Aan de top van de voedselketen geldt er maar één regel: hoe nieuwer het product, hoe beter de wagen. Maar geldt dat ook op het vlak van rijmanieren?
– Vierde generatie van Audi’s limousine, ook beschikbaar als L(ang)-versie
– Eerste productiewagen met autonome rijcapaciteiten van Level 3-niveau
– Voorlopig slechts 2 motoren, beide met milde 48V-hybridondersteuning
Wordt het spel in het topsegment nog altijd zo hard gespeeld onder de Duitse Drie?
En nog geen beetje. De laatste jaren is het meestal BMW dat de stoelendans met de 7 Reeks opent, waarna Mercedes zijn S-Klasse lanceert en Audi een nieuwe A8 introduceert. Anno 2018 is de 7-Reeks drie jaar in productie, de facelift van de S een jaartje oud en de A8 nog fonkelnieuw. En dat merk je, van de elektrische deurklinken over de digitale boordplank tot aan de Level 3-capaciteiten van de Audi-topper toe.
In België mag de A8 evenwel niet zelf rijden. Daarvoor ontbreekt het aan een Europees kader, waardoor het vlaggenschip van Audi zijn grootste troef voorlopig alleen in Duitsland mag uitspelen. Maar niet getreurd: de inherente Level 2-capaciteiten zijn nog altijd voldoende om de A8 met Tesla-manieren te zegenen, waardoor je op de snelweg legaal met de twee glazen touchscreens aan de slag mag.
Zelf rijden behoort ook nog tot de mogelijkheden, mogen we hopen?
Zolang je de voorlopige keuze tussen één turbobenzine en één dito diesel geen bezwaar vormt, zeker. We rijden de A8 trouwens net op het moment dat Porsche heeft aangekondigd met diesels te kappen. En dat is best ironisch: de door Stuttgart gebruikte TDI’s waren oorspronkelijk immers voor de A8 ontwikkeld, die er voorlopig nog wel mee doorgaat. Het verschil met weleer is dat alle 3,0-liters, dus ook de geteste TDI, voortaan milde hybrideondersteuning genieten middels een 48 voltsysteem.
De 286 pk en 600 Nm sterke V6 TDI met 48-voltondersteuning zit de nieuwe A8 als gegoten.
Bij zo’n MHEV wordt de klassieke startmotor gecomplementeerd door een startgenerator met riemaandrijving die het start-stopsysteem gewiekster maakt. Daardoor springt de motor meteen aan (zonder wachttijd of trillingen) en valt hij bij het afremmen stil onder de 22 km/u. Eenmaal op snelheid kan het blok in zeilmodus gaan tot snelheden van 160 km/u. De energie die tijdens het uitbollen en remmen gerecupereerd wordt, gaat via het 48 voltnet naar de batterij onder de koffervloer om vandaar terug in het klassieke 12 voltnet te vloeien. Goed voor een gemiddelde besparing van 0,7 liter brandstof per 100 kilometer, volgens Audi.
Dus hoeveel verbruikt de 3.0 TDI MHEV dan in de praktijk?
Natuurlijk meer dan de geafficheerde 5,8 l/100 km, maar niet extreem: het lange geheugen van de boordcomputer maakte gewag van 8,8 liter, wat verre van mis is voor een wagen die net 1500 kilometer op de klok had en droog aan de haak twee ton weegt. Bovendien hadden we geen reguliere A8 mee, maar de L-versie die 13 centimeter wielbasis voor evenveel extra beenruimte toevoegt en bijgevolg in parlementskringen populair zal blijken. Zo oordeelden alvast de Divjak-juniors, die vonden dat de achterbank met zijn eigen infotainmentcontroller meer weg had van een speeltuin dan van een wagen.
Voorin zit je trouwens zeker zo goed, op schitterende fauteuils die de nadruk vooral op comfort leggen. Helemaal in lijn met de rest van de wagen, die echt iets van een vliegend tapijt heeft als je de luchtvering met discrete velgen combineert. Het werkwoord waften is dan ook aan de orde, ook al klinkt dat voor sommigen allicht als een excuus voor een wagen die geen rasechte DRIVR is. Wat ons betreft is de A8 dat wel, zij het op zijn eigen manier – met zijn gezwinde aard, intuïtieve stuurinrichting en vlakke bochtenbalans.
Vooral achteraan werkt de doorlopende lichtsignatuur onderscheidend én gesofisticeerd.
En wat als je het volume finaal hoger dan 7 of 8 tiende draait?
Dan vraag je de A8 dingen waarvoor hij (nog) niet bedoeld is, en die je passagiers je waarschijnlijk niet in dank gaan afnemen. Louter voor de sport kunnen we bevestigen dat de limousine hogere bochtentempi aankan dan je op het eerste gezicht zou vermoeden, maar dan ben je het concept aan het verkrachten. Voor een grondigere test met meer DRIVR-karakteristieken wachten we dan ook graag op de S8-versie die met zekerheid in de steigers staat. Bellen jullie Frankenheimer alvast op voor een remake van Ronin?
AUDI A8 50 TDI Quattro
Plus | Min |
+ Digitale CRUISR van de volgende generatie | – Parkeerplaats |
Weggecijferd
Motor | 3.0 V6 turbodiesel met 48-voltondersteuning |
Aandrijving | vier wielen |
Vermogen | 286 pk (bij 3750 opm) |
Koppel | 600 Nm (bij 1250 opm) |
Overbrenging | 8-bak, automaat |
Gewicht | 1975 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 5,9 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
Normverbruik | 5,8 l/100km |
Basisprijs | 87.500 euro |
Verdict