is een fictief verhaal over twee Formule 2-piloten die eind jaren 1960 wedijveren voor een winst op de mythische Nürburgring. De strip is bijna zo mysterieus en donker als de Nordschleife zelf. Enkel de wat houterige Nederlandse vertaling doet het geheel oneer aan.

De Grote Overwinningen Porsche & 24 Uren van Le Mans 1964-1967

Drivr-Ford-Porsche

Plankgas heeft echter ook andere merken dan Lotus in de spotlights gezet. Zo werd ook de strijd tussen Ford en Ferrari op Le Mans belicht, en dit op een historisch correctere wijze dan we recent op het grote scherm zagen. Zeker zo leuk is de focus op de beginjaren van Porsche in de racerij, met de 356 SL Gmünd tijdens de rally Luik-Rome-Luik van 1952, de 550 Spyder en de Carrera Panamericana 1954, de 718 RSK en Le Mans 1958, de 804 en de GP van Rouen 1962, de 904 en de Targa Florio 1964 en tot slot de 911T en de rally van Monte-Carlo 1968.

Belgisch kantje

Die eerste grote overwinning voor Porsche, tijdens Luik-Rome-Luik met een 356 SL ‘Gmünd’ met aluminium koetswerk en amper 640kg (!), had trouwens een Belgisch kantje. Het winnende duo Polensky en Schlüter kreeg de wagen in bruikleen van de Belgische pilote Gilberte Thirion. Bijgevolg werd die eerste overwinning van Porsche in een race met naam en faam behaald op de Belgische nummerplaat ‘1211’.

Jacky Ickx Rainmaster & Senna

Drivr-Ickx-Senna-1

Niet alleen de grootste automerken zorgen voor interessante verhaallijnen bij Plankgas, ook de levensloop van de grootste autocoureurs wordt in woord en beeld gebracht. Wanneer gesproken wordt over de allergrootsten, dan verschijnt snel de naam van Ayrton Senna. Als we hier toch een manco moeten aanduiden, dan is het dat 47 pagina’s schromelijk te kort schieten om de levensloop van een legende te vatten.

Cartoonesk

Hetzelfde zou kunnen gezegd worden van het stripboek over de veelzijdige piloot Jacky Ickx. Dit stripverhaal brengt echter ook mooi de jonge jaren van Monsieur Le Mans in beeld, van zijn vroege dagen in de bossen van Waals-Brabant tot de ontmoetingen met Fangio via vader – en motorsportjournalist – Jacques Ickx. De tekeningen van Jean-Marc Krings doen echter bijna cartoonesk aan, iets wat liefhebbers van historische racewagens mogelijks pijn aan de ogen zal doen.

Jo Siffert 

Drivr-Siffert-1

De Zwitsere piloot Jo Siffert is geen onbekende op Drivr, met name zijn exploten met de 917 kregen al ruime aandacht. Samen met Pedro Rodriguez waren ze de onbetwistbare sterren van het Gulf-team ten tijde van de beruchte 917. En net als Rodriguez was Siffert terwijl ook nog een vrij succesvolle F1-piloot, met 2 GP-zeges op zijn naam.

Heuer Monaco

Siffert was bovendien ook een doorwinterd zakenman, met een eigen raceteam, dealership én eigen sponsordeal met Heuer. Voor de film Le Mans baseerde Steve McQueen zich dan ook op de persoon Jo Siffert en liet hij zijn Rolex aan de kant liggen om een Heuer Monaco om de pols te doen.

Drivr-Siffert-2

Dit stripalbum brengt al deze facetten mooi in kaart, voegt enkele iconische foto’s toe en laat tijdsgenoten zoals Jacky Ickx, Derek Bell, Jackie Stewart en Hans Hermann aan het woord. Immers, net als Pedro zou ook Jo in 1971 op tragische wijze véél te vroeg komen te gaan. Momenteel is dit stripalbum van Paquet weliswaar enkel maar te verkrijgen in het Frans.

MEER LEZEN

Boekentips: Road Racer en Dirt don’t slow ’em down

Boekentip: The Racing Driver

Boekentip: American Dream – Meunier & Tourneboeuf