DRIVR

Open Brief aan (en Antwoord van) Minister Ben Weyts

Het stond eind vorige week in tal van kranten: de regels voor oldtimers worden verstrengd. Doel daarvan is het fiscale misbruik in de klasse van 25 tot 30 jaar aan te pakken, het resultaat dat je pride & joy tegen 2022 effectief drie decennia oud moet zijn om zijn O-plaat te verdienen. En toch was het nog iets anders dat ondergetekende stante pede in zijn pen deed kruipen aan het adres van de verantwoordelijke minister Ben Weyts.

15122680049_7c108795e6_k

Geachte Minister,

Met interesse las ik op vrijdag 29 september 2017 het artikel in de Tijd over het aanpakken van valse oldtimers. Ik heb er uiteraard niets op tegen dat er wordt opgetreden tegen het misbruik van het oldtimerstatuut; een dergelijk voordeelstatuut mag er enkel zijn voor wagens die effectief louter hobbymatig worden ingezet.

Tegelijkertijd vraag ik me evenwel af of ook het omgekeerde eindelijk eens wordt aangepakt? Al jaar en dag ijver ik ervoor om wagens die nog net geen 25 jaar oud zijn maar wel als oldtimer worden gebruikt, fiscaal te ontzien. Zelf rij ik een 4000 zondagse kilometers per jaar met een wagen uit januari 1994. Alhoewel er identieke exemplaren (dus ook qua verbruik, uitstoot, etc.) zijn die inmiddels kunnen genieten van het oldtimerstatuut, blijf ik de volle jaarlijkse verkeersbelasting (circa 800 euro voor mijn 3.000cc) en de bijbehorende verzekeringspremie betalen tot 2024. Meer nog, door de hervormingen van de laatste jaren zou een volgende eigenaar van mijn wagen jaarlijks 1.600 euro en een eenmalige fikse BIV dienen te betalen. Mijn wagen is dus, in vergelijking met een ouder maar verder identiek exemplaar, op de koop toe ook nog eens flink minder waard in België.

Ik hoop dus nog steeds op de invoering van een eerlijke kilometerheffing of een periode-afhankelijke nummerplaat zoals in Duitsland, waar hobbywagens – ongeacht de leeftijd – een nummerplaat dragen die van april tot en met oktober geldig is. Want de huidige situatie is voor mij, en vele soortgenoten, geheel onhoudbaar. Bovendien stel ik me vragen bij de rechtsgeldigheid om identieke wagens met identiek gebruik dermate verschillend te behandelen. We spreken hier toch over duizenden euro’s over de jaren heen, louter en alleen voor een beperkt verschil in leeftijd.

In de hoop dat u, deze keer, mijn bezorgdheid (eindelijk) ter harte neemt.

Met vriendelijke groet,

Stijn (die nota bene dagelijks gebruik maakt van de fiets en het openbaar vervoer).

Verrassend genoeg bleef het (toegegeven: korte) antwoord van de minister niet lang uit:

Beste,

Aan die km-heffing wordt gewerkt. Ik begrijp verder uw bekommernis maar de leeftijddefinitie van een oldtimer zal anderzijds altijd arbitrair zijn, de lat moet ergens gelegd worden – door Europa. In het andere geval, is er helemaal geen sprake meer van een voorkeursbehandeling.

Met vriendelijke groeten,

Ben Weyts
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse rand, Toerisme en Dierenwelzijn

Share Button

8 Responses

  1. Mark says:

    Bedankt collega autoliefhebber om minister Weyts aan de kilometerheffing te herinneren en zijn gelijk te bevestigen. Zo kan de werkende mens die elke dag zijn auto nodig heeft om naar het niet bij de deur gelegen werk te rijden, binnenkort nog wat extra belastingen betalen…

    • Stijn says:

      De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Voor er wordt belast op het gebruik zal er nog veel water naar de zee vloeien en nog veel fileleed geleden worden. Als er überhaupt al een echte aanpassing komt, zoals Heidekonijn hieronder zich terecht loopt af te vragen…

      • Heidekonijn says:

        En laten we eerlijk zijn, als ik naar een cars & coffee ga en daar tussen al de hobby-en-hebbeding auto’s een Citroen ZX diesel met O-platen zie staan…

        Dat is pas een signaal aan politici dat er een belasting achterpoortje is gevonden, en dan weet je gewoon dat ze er op zullen springen als een bok op een geitje.

        Ik hoop dat de 90’s dieselbrigade eens goed genoten heeft want nu gaat het richting game over. Voor iedereen natuurlijk, dat is wel zo makkelijk.

  2. Heidekonijn says:

    Enerzijds, met de roze bril op: laat die kilometerheffing maar komen. Dan komt er huize Konijn een Maser Gran Turismo want dan worden we niet -mede- meer belast op de verplaatsingcapaciteit van de zuigers van de motor ( overigens : w t actual f ) maar op kilometers en dus effectieve uitstoot. En gezien ondergetekende vanuit het thuiskantoor werkt valt dat nogal mee.

    Anderzijds: Dit is den Belgiek. En dit zijn politici. Nieuwe zakken (sic), oude wijn. Er telt maar een ding en dat is geld van de burger onttrekken. Dus de kans dat er ook maar *iets* is dat minder gaat kosten, kunnen we geloof ik met gerust hart kompleet vergeten.

    De regering (en al hun voorgangers) leeft boven zijn stand en wij moeten dat betalen. Elke belastingwijziging is een belastingverhoging. Dat is zo sinds de 50’s. Je kan 1 rechte lijn door het beleid trekken door alle partijen heen.

    De waarheid is: de meerderheid van de bevolking vindt het prima zo.

  3. Tanguy says:

    Waarom niet europees alle péages, BIV’s en rijtaksen afschaffen en een iets hogere europese brandstofprijs om dit te compenseren, dat is een kilometerheffing! Auto gebruiken is betalen, een auto hebben moet veel goedkoper worden.

    • Stijn says:

      Amen!

    • Herdewyn Benny says:

      Daar pleit ene Tony Verhelle al jaren voor. En ik denk dat dit geen gek systeem is. Eenvoudig en efficiënt. Het stimuleert om minder/zuiniger/bewuster te rijden en de leuke vierwieler die sporadisch buitenkomt betaalt zo eerlijker mee aan de kas dan op bezit belast te worden.
      Wie dagelijks naar het werk moet pendelen met eigen wagen kan dan mogelijk rekenen op een grotere km vergoeding. Transport zal duurder worden, maar is ook te goedkoop nu (zie Oostblokdumping) en wij gaan wat meer betalen voor een stuk fruit van de andere kant van de wereld.

    • Kristof says:

      Lijkt me inderdaad ook de beste oplossing, ik betaal graag 3€ per liter om met een dikke auto 5000km per jaar te rijden.

Leave a Reply