Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Porscheprojecten zijn er typisch -en in overvloed- met oude elfjes. Maar wat met de Boxster die inmiddels ook zijn 25ste verjaardag heeft gevierd? Is dat geen interessantere -prijsgunstigere- startbasis voor een rijderswagen die als bonus tevens zicht op de sterren geeft? Duck&Whale geeft alvast het goede voorbeeld.

Allereerst, Duck&Whale is een van origine Australische magazine dat de focus legt op persoonlijke verhalen binnen de Porschewereld. Dat alles kwaliteitsvol verpakt en voorzien van artistieke foto’s. Alsof de stap naar het starten van een magazine in deze digitale tijden al niet gewaagd genoeg is, brengen ze nu ook een kleine reeks van aangepakte Boxsters uit. Aan lef en ambitie geen gebrek daar down under.

986

Vorig jaar stonden we stil bij de 25ste verjaardag van de Boxster. Een verjaardag die Porsche onder de aandacht bracht door middel van de Boxster 25 Years-variant. Eentje die verder bouwde op de heerlijke Boxster GTS en diens atmosferische 4-liter en daaraan designelementen van het Boxster prototype uit 1993 -van designer Grant Larson- aan toevoegde. Duck&Whale heeft dezelfde inspiratiebron uit de vroege jaren ’90 maar gebruikt als -kostenefficiënte- basis de allereerst generatie Boxster -de 986- die in ’96 verscheen. Die roadster met steevast een flat 6 centraal – van 2,5, 2,7 of 3,2-liter (Boxster S)- ging meteen als zoete broodjes over de toonbank. De productieteller stopte anno 2004 pas bij 146.874 stuks.

De meest opvallende link tussen deze Duck&Whale en het concept uit 1993 zijn de 18-inch wielen – Keskin KT2 Cup 8.5J en 9.5J – die erg sterk gelijken op de Speedlines die je in de vroege jaren ’90 niet alleen op het Boxster concept maar ook bijvoorbeeld op de 911 964 Turbo 3.6 of Carrera 3.8 RS kon terugvinden. Maar er wordt ook nog verder teruggegrepen in de tijd, met een Glöckler-Porsche geïnspireerde streep die dwars over de voorzijde loopt.

Binnenin gaat het racegevoel verder met het veelvuldig gebruik van alcantara, op de bovenste helft van het dashboard, de rolbeugels (!), deurpanelen en het stuurwiel. Dat stuurwiel is trouwens een Momo “Montecarlo”, voorzien van rode stiksels en met een -heerlijk- beperkte diameter van 350mm. Bijpassend is de centrale toerenteller eveneens rood van kleur. Van Rennline komen de roestvrijstalen pook -“cognoscenti”- en pedalenset. Tussen de twee inzittenden in vinden we een snuifje GT3 terug dankzij de verwijderde middenconsole. Die irritant brede middenconsole oogt anno 2022 toch hopeloos verouderd en het weglaten ervan creëert simplisme en ruimte(gevoel). Ook de deurpanelen zijn eenvoudiger geworden, met die heerlijke racy ogende koordjes in plaats van deurhendels. Tot slot kan je in het interieur ook een genummerd plaatje aantreffen. Al deze aanpassingen dragen ertoe bij dat de Boxster inderdaad dichter gaat aanleunen bij het radicale Boxster concept dat duidelijk hintte naar de racende voorvaders uit de jaren ’50 en vroege jaren ’60.

Revisie & upgrade

Esthetisch gaan de geleverde Boxsters aldus fraai ogen maar niettemin her en der nog mooie tekenen tonen van een vorig leven. Een oude wagen moet er inderdaad niet te clean uitzien. Op die manier heb je ook minder angst deze te gebruiken waarvoor hij ontworpen is: vele leuke kilometers malen. Technisch dienen deze Boxsters niettemin uitstekend voor de dag te komen. Enerzijds door opfrissingen die ruim verder gaan dan een simpele grote onderhoudsbeurt, met onder andere nieuwe remschijven, remblokken, stabilisatorstangen, bougies, motorsteunen, waterpomp en vliegwiel. Typische kwaaltjes voor deze motorblokken worden ook al preventief aangepakt door een nieuwe IMS-lager alsook ‘rear main seal’ en ‘air oil separator’.  Voeg daar nog een revisie van de airco aan toe, lek- en compressietesten, een BC Racing ‘coil over kit’ en uitlijning en uitbalancering en je hebt een gezonde basis om zorgeloos roadtrips te maken.

Hoeveel Duck&Whale er van deze opgefriste en verbeterde 986’s op de markt wenst te brengen is nog niet geweten, ook naar de prijs hebben we voorlopig nog het gissen. Wel kunnen we vermoeden dat het véél schappelijker zal zijn dan een soortgelijk project op basis van een luchtgekoelde 911. Voor ons zet dit project alvast twee zaken in de verf. Allereerst, zoals we dat ook al bij de 993 aanstipten, kan je mits enige aanpassingen een oude(re) Porsche helemaal bij de tijd brengen en klaarstomen voor analoog rijplezier dat anno 2022 eerder zeldzaam is. Ten tweede is die eerste -986- Boxster nog steeds een ondergewaardeerde wagen. Je kan nog altijd voor circa 10.000 euro een 2.5 of 2.7 oppikken en er een fijne hobbywagen van maken. Deze periode van het jaar is daar nog uitermate geschikt voor, want het aloude gezegde in de cabriowereld luidt: “When the roof goes down, the price goes up”.

MEER LEZEN

Porsche Boxster 25 Years

Test: Boxster Spyder 981

Rarely done right: Porsche 993