Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We vieren dit jaar 15 jaar DRIVR. Een lange tijd met veel ritten, adrenaline, discussies bij pot en pint en ook briljante wagens. Tijd om diegene op te vissen die goed waren voor de maximale score.

Het rijke archief van DRIVR telt zowat 265 (!) testen, met soms zelfs duels en dus meerdere wagens tegelijk. Het werk van 15 jaar rijden, nakaarten, nog eens rijden, verder analyseren, artikel neerpennen en… dan vaak achteraf nog in de comments een nabespreking houden. De lancering van de GT86 was bijvoorbeeld zo’n zware maar fijne discussiedobber.

Uiteindelijk kregen slechts 35 wagens het maximum van de score: zijnde 5 op 5. Sommige viel deze eer zelfs meermaals te beurt, zoals die BRZ, GT86 of de laatste twee generaties Fiesta ST, die we uiteraard voor elke generatie slechts één keer hebben meegeteld. Finaal zijn het wel, zoals de grafiek hieronder illustreert, maar liefst 17 merken die een perfecte DRIVR hebben weten te produceren. Het positieve daarvan is, dat klaarblijkelijk meerdere merken het recept, de know how alsook passie in huis hebben om een vierwieler op het asfalt los te laten die de juiste snaar weet te beroeren. Het jammere is echter dat ze dit dus weinig en zelfs steeds minder doen…

Onderstaande lijst met alle toppers had zijn zwaartepunt immers een goede acht jaar terug, met in de daaropvolgende jaren steeds minder wagens die uit het juiste hout waren gesneden. Krachtig zijn ze steeds vaker, maar aan (stuur)gevoel en rijplezier is vaak ingeboet en al helemaal bij legale snelheden. Het zal misschien -de vaste bezoeker- niet verbazen maar zowel Lotus als Ford wisten het vaakst een perfect rapport te behalen. Lotus deed dat met de diverse iteraties van de -helaas ter ziele gegane- Elise/Exige. Ford wist ons op diverse fronten aangenaam te verrassen, gaande van hun gekende briljante hot hatches tot een muscle car (Mustang GT500) en zelfs een heuse hypercar (GT).

Wie hot hatch zegt, zei steevast ook Renault. Indien we Renault en Alpine samennemen, komen zij immers ook op 4 stuks, net als Mercedes-Benz AMG. Die laatste constructeur heeft het laatste decennium een heuse metamorfose ondergaan. Het brute geweld bleef, maar daaraan werd snedigheid toegevoegd. In die mate zelfs dat ze de rivalen uit Beieren in onze ranking vooraf gaan…

Op wat een ideale DRIVR maakt gaan we weldra dieper op in. Hieronder kan u alvast genieten van een chronologisch overzicht van de beste DRIVR’s. Goed voor uren leesplezier tijdens deze donkere tijden.

2024 / Honda Civic Type-R FL5
2023 / Toyota GT86/GR86
2022 / Ford Mustang GT500
2021 / Subaru BRZ Final Edition 2020 / BRZ
2020 / Alfa Romeo Giulia & Stelvio  Quadrifoglio
2020 / Mercedes-Benz CLA 45 S 4Matic+
2020 / Alpine A110
2019 / Renault Mégane RS Trophy R 
2019 / Ford GT 3,5-liter V6 EcoBoost
2019 / Mercedes-Benz AMG A45 S
2019 / Subaru BRZ Salon Edition
2018 / Ford Fiesta ST 1.5 Ecoboost
2018 / Renault Clio III RS Cup (Phase 2)
2017 / VW Golf VII GTI ClubSport S
2017 / BMW M2
2017 / Mercedes-Benz AMG E 63 S 4MATIC+
2016 / BMW M3 M Performance
2016 / Ford Focus RS
2016 / Porsche 981 Boxster Spyder
2016 / McLaren 570S
2016 / Peugeot 208 GTi BPS
2016 / Ford Fiesta ST (idem 2013 x 2)
2015 / Mercedes-Benz AMG GT S
2014 / Jaguar F-type V6 S
2014 / Lotus Elise S3
2014 / Lotus Elise S Club Racer S3
2013 / Lotus Exige S
2013 / Renault Mégane RS
2013 / BMW 1M Coupé
2012 / Mitsubishi Lancer Evo IX
2012 / Lotus Elise S S3
2012 / Aston Martin V12 Vantage
2011 / Alfa Romeo SZ (retrotest)
2009 / Lotus Elise 111S S2