Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tijden veranderen, ook voor de Subaru Impreza die in de plaats van een dikke turbo een elektromotor krijgt als vitaminekuur. De boxermotor is gelukkig gebleven, net als de vierwielaandrijving en tal van nuttige snufjes. Ook benieuwd wat dat geeft?

Er was een tijd dat er op de redactie van DRIVR gevochten werd om een Subaru Impreza te mogen testen. Maar tijden veranderen: de iconische Impreza werd allereerst een hatchback en vervolgens verliet Subaru het wereldkampioenschap rally in 2008, waarna ook de begeerlijke WRX STi er in Europa de brui aan gaf.

Vandaag de dag doen we het met de nieuwe Impreza E-boxer. Die blijft gelukkig nog trouw aan de kernwaarden van het Japanse merk, zijnde vierwielaandrijving en een boxermotor, maar probeert middels elektrische ondersteuning Subaru ook een nieuw tijdperk in te loodsen. We nemen bijgevolg eerder nieuwsgierig dan uitgelaten de sleutels in handen.

(C-)Stijl

De Subaru Impreza is dus al even een reguliere C-segmenter geworden met een vijfdeurskoetswerk. Wanneer je op stap gaat met een wagen uit dit segment, merk je nog steeds waarom dat vroeger -voor de komst van SUV’s en firmawagens- zo’n populaire wagenklasse was. Zo is deze Subaru dankzij een lengte van 4,47 m enerzijds verrassend ruim voor vier (en als het moet zelfs vijf) volwassen personen, maar anderzijds ook voldoende wendbaar en overzichtelijk in de stad. De breedte van ‘slechts’ 1,78 m is daarbij een bijkomend voordeel. Bovendien mogen de inzittenden gerust ook bagage meenemen, aangezien de kofferruimte van 385 liter voldoende ruim is en tevens regelmatig gevormd.

Subaru claimt extra aandacht te hebben besteed aan de overzichtelijkheid van het koetswerk, wat dient te resulteren in een minimalisering van de dode hoeken. En inderdaad, voor een moderne wagen valt op dat de stijlen, en met name de C-stijl, niet uit de kluiten gewassen zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld concurrent Mazda3, die op zijn beurt wel kan uitpakken met ‘stijl’ in een andere betekenis van het woord.

EyeSight

Bovenop die goede zichtbaarheid pakt de Impreza ook nog eens uit met parkeercamera’s voor en achter. Tijdens het rijden wordt de bestuurder tevens continu bijgestaan door elektronische waakhonden als dodehoekverklikkers in de buitenspiegels, de ‘Front View Monitor’ die helpt bij het goed inschatten van kruispunten en de adaptieve cruisecontrol. Op het eerste gezicht niets revolutionairs, maar de vlotte werking ervan overtuigt meteen.

EyeSight heet het performante rijhulpsysteem van Subaru trouwens, en het omvat functies als Pre-Collision Braking Control, Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assist. In realiteit is het dus vooral die adaptieve cruisecontrol waar de bestuurder dagdagelijks mee in aanraking komt, en die laat de Impreza op de snelweg vlot mee glijden met het verkeer. De ingrepen zijn nooit bruusk en al van ver tevoren laat hij je middels het bovenste scherm van het dashboard weten dat hij je voorganger heeft gespot. Vertragen én vervolgens weer versnellen verloopt eveneens natuurlijk, zelfs in die mate dat veel premiummerken er nog wat van kunnen leren. Hulde.

‘Op den tast’

En dat brengt ons naadloos bij een volgend positief punt: de info die verdeeld wordt over twee schermen. Eentje helemaal bovenop het dashboard en dus erg dicht bij het gezichtsveld, voor info omtrent het EyeSight-systeem en de camera vooraan. En vervolgens ook een scherm eerder centraal in het dashboard – met info omtrent entertainment, navigatie én de achteruitrijcamera. Een klassieke maar nette oplossing. Dat het dashboard bovendien nog flink wat fysieke toetsen heeft, kunnen we ook alleen maar aanmoedigen. Lang leve het werken ‘op den tast’, terwijl de ogen op de weg zijn gericht.

Het interieur is verder niet revolutionair vormgegeven, maar wel degelijk afgewerkt en verheven boven alle kritiek. Een leuk feature is bovendien het ‘Rear Seat Reminder’, die aangeeft dat je iets op de achterbank bent vergeten als je uitstapt. Niet onbelangrijk als je gehaast bent en bijvoorbeeld je laptop zou vergeten op een parkeerplaats langs de snelweg of in hartje Brussel. Het kan je flink wat kopzorgen (en glasscherven) besparen.

