In tegenstelling tot andere formaten kennen de schaalmodellen in 1/64 een stijgende populariteit, of spreken we beter van comeback? Een uitstekend voorbeeld hiervan zijn zowel de moderne als historische rallywagens waarmee met name Hotwheels, Majorette en Matchbox ons bestoken.
Zelfs Minichamp gaf het reeds toe, het aantal liefhebbers voor de ‘grotere’ schaalmodellen – met name 1/43 en 1/18 – neemt af. Het kleinere broetje, 1/64, zit terwijl echter weer in de lift. Bij de 65ste verjaardag van Matchbox en 50ste verjaardag van Hotwheels waren we reeds vol lof over de moeite die beide merken de laatste jaren steken in hun creaties, en dat zowel naar de keuze van de (vaak historische) modellen toe als naar het niveau van afwerking. De laatste jaren duiken er dan ook steeds meer bijzondere –helaas ook duurdere- edities op van merken als INNO64 en MINI GT, zelfs het Duitse Schucco waagde zich er ondertussen ook aan. Een succes te wijten aan de handigheid van het beperkte formaat of simpelweg aan de nostalgie naar onze speeltjes van vroeger? Onderstaande acht rallywagens voeden die heimwee alvast nog wat meer…
Porsche rallyraid
Rally(raid) Porsches, er is iets onmiskenbaar cools aan. Zo’n typische sportwagen die helemaal buiten zijn comfortzone wordt gedropt middenin de natuur en dan ook nog eens geen mal figuur slaat. Resultaat, conversies van 911’s naar rallymonster zijn ’trending’. Zodanig zelfs dat ook Singer er niet aan kon weerstaan en ook Gemballa en RUF werken aan een dergelijke creatie. De ‘daddy’ hierin is natuurlijk de 911 G-model, die eerst in de East-African Safari rally hoge ogen gooide en erna ook (als 953) in Dakar werd ingezet. Matchbox introduceerde deze stoere 911 vorig jaar in hun reguliere gamma. Bij de lancering werd niet toevallig gekozen voor kleuren die erg dicht aanleunen bij de Rothmans-kleuren die bijna 40 jaar terug in het woestijnzand opdoken…
Ook zusterbedrijf Hotwheels ging op die ingeslagen (zand)route verder, met een exclusief ‘specialleke’ omtrent de Porsche 959. Niet toevallig de opvolger van de 953 in wat toen nog Parijs-Dakar heette. Uiteraard opnieuw in kleuren die geheel lijken op die van Rothmans. Het weglaten van de tekst ‘Rothmans’ is helaas verplicht door het hedendaags verbod op tabaksreclame. Of hoe onze beschermende maatschappij anno 2021 ook het verleden aantast. Eigenlijk is deze 959, inclusief startnummer (186) een perfecte kopij van de 959 die in ’85 startte in Parijs en eind 2018 door Sotheby’s werd verkocht voor maar liefst $5,945,000. Gelukkig moet je voor dit kleine pareltje véél minder diep in je zakken tasten.
Last but not least is er een vreemde eend in de bijt: een Porsche 914 safari. Opnieuw gaat het om een Hotwheels, maar wel eentje uit de reguliere modellijn. Dat zorgt voor iets minder details, maar dit mag de pret niet drukken. Deze 914 safari is het resultaat van een samenwerking tussen Hotwheels en Luftgekühlt. Die laatste kennen we van de events voor luchtgekoelde Porsches in de VS en ook München.
Group B
De 959 was al een fraai voorbeeld van de kwaliteit die Hotwheels vandaag de dag aan de man brengt met hun speciale reeksen en de volgende drie modellen zijn dat eveneens. Het zijn drie Group B rallykanonnen uit de ‘Car Culture Thrill Climbers-reeks’. De oudste van de bende is de Lancia 037, de laatste achterwielaandrijver die de wereldtitel rally (bij de constructeurs) kon binnenrijven. Hotwheels koos voor de Martini-outfit en werkte die versie tot in de puntjes uit. Als je -zoals mij- al van in je jeugd verliefd was op de 037, zou ik deze fraaie Hotwheels zeker najagen op ebay.
Daarna komt het vierwielaangedreven geweld van de Audi Sport Quattro. Deze evolutie van de legendarische Quattro is misschien nog wel de best gelukte. Elk detail oogt fraai en is perfect nagemaakt, tot de vijfspaaksvelgen toe. Tot slot is er de Ford RS200, wiens carrière al voorbij was vooraleer ze goed en wel gestart was. Een fraai orgelpunt van de Group B gekte. Het rallyfeest gaat trouwens nog verder bij Hotwheels, die ook de Subaru Impreza 22B STI in de winkelrekken hebben hangen en daar weldra nog de Lancia Delta Integrale en Mitsubishi Lancer Evolution VI aan toe zullen voegen…
Majorette
Een merk dat we mogelijks alleen nog vaag uit onze jeugd herinneren is Majorette. Deze Franse speelgoedfabrikant deemsterde de laatste decennia wat weg maar is inmiddels aan een duidelijke comeback bezig. Enerzijds met fraaie Porsches -hun 992 is in al zijn varianten een pareltje- alsook schitterende piepkleine modellen van bijvoorbeeld de Alfa Romeo Guilia. Wij hebben hier vandaag uiteraard oog voor hun rallywagens, waarvan ze er een heleboel moderne hebben zoals de Citroën C3 WRC en Ford Fiesta WRC. Wij opteerden echter voor de VW Polo WRC die enkele jaren lang het wereldkampioenschap rally domineerde en de Hyundai i20 WRC van Neuville. We mogen toch een beetje patriottisch zijn nietwaar? En ook Majorette heeft zijn huiswerk goed gemaakt, met onder andere aangepaste en gekleurde velgen, rolkooi enzovoort. Kortom, weer een reden om het kind in jezelf naar boven te halen of je nakomelingen te verrassen!
MEER LEZEN:
Slideshow: Audi’s Miniatuurkalender