Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Niels van Roij Design, bekend van onder andere de Model S Shooting Brake en Breadvan Hommage, heeft vandaag zijn nieuw project Adventum Coupé voorgesteld: Een driedeurs Range Rover die overneemt waar Land Rover’s eigen Range Rover SV Coupé gestopt is.

Op het Salon van Genève 2018 siert de JLR-stand heel wat nieuwigheden zoals de elektrische i-Pace. Maar ook een langverwachte driedeursversie van de klassieke Range Rover die als SV Coupé door het leven gaat. Zou gaan. Want iets minder dan een jaar later trekken de Britten een streep door het project. Officieel omdat ze meer focus op de kern van gamma willen leggen. Officieus omdat het zakenmodel van 999 driedeurs Range Rovers van minimum 250.000 euro, moeilijker blijkt dan eerst gedacht. Zeker met concurrentie van andere ultra luxueuze SUV’s zoals de Bentley Bentayga en intussen ook Rolls-Royce Cullinan – al hebben deze uiteraard een meer klassieke configuratie.

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_06

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_022020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_072020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_19

Het zou het startsein zijn voor de Nederlandse coachbuilder Niels van Roij Design om zelf met een driedeursvariant naar buiten te komen. De inspiratie komt uiteraard van bij het origineel uit 1970 dat tot en met 1981 enkel als driedeurs bestaan heeft, maar intussen, drie generaties verder, nooit meer in die configuratie aangeboden is. Tot nu dus.

Nistelrode

We treffen van Roij bij de onthulling van de Adventum Coupé (AC) in het clubhuis van het golfterrein The Duke in het Nederlandse Nistelrode waar het model in beperkte kring wordt voorgesteld. Geflankeerd door een origineel exemplaar uit begin jaren ’70 krijgen we op die manier alle tijd en ruimte om beide modellen te ontdekken en grondig te vergelijken.

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_09

Het eerste exemplaar van de nog steeds volledig uit aluminium opgetrokken Adventum Coupé is gespoten in Artic White en voorzien van een opvallend rood lederen interieur. Net als bij de (wijlen) SV Coupé is er achterin gekozen voor twee separate elektrisch bedienbare captain-chairs, in plaats van een reguliere achterbank. Deze krijgen ook hun eigen deurklink, waardoor ieder deurpaneel dus twee stuks telt. Handig voor wie achterin zit, maar vooral erg netjes geïntegreerd en een testament van de kunde van zijn makers.

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_12

2020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_132020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_252020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_15

Die makers zijn aan de ene kant van Roij, die verantwoordelijