Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Iedereen heeft het, iedereen gebruikt het en iedereen vraagt zich stellig af hoe het werkt: het Radio Data System of de RDS-functie op autoradio’s. Terwijl het gewoon de Europese standaard is om kleine stukjes digitale info over de FM-golf te sturen. De meest courante toepassingen zijn de naam van het radiostation, de titel en uitvoerder van het nummer alsook frequente verkeersinformatie die onder de afkortingen TA (Travel Announcements) en TP (Traffic Program) door de ether scheurt. En net daar heb ik wat bedenkingen bij.

Zo slaag ik er maar niet in om uit te vissen hoe je het bronstation voor verkeersinformatie instelt. Is dat de zender die speelde toen je voor het eerst op de TP-knop duwde? Of die met het sterkste radiosignaal in de omgeving? En hoe verander je die als je bijvoorbeeld geen Franstalige verkeersinfo wilt? Door de TA-functie uit en dan weer aan te zetten? Want de term verkeersinformatie blijkt nogal breed interpreteerbaar…

Sympathieke stations sommen na het verkeerbulletin de flitscontroles op en laten daarbij de RDS-interventie opstaan. Onsympathieke zenders verzwijgen die informatie maar kapen je radio nog enkele seconden om wat reclameboodschappen te verspreiden. En dan zit er niets anders op dan de RDS-boodschap manueel uit te schakelen en op een aparte toezegging voor snelheidscontroles te wachten.

Daarom beste radiomakers: als er geen vitale info voor onze gezondheid of portemonnee te melden valt, blijf dan in hemelsnaam van die RDS-knop. Moeten de luistercijfers anderzijds de hoogte in, som dan bij elk bulletin de flitslocaties op en meld terloops hoe je je radio op een specifieke RDS-feed abonneert. Want dat is mij vooralsnog een raadsel.