10 seconden

Over naar de orde van de dag dan maar. Want hoe rijdt zo’n Impreza e-Boxer eigenlijk? Wel, helemaal zoals je van een Japanse gezinswagen verwacht: erg veilig en voorspelbaar, met  speciale dank aan de vierwielaandrijving. Geen sneeuw tijdens onze testweek maar wel eens een gladde ochtend en dan is de Impreza in zijn nopjes. Zelfs fors wegaccelereren gebeurt in zo’n omstandigheden met vol vertrouwen. Deze Impreza wordt echter nooit een hot hatch, zelfs geen lauwe… Daarvoor mist de besturing directheid en is ook de ophanging teveel ingesteld op comfort, met een licht overhellende koets tot gevolg.

De motor toont evenmin sportieve ambities. Op papier oogt de combinatie van een 2-liter boxer van 150 pk met een elektromotor van 17 pk (én vooral 66 Nm) niet slecht. In realiteit is het verhaal echter minder pittig, zoals de acceleratietijd van 10s al aangeeft. 1439 kg is dan ook geen pluimgewicht, maar vermoedelijk gooit vooral de CVT-versnellingsbak roet in het eten. Die werkt goed bij constante en gezapige snelheden, getuige daarvan slechts 1.000 omwentelingen per minuut bij 50km/u of 1.100 toeren bij 70km/u. Bij acceleratie, en dan zeker bergop, zorgt de CVT echter voor flink wat meer toeren (en motorlawaai) zonder dat de snelheidsmeter echt vooruitgang boekt.

Dat laatste, in combinatie met de vierwielaandrijving en de boxermotor, kan wel verklaren waarom we eindigden met een gemiddeld verbruik van 7,7 liter/100km. Quasi hetzelfde verbruik als de BRZ liet optekenen, terwijl die – uiteraard – feller op zijn staart werd getrapt. Subaru is daar echter wel eerlijk over en spreekt van een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km en een uitstoot van 143 gram per kilometer (WLTP). De elektromotor zou volgens Subaru het verbruik met 10% drukken. Het overschakelen tussen benzinemotor en volledig elektrische aandrijving (onder de 40 km/u tot 1,6 kilometer ver) gebeurt alvast vlot en haast ongemerkt, net als de omgekeerde beweging. Bij hernemingen is de boost van de 66 bijkomende Nm’s van de elektromotor tevens een aangename toevoeging.

Rasecht

Streep onder de rekening: we hebben hier te maken met een rasechte Japanse gezinsauto, maar dat is allerminst iets om beschaamd over te zijn De Impreza voelt daardoor immers erg solide aan, beschikt over genoeg snufjes die het rijden effectief vergemakkelijken én het is een comfortabele en ruime metgezel voor eenieder aan boord. Voor ons DRIVR’s valt er daarentegen weinig rijplezier te rapen, maar dat hoort dan ook niet meteen bij het takenpakket van deze e-Boxer. In België zal het vermoedelijk wederom niet meteen storm lopen, maar in landen met echte winters zullen ze traditiegetrouw opnieuw veelvuldig en lang genieten van deze secure vierwielaandrijver.

SUBARU Impreza e-Boxer (2020)
MOTOR: viercilinder-boxer, atmosferisch + elektromotor, CILINDERINHOUD: 1.995 cc, MAX. VERMOGEN: 150 pk (bij 5.600 tpm), + 16,7 pk, MAX. KOPPEL: 194 Nm (bij 4.000 tpm), + 66 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,48/1,78/1,52 m, LEEGGEWICHT: 1.439 kg, VERSNELLINGEN: /, CVT, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, Banden: 215/50 R17 (rondom), OPGEGEVEN VERBRUIK: 7,7 l/100 km (174 g CO2/km) (WTLP), TOPSNELHEID: 197 km/u, 0-100 KM/H: 10,7 s, VANAFPRIJS: 29.995 euro, SCORE: 3,5/5

MEER LEZEN:

Shootout: Lancia Delta Integrale Evoluzione VS. Mitsubishi Lancer Evo VIII VS. Subaru Impreza WRX STi

Test: Subaru Impreza WRX STi MY2011

Vaarweltest: Subaru BRZ ’20 ontmoet Toyota GT86 ’13