Zoals beloofd brengen we je na deel 1 van onze salon- en fotospecial ook het retinaprikkelende vervolg. In deel 2 gaan we door op hetzelfde elan met naast de vele knappe bolides, hun details en andere opmerkelijke taferelen ook enkele opvallende aanwezigen zoals Bernie Ecclestone. De voormalige Godfather van de Formule 1 toonde onder andere interesse in Mercedes-AMG’s nieuwe GT 4-Door Coupé. Na de SLS AMG en AMG GT het derde volwaardige model dat Affalterbach mocht ontwikkelen. De 4-Door Coupé staat weliswaar op het E-Klasse platform, en dus niet op een verlengd AMG-GT chassis, maar werd zodanig herwerkt dat het nog maar weinig met zijn donor vandoen heeft. Ook al lijkt de 4-Door Coupé op het eerste zicht bijzonder veel op die andere Mercedes vierdeurscoupé, CLS.
Onder: De Texaanse tuner John Hennessey tekent in Genève voor de eerste maal present met de Venom F5. Een van de grond af aan ontworpen hypercar waarmee Hennessey de barrière van de 300 mp/h wil breken. Zo’n slordige 482 km/h. De Venom F5 rekent daarvoor op zijn met de hand gebouwde 7,4-liter twin-turbo V8 die goed is voor 1.622 pk.
Boven: Bij Rolls-Royce geen echte nieuwigheden maar wel een sterke klemtoon op wat zoal mogelijk is qua personalisering. Zoals deze Spirit of Ecstasy in puur rose gold vooran een one-off Phantom VIII Extended Wheel Base. Of een drietal voorbeelden van hoogst individuele ‘Galleries’ voor diezelfde Phantom VIII. Onder: Het naakte chassis van de Ruf SCR. Een combinatie van een carbon monocoque met aluminium subframes en geïntegreerde rolkooi. Andere opvallende attributen zijn de pushrod-ophanging en carbonkeramische remmen (zie ook foto 83).
Boven: Een ietwat teleurstellende Bugatti Chiron Sport met nauwelijks 18 kg gewichtsverlies en geen motorische wijzingen, gevolgd door de zijdelingse koelsleuf van de Ferrari 488 Pista en de niet eens zo onaardige Subaru VIZIV Concept Tourer. Onder: De Skoda Vision X Concept met zijn specifiek hybridesysteem dat geschikt is voor een aandrijving op zowel CNG, benzine als elektriciteit, en die bovendien kan rijden met voor-, achter- of vierwielaandrijving. Verder nog: Peugeot dat erg veel zelfvertrouwen toont, mede vanwege de nieuwe 508 die radicaal met zijn voorganger(s) breekt. En tenslotte Alpine’s gloednieuwe A110 GT4-racer waarmee het Franse sportwagenmerk binnenkort zijn eigen merkencup organiseert.
Boven: Een Zwitserse klassieker: de in 1976 door Gérald Genta ontworpen Patek Philippe Nautilus van achter het stuur van de nieuwe Mercedes G63 AMG. Onder: Onder andere de BMW Concept M8 Gran Coupé, de ijsblauwe tellers van de Alpina B5 Touring en de Zweedse touch op de Volvo – European Car of the Year 2018 – XC40.
Boven: Een van de betere details op een door Liberty Walk getunede Lamborghini Aventador, Lexus’ visie op de ultieme luxe-SUV in de vorm van de LF-1 Limitless en ‘de Koning van de slechte smaak’ die Mansory Bugatti Vivere Diamond Edition heet. Onder: Volkswagen’s I.D. Crozz Concept, Honda’s retro-geïnspireerde CRF1000L2 Africa Twin Sports en Lexus’ gloednieuwe BMW X4/Mercedes GLC Coupé-concurrent UX.
Boven: De McLaren Senna GTR is het bewijs dat niet alle auto’s op voorhand hoeven te lekken. De niet-straatlegale versie van de Senna gaat nog verder dan de reguliere Senna en zwiert je om de oren met duizelingwekkende cijfers. Zo produceert de GTR maximaal 1.000 kg downforce. McLaren bouwt maximaal 75 exemplaren. Onder: Het logo van Seat’s performance-divisie Cupra vraagt nog steeds gewenning. De Lamborghini Huracan Performante Spyder is dan weer minder controversieel maar daarom niet minder flamboyant. Ook al weegt de open versie zo’n 120 kg meer dan de coupé.
Boven: De GIMS blijft de uitgelezen locatie om eens een Koenigsegg van dichtbij te zien. Dit jaar staan er zelfs drie modellen op de stand, waaronder deze felblauwe CCX. Onder: Aan de overkant kan je dan weer saliveren op de Pagani Huayra Roadster en de Zonda HP Barchetta waarvan er maar 3 exemplaren worden gebouwd. Elk met een prijskaartje van naar verluidt een slordige 9 miljoen euro.
Boven: 51 jaar na zijn introductie op deze zelfde GIMS is de Lamborghini Marzal nog altijd een immense aandachtstrekker. En daar zit zijn spacey, reflecterende interieur zeker voor iets tussen. Onder: Tegen de avond gaan de meeste modellen terug onder doek. En daarmee zit ook onze special er terug op. Benieuwd wat de editie van 2019 brengt!
Foto’s: Pieter Ameye