DRIVR

CircuitTest: Abarth 500 Assetto Corse

Na het succes van het Trofeo-kampioenschap elders in Europa houdt de Abarth-karavaan nu halt in de Benelux. Met in het totaal zes manches op zes gerenommeerde circuits biedt de formule een interessant alternatief voor amateurs die het hogerop zoeken in de racerij. We namen een kijkje op de officiële testdag in Zolder, en kropen voor de gelegenheid zelf achter het stuur van zo’n 500 Assetto Corse met 190pk en slick-banden.

abarth 500 assetto corse

Deelnemers aan de Trofeo Abarth horen een Nationale Circuitlicentie C te hebben, terwijl ik gewoon in het bezit ben van een roze papiertje met een B erop. Maar met een maximum van drie rondjes Zolder zal het wel allemaal zo’n vaart niet lopen, toch? Eerst en vooral de briefing: de 500 Assetto Corse (niet te verwarren met de nog snellere 695 Assetto Corse) leunt zo dicht mogelijk aan op de techniek van de straatversie. Gestript van alle overbodigheden zet de circuitversie maar liefst 153kg minder op de weegschaal – terwijl de uiterlijke weggevers extra koelsleuven in de motorkap zijn, aangepast bumperwerk en een stevige spoiler achteraan het dak.

abarth 500 assetto corse

abarth 500 assetto corseabarth 500 assetto corse

Open het vederlichte deurtje en de behaalde gewichtsbesparing wordt meteen tastbaar. Letterlijk dan. Eerst klauter je over de volwaardige en FIA-goedgekeurde rolkooiconstructie om vervolgens in een forse kuipstoel terecht te komen met een ballenknijper van een zespuntsharnas. Binnenin zijn analogieën met de straatversies dan ook helemaal uit den boze; geen tapijten, geen geluidsisolatie, zelfs geen passagiersstoel en perspex ruitjes. Enkel het dashboard en de grote tellerpartij vertonen nog gelijkenissen met het exemplaar van de lokale Catrinel Menghia om de hoek. Of het kriebelt?

abarth 500 assetto corse

abarth 500 assetto corseabarth 500 assetto corse

Vastgegespt en gelanceerd met een duidelijke ‘GO!’ schuif ik de manuele zesbak in zijn een en bol ik de pitstraat uit. De racekoppeling is verrassend licht, de manuele M32-zesbak (met GM-origines) accuraat, en het elektrisch bekrachtigde stuurtje een toonbeeld van precisie en gevoel. Kortom: mijlen verwijderd van de straatversie. Eenmaal de pitlane uit en de Sterrewachtbocht bereikt stijgt de adrenaline en gaat het gas er voor de eerste keer op.

abarth 500 assetto corse

abarth 500 assetto corse

De standaard 1.4 turbo, die nu iets vrijer ademt, produceert 190pk bij 5.500tpm en ongeveer 300Nm bij 5.500tpm. Om al dat geweld (ondanks volbloed raceslicks) richting asfalt te sturen, rekent de Assetto Corse op de hulp van een mechanisch sperdifferentieel anders dan het elektronische exemplaar van de gewone 500 Abarth. Het kleinood toont zich van goudwaarde en zet al dat vermogen, ondanks wat koppelstuur, op een vrij ordentelijke manier om in een voorwaartse beweging. Nog straffer zijn de geperforeerde voorste remmen die met maatje 305 x 28mm indruk maken. Zozeer zelfs dat je brein even moet hercalibreren om de hoeveelheid stopkracht met de juiste hoeveelheid tussengas te kunnen matchen.

abarth 500 assetto corse

Nog lastiger (of listiger?) is dat de Assetto Corse in deze omstandigheden een cruciaal gebrek aan grip lijkt te hebben. Met een buitentemperatuur van 4° Celsius en onvoldoende stuurtijd om de Michelin-slicks op temperatuur te krijgen, toont de Schorpioen zich listiger dan ooit. Vooral de achterste rubbers willen maar niet opwarmen, en zijn erop gehaaid om de voorste in te halen. Gevolg is dat ik – en zelfs een pak meer ervaren collega’s – een paar keer flink achterstevoren staan. En dat is deels te wijten aan de piepkleine wielbasis die ‘het probleem’ nog eens sterk uitvergroot. Bovendien is Zolder een erg technisch circuit waar de rijlijn respecteren van het grootste belang is.

abarth 500 assetto corse

abarth 500 assetto corseabarth 500 assetto corse

De sleutel tot succes is rijden met de skills en de methodiek van een echte coureur. Rijden is ofwel volgas, of vol op de rem – bij voorkeur in rechte lijn om de losse achterkant niet te provoceren. Twijfelaars zijn eraan voor de moeite, en worden – net als ondergetekende – genadeloos afgestraft. Abarth claimt dat de Trofeo een perfecte opstapklasse is naar het serieuzere werk, en na de korte maar krachtige indruk bestaat daar nog de minste twijfel over. Deelnemers beschikken over identieke wapens, enkel het talent en de koelbloedigheid van de bestuurder beslissen over winst en verlies.

abarth 500 assetto corse

Bovenal is de Trofeo-formule naar racenormen financieel toegankelijk. Zo kan je het autootje kopen voor een bedrag van 41.140 euro (incl. btw), of het ganse seizoen huren vanaf 32.500 euro. Maar ook wedstrijd per wedstrijd leasen behoort tot de mogelijkheden, terwijl Abarth tegen meerprijs zelfs de nodige technici aanlevert. Momenteel zijn al twaalf van de vijftien zitjes bezet. Wie zich geroepen voelt, kan zich dus nog van een plaats op de startgrid verzekeren.

[Foto’s: Jeroen Peeters voor Abarth Belux]

ABARTH 500 Assetto Corse

Plus Min
+ In de geest van Carlo Abarth – Steekt als een echte schorpioen

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn, turbo
Aandrijving voorwielen
Vermogen 190 pk
Transmissie 6-bak, manueel
Koppel 300 Nm
Gewicht 970 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,0 s
Topsnelheid 225 km/h
Normverbruik (n.v.t.)
CO2-uitstoot (n.v.t.)
Prijs 41.140 euro
Share Button

5 Responses

  1. Mooi verslag! Ik was er ook en deel uw mening volledig over de wispelturigheid van de poep van de wagen.

    EDIT: dank voor de tip

  2. Stijn says:

    Leuke en erg originele test! Meer van dat, misschien met de Porsche BeNeLux Cup? 🙂

  3. Cinquecento says:

    Was het maar waar dat we een lokale Catrinel Menghia hadden… 😀
    Mooie test! Mag je hier mee op de baan??

    • Pieter Ameye says:

      Jammer genoeg niet in zijn huidige vorm. Al zou je het met beperkte aanpassingen (verwijderen rolkooi, etc) wel op de baan krijgen vermoed ik.

  4. Stijn says:

    Voor zij die zo een trackkarretje zoeken met een beperkter budget:
    http://www.autoforum.be/showthread.php?63298-toyota-yaris-cup-fabriekswagen-circuit

Leave a Reply