Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De productie van de Zwitserse en volledig elektrische incarnatie van de originele ISO/BMW Isetta zou momenteel op volle toeren moeten lopen, maar het blijft opvallend stil rond het uiterst originele en sympathieke project. Niet zonder redenen, zo vernemen we nu. Maar er is ook goed nieuws.

Ideologische en juridische problemen tussen Micro Mobility Systems (MMS), de bedenker van de Microlino, en productiepartner Artega/TMI, liggen aan de basis van de vertraging van het elektrisch stadsautootje. Daardoor is de productie van de quadricycle nooit op gang gekomen en heeft het project heel wat vertraging opgelopen. Over de exacte inhoud van dispuut worden echter geen details gegeven door de Zwitserse firma. Wel dat alles intussen juridisch opgelost is en dat het bedrijf een nieuwe productiepartner gevonden heeft in het Italiaanse CECOMP.

Bluecar

CECOMP is een familiebedrijf dat over vijf productievestigingen beschikt, zich gespecialiseerd heeft in prototyping en de productie van auto-onderdelen, maar ook instaat voor de productie van de elektrische deelauto Bluecar. Ook wel gekend als ‘Autolib’ in bijvoorbeeld Parijs. Tevens is CECOMP ook aandeelhouder van Icano. ‘s Werelds grootste automotive designbureau met vestigingen in onder andere Turijn, Los Angeles en Shanghai. Daarmee heeft MMS naar eigen zeggen opnieuw een betrouwbare en geloofwaardige partner gevonden.

microlino-family

De herstart van de productie is evenwel pas voorzien voor begin 2021. MMS was naar eigen zeggen niet tevreden met de rijeigenschappen, afwerking, kwaliteit en veiligheid van de 22 prototypes die momenteel in roulatie zijn. Liever dan de Microlino daarom gehaast in productie te brengen heeft het daarom gekozen om zijn huiswerk opnieuw te maken en een beter product af te leveren. Geen sinecure als je weet dat reeds 16.000 mensen een bestelbon getekend hebben.

microlino 3

microlino 2microlino 1

Om de kwaliteit van het puur elektrische stadsautootje naar een hoger niveau te tillen heeft MMS intussen voormalig BMW- en Porsche-CTO Peter Müller aangetrokken. Hij zal het project vanaf nu in goede banen leiden met het oog op de productiestart begin volgend jaar.

513 kg

De Microlino is een puur elektrische tweezitter die zich geïnspireerd heeft op het design van de Iconische ISO, en later ook BMW, Isetta. De citadine, of quadricycle zoals het autootje officieel door het leven gaat, beschikt over een autonomie van 125 tot 200 km (afhankelijk van het gekozen batterijpakket), haalt een snelheid van maximaal 90 km/h en accelereert van 0 naar 50 km/h in slechts 5 s. Mede dankzij een rijklaar gewicht van nauwelijks 513 kg.

microlino-specs

Net als het origineel is de Microlino beschikbaar in heel wat opvallende kleuren en stap je in en uit via een pivoterende deur vooraan die op de manier toegang verschaft tot een zitbank voor twee personen met bagageruimte achterin. Opladen duurt tussen de 1 à 4 uur en prijzen starten bij 12.000 euro bij een maximum van om en bij de 17.000 euro voor de meest luxueuze versie met extra grote batterij. Zelf eentje configureren doe je via deze link.

MEER LEZEN

Wat Microlino met Artega van doen heeft?

Herboren: BMW Isetta keert terug als Microlino EV

Ken je klassiekers: De Zündapp Janus