Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
abcBwTAy-bM

Door de populariteit en het succes van de F40 wordt zijn illustere voorganger 288 GTO soms snel vergeten. Onterecht als we Alain de Cadenet moeten geloven.

Ok, zelfs zonder de lofzang van de Cadenet dragen we de 288 GTO, of ‘GTO’ zoals het model in sé echt heet, hoog in het vaandel. Enerzijds door zijn knap Pininfarina-ontwerp dat een stuk gespierder oogt dan de op het eerste zicht gelijkaardige modellen 308 GTB en 328 GTB. Anderzijds door het prestatiepotentieel van de 1.160 kg lichte berlinette die dankzij zijn 2,9-liter bi-turbo V8 ruim 400 pk op richting achterwielen stuurde. Wat de voor Group B ontwikkelde 288 GTO uiteindelijk in zijn mars zou hebben gehad zullen we echter nooit weten, maar we hebben er toch maar mooi een icoon aan overgehouden.

LEES MEER:

Oog in oog met de Ferrari 288 GTO Evoluzione

Docu op maandag: Interview met Enzo Ferrari

Officieel: Ferrari Roma (2020)