Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Toen Audi in mei 2019 aankondigde dat er geen opvolger meer zou komen voor zowel de TT als de R8, konden we onze oren haast niet geloven. Een herstructurering en transitie binnen de Volkswagen-groep noopte het merk met de ringen tot een portfoliobeperking, om de weg vrij te maken voor hybride en elektrische wagens.

Met de Audi E-Tron 55 Quattro, en later de E-Tron (S) Sportback, was Audi in 2019 één van de eerste grote constructeurs om op de elektrische kar te springen. De volelektrische cross-over van het Duitse merk, die een rijbereik van 417 km heeft volgens de WLTP-meting, liet meteen zien dat het menens was. Een dik jaar later mogen we ons opmaken voor een eerste elektrische Audi RS-variant: de RS E-Tron GT. Onlangs kregen we daar al een voorproefje van te zien tijdens de 24u van Spa, waar de E-Tron GT het veld op sleeptouw nam.

Taycan in een Audi-jasje?

Het zal wellicht niet verbazen dat de Audi RS E-Tron GT zijn platform, elektromotoren, transmissie en batterijpakket met de Porsche Taycan deelt. Het hele EV-gebeuren is namelijk niet alleen anders qua rijden, ook in het productieproces dient de auto als het ware opnieuw te worden uitgevonden. Door de batterijen selectief te plaatsen kan men de gewichtsverdeling van de wagen -en bijgevolg ook het rijgedrag- als het ware naar zijn hand zetten.

Door net zoals bij de Taycan (en de meeste andere EV’s van dit moment) te opteren om de batterijen centraal onder de vloer te lokaliseren, in combinatie met een elektromotor op elke as, is het nauwelijks merkbaar dat je met een auto van 2,3 ton onderweg bent. De E-tron GT produceert daarmee een vermogen van 590pk, dat bij het gebruik van de launch-control wordt opgedreven naar 646pk, waarmee hij de Audi R8 zal opvolgen als krachtigste Audi RS van het gamma. Op exacte cijfers is het nog even wachten, maar Audi geeft nu al aan dat de sprint van 0 naar 100 onder de 3,5 tellen zal zakken.

Meer comfort

Terugkomend op de vraag of de RS E-Tron GT effectief een Taycan in een Audi-jasje betreft, is het antwoord van Ingolstadt negatief. Met de keuze van de naam GT, kort voor Gran Turismo, heeft Audi bewust een onderscheid willen creëren met het elektrische broertje uit Stuttgart. De RS E-Tron GT zal daarom garant staan voor high performance met een sterke nadruk op het rijcomfort: een mix die voor Audi in het verleden al zeer succesvol bleek te zijn met de Audi RS6.

MEER LEZEN:

Audi kondigt nieuwe PHEV-modellen aan, inclusief (R)S-Varianten

Maserati introduceert 580 pk sterke Ghibli en Quattroporte Trofeo

Officieel: Audi Q4 Sportback E-Tron Concept