Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Kan de Ford Puma dankzij de aandrijflijn van de Fiesta ST van lauw naar warm of misschien zelfs een tikkeltje heet promoveren?

We schreven het al in onze test van de Ford Explorer ST-Line: “Sport Technologies is een creatie van Ford of Europe, bedacht voor dagelijks bruikbare maar tegelijk pittige versies van wagens die in de basis al dynamisch zijn. Daarom hield de Lommel Proving Ground de boot zo lang af om de sportieve afkorting op hoogpoters te plakken, ook al komt daar binnenkort verandering in met de Puma ST.” Die dag is nu aangebroken, met de 200 pk sterke Puma ST die een likje Mean Green-verf en een LSD inzet om zich van andere sportieve crossovers in het B-segment te onderscheiden.

Performance Pack

Het sperdifferentieel is gelukkig niet het enige dat Ford heeft toegevoegd om van de Puma een ST te maken. Zo is de torsie-as tussen de achterwielen 40% stijver geworden om het hogere gewichtspunt te counteren, maken de banaanvormige force vectoring-achterveren van de Fiesta ST hun intrede, is het stuurhuis een kwart sneller dan dat van de reguliere Puma en zijn de remmen 17% groter. Van hetzelfde laken een broek voor de dempers en de antirolstangen, die voortaan een stel Michelin Pilot 4S-sportbanden dirigeren in maatje 19-duim. En het mechanische sperdifferentieel waarvan sprake? Dat komt van Quaife en zit als optie ondergebracht in het Performance Pack dat we ook al van de gepeperde Fiesta kennen.

Eco-modus

Onder de kap spint de 1.5 turbobenzine met 200 pk bij 6000 opm en 320 Nm van 2500 tot 3500 opm, hier voorzien van nieuwe motorsteunen om de driecilinder netjes op zijn plek te houden. De cilinderuitschakeling blijft behouden, maar dat kan de Puma ST er niet van weerhouden om de 100 km/u in 6,7 seconden te kraken en door te gaan tot 220 km/u. O, en voortaan is deze -en allicht dus ook de volgende- ST uitgerust met een Eco-modus, naast de gekende Sport en Track-programma’s. Prijzen of lanceringsdata zijn momenteel nog niet bekend.

UPDATE: De Puma ST begint bij € 30.800 (incl. BTW), terwijl de meer volledig uitgeruste Puma ST Ultimate begint bij € 33.800 (incl. BTW).

MEER LEZEN:

Officieel (maar niet voor Europa): Ford Bronco & Bronco Sport

Test: Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X

Video: Waarom de vorige Ford GT de nieuwe zo goed complementeert