Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We worden de laatste tijd gebombardeerd door een golf van coachbuilds en restomods, en het laatste wat we willen doen is ze allemaal op gaan sommen bij wijze van bladvulling. Soms is het verhaal achter één van deze builds echter zo goed, dat we graag een uitzondering op de regel maken.

Studiehuis Zagato wist menig autohart sneller te doen slaan, toen ze de plaatjes van hun nieuwste creatie op het wereld wijde web loslieten. De AGTZ Twin Tail is een moderne reïncarnatie van de prachtige -maar helaas niet zo succesvolle- 60’s Alpine A220 Le Mans racewagen, gebaseerd op de onvolprezen Alpine A110.

Zagato AGTZ Twin Tail

Veel Alpine A110 zie je wel niet meer, want Zagato en partner La Squadra (een Pools bedrijf dat als sinds 2013 voor onder andere Pagani, Koenigsegg en Bugatti werkte) hebben de A110 bekleed met een fraai koolstofvezel versterkte kunststof kleedje, dat de klassieke vorm van de A220 zo goed als mogelijk benaderd. De front overhang werd vergroot, en set Le Mans-stijl koplampen werd in de hertekende neus geïntegreerd. Achteraan springt de opvallend lange staart in het oog, die de low-drag versie van de Le Mans wagen nabootst. De weegschaal zou, ondanks de aanpassingen, op een lage 1.100 kg moeten blijven steken, daar zal de 1.8 van 300 pk dus zeker weg mee weten. Benieuwd zijn we we vooral naar de nieuwe topsnelheid.

Is dat naar je persoonlijke smaak een beetje te extreem? Geen enkel probleem, want de long-tail is een clam uit één stuk die verwijderd kan worden. Dit is opnieuw een dikke knipoog naar het origineel, waarbij de A220 ook een verlengstuk aangemeten werd voor de hoge snelheden op Le Mans.

Zagato AGTZ Twin Tail

Zo kan je dus kiezen of je de AGTZ Twin Tail achteraan wil laten eindigen in oftewel een -typisch Zagato- afgekapte kont ofwel een heerlijke long tail. Persoonlijk zouden wij altijd die sierlijke, langgerekte achterzijde geïnstalleerd laten. Alleen al maar om elke trip als de startgrid van Le Mans ’68 te laten voelen. Al helemaal in de originele kleurenstelling.

Maar goed, wij gaan dan ook niet een van de 19 -sommige bronnen spreken zelfs van amper 18- gelukkigen zijn die deze Twin Tail in huis kunnen halen. Daar zit niet zozeer een overvolle garage maar wel de prijs van 650.000 euro exclusief btw voor wat tussen. De productie is trouwens al gestart, vanaf oktober kan u reeds exemplaren (als u echt veel geluk hebt) op de weg aantreffen. Maar verwacht vooral deze schoonheid eerst nog te zien opduiken op events, zoals aan het Comomeer in mei…