Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De kans is immers niet gering dat de i3 geen opvolger krijgt, maar een spin-off op basis van de elektrische Mini.

Hoewel EV’s de traditionele DRIVR-waarden niet meteen hoog in het vaandel dragen, is de i3 de uitzondering die de regel beproeft. Met zijn met super stijf CFRP-chassis, achterwielaandrijving, laag zwaartepunt en relatief laag gewicht, is de i3 een van de enige EV’s waarbij de rijervaring overeind blijft. Met de introductie van de i3s, die onder andere een sneller stuur en meer grip dankzij extra spoorbreedte en beter rubber heeft, zette BMW onlangs zelf de puntjes op de blauwe ‘i’.

BMW i3s

Happy days zou je denken, zeker omdat het autootje ondanks zijn concept en prijs een publiek heeft weten te vinden. Maar de i3 is niet alleen prijzig vanwege zijn blauwe/witte propellerbadge, maar vooral ook vanwege zijn atypische constructie waardoor het model vrij duur is in productie en weinig onderdelen kunnen worden gedeeld met andere modellen binnen de groep. Iets wat overigens ook geldt voor de i8 Coupé/Roadster waarvan de toekomst al evenmin gegarandeerd is.

Keuze zat

Niet geheel onlogisch dat BMW nadenkt over een vervolg met verhoogde kostenefficiëntie. De Duitsers investeren dit jaar zo een slordige 7 miljard euro in elektrische modellen, waarvan volgens recente berichten een substantieel deel naar een gefluisterde i1 zou gaan. Die zou groter zijn dan de huidige i3, maar kleiner dan de de volgende, voorwielaangedreven 1-Reeks, en zijn platform delen met de aanstaande elektrische Mini waarvan het merk dit jaar nog een preview toonde in de vorm van de Mini Electric Concept.

BMW i3s

De i3 heeft met andere woorden zijn werk gedaan als technologisch testbed. Maar dat maakt het autootje er niet minder intrigerend om, integendeel. Het model verenigt nu eenmaal de traditionele BMW-waarden met cutting edge-technologie en uiterst lage ge- en verbruikskosten. Al reflecteert  zich dat momenteel nog niet in de tweedehandswaardes. Zeker wie over de grenzen heen kijkt, en in Duitsland in het bijzonder, heeft keuze zat vanaf 20.000 euro, inclusief modellen met optionele Range Extender.

Want hoewel we geen glazen bol hebben zien we BMW het i3-verhaal niet snel herhalen. Het aanbod elektrische BMW’s zal binnenkort groter zijn dan ooit. Maar dat zullen dan vooral traditionele modellen zijn voorzien van een elektromotor, beter dan specifieke, van nul af aan ontworpen modellen zoals de i3 en i8. De status van future classic lijkt ons dan ook gegarandeerd. Of slaan we de bal mis?