Klant is koning. En dus heeft Horacio Pagani zijn Huayra nog wat lelijker, euh, heftiger gemaakt.
Dat het elegante er intussen meer of af is moet zelfs Horacio in het officiële persbericht toegeven. Voor iemand die nochtans veelvuldig dweept met Da Vinci, zijn principes, en kunst in het algemeen, moet dus Pagani toegeven dat deze Imola er de kantjes van afloopt. Maar de visuele toegevingen zijn in dit geval met het oog op aerodynamische efficiëntie en vooral downforce. Daardoor is dit niet alleen de meest krachtige Pagani ooit, maar ook een van de eenvoudigste om te rijden op hoge snelheid.
De AMG bi-turbo V12 perst er nu zo’n 827 pk en 1.100 Nm koppel uit. Gekoppeld aan een (droog)gewicht van 1.246 kg levert dat uiteraard verbluffende prestaties op. Al was het maar omdat deze ‘Imola’ profiteert van heel wat kleine ingrepen die zijn gewicht nog verder naar beneden halen. Zo zijn bij Pagani trots op een nieuw ontwikkelde verftechniek die ‘Acquarello Light’ heet, en die iedere verfbeurt zo’n 5 kg lichter maakt.
Afgelopen jaar leverde Horacio reeds het eerste model van de Huayra Imola af aan de Russische zakenman Oleg Egorov, terwijl er nog 4 andere exemplaren op de planning staan. En ook die zijn reeds besproken. Niet slecht als je weet dat elk exemplaar minstens 5 miljoen euro kost. Het officiële debuut van de Imola is voorzien voor het aanstormende Salon van Genève waar Pagani zoals ieder jaar een vaste stek heeft.
MEER LEZEN
Is de Zonda F Clubsport de ultieme Pagani?
Pagani onthult Huayra Roadster BC
Mini Docu: The definitive story of Zonda, Huayra & Horacio Pagani