Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

2021 is nog maar net bezig of daar is het eerste verjaardagsmodel al: een Porsche Boxster 25 Years. Die middels de juiste motor – een atmosferische 4-liter 6 cilinder boxer – en een smaakvolle aankleding stilstaat bij de lancering van de Boxster anno 1996.

Inderdaad, de Boxster is al een kwart eeuw onder ons. Sinds de lancering van die Boxster 986 – met zijn 2,5-liter 6 cilinder boxer van 204 pk – zijn er al 25 jaar voorbij gegaan. Goed 357.000 stuks en 3 generaties – 987, 981 en 982 (718) – verder zijn we inmiddels.

Best of show

Dit verjaardagsmodel gaat echter nog verder terug in de tijd en brengt ode aan het Boxster concept van het salon van Detroit van 1993. Grant Larson was toen de designer van dienst om de wereld te verbazen. Het Amerikaanse Autoweek noemde het concept meteen “Best of show” en dat was heus geen overdreven uitspraak. Niemand had zo’n mooie ode aan Porsche racers van de jaren ’50 en ’60 – als de 550 Spyder and 718 RSK – van het toenmalig financieel geplaagde Porsche zien aankomen.

De naam kwam dan weer van een andere medewerker, Steve Murkett, die het catchy Boxster haalde van de samentrekking tussen “boxer” en “roadster”. Dat Porsche meteen beloofde het model op de markt te brengen voor maximaal 40.000 dollar maakte liefhebbers nog enthousiaster. Drie jaar later, vanaf augustus 1996, rolde de Boxster reeds van de productieband. Weliswaar groter, zwaarder en minder spartaans dan het originele concept.

Neodyme

Wat meteen opvalt aan de 25 Years zijn de accenten én wielen in een kopertint, zijnde ‘Neodyme’. Jawel, exact zoals het concept anno ’93 die onder andere het hart van zijn fraaie Speedline-velgen in deze kleur droeg. De specifiek vormgegeven vijfspakige velgen van de 25 Years dienen trouwens ook een knipoog te zijn naar die illustere Speedlines van weleer. Ook de rest van de kleurtjes sluiten mooi aan bij het verleden. Alhoewel men naast GT Silver Metallic ook voor de buitenkleuren Jet Black Metallic of Carrara White Metallic kan opteren. Maar dat zou haast zonde zijn. Hetzelfde geldt voor het interieur en het stoffen dak, waar het klassieke bordeaux tintje ingeruild kan worden voor – saai – zwart.

Onderhuids is de 25 Years gebaseerd op de Boxster GTS. Dit wilt dus inderdaad zeggen dat deze 25 Years ook beschikt over die heerlijke 400 pk sterke atmosferische 4-liter zescilinder boxer. En dat naast PDK ook een manuele bak tot de mogelijkheden behoort. 1.250 exemplaren van deze smaakvol samengestelde Boxster met ronkende zescilinder zullen er worden geproduceerd. Benieuwd waar Porsche ons binnen 5 jaar mee zal verrassen. Immers, zo’n ’25 jaar-editie’ viel de 911 ook te beurt in 1988, en daarna kreeg die elfer ook nog een 30th, 40th en 50th Anniversary model. Er staat de Boxster – en zijn liefhebbers – dus nog flink wat te wachten…

MEER LEZEN

Officieel: Porsche 718 Cayman en Boxster GTS 4.0

Test: Boxster Spyder 981

Met de Porsche 718 Boxster GTS naar Motorworld Keulen