Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De A110 keert daarmee terug naar zijn roots.

Wie Alpine A110 (rijtest) zegt, zegt automatisch rallyauto. Door zijn compacte afmetingen, laag gewicht en technische lay-out was de originele A110 een te duchten tegenstander in het rallywereldje. Iets wat zijn opvolger graag opnieuw wil zijn – zij het dan in het achterwielaangedreven FIA R-GT-kampioenschap, beter dan het WRC.

2019_alpine_a110_rallye_20

2019_alpine_a110_rallye_132019_alpine_a110_rallye_082019_alpine_a110_rallye_15

In samenwerking met Signatech heeft Alpine daarom een A110 Rally ontwikkelt die net als de GT4- en Cup-afgeleiden voor klanten beschikbaar zal zijn. Als basis voor de rallyauto werd het versterkte GT4-chassis genomen. Daar is dan nog eens een driewegophanging met hydraulische aanslagpunten aan toegevoegd. Net als Brembo-remmen, zespuntsharnassen, Sabelt-kuipstoelen, Bosch Motorsport ABS-systeem, een variabele tractiecontrole, een 65 liter grote brandstoftank en een FIA gekeurde rolkooi.

2019_alpine_a110_rallye_02

Régis Fricotté, Commercieel en Competitiedirecteur van Alpine

“We hebben lang uitgekeken naar die terugkeer naar de sport, want Alpine heeft zijn stempel gedrukt op de rallygeschiedenis door in 1973 de eerste Wereldtitel op zijn naam te schrijven. Om het succes van dit nieuwe avontuur te verzekeren, hebben we de studie, ontwikkeling, productie en commercialisering van de Alpine A110 Rally toevertrouwd aan Signatech, onze partner voor ons engagement in het Wereldkampioenschap FIA WEC en voor de Cup- en GT4-activiteiten.”

De standaard 1.8-liter turbo viercilinder ziet zijn vermogen stijgen tot meer dan 300 pk, terwijl de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is ingeruild voor een sequentiële zesbak. Tot slot werd er ook volwaardig sperdifferentiëel geïnstalleerd, beter dan het elektronisch gesimuleerd exemplaar van op het productiemodel.

2019_alpine_a110_rallye_17

2019_alpine_a110_rallye_142019_alpine_a110_rallye_012019_alpine_a110_rallye_18

De eerste leveringen van de Alpine A110 Rally zijn voorzien vanaf 2020. Ieder exemplaar zal om en bij de 150.000 euro kosten. Vanaf vandaag zal het model het hele weekend lang tentoongesteld worden aan het publiek te Morzine, in het hart van het assistentiepark van de Rally Mont-Blanc Morzine. Het decor voor de zesde etappe van het Franse Rallykampioenschap FFSA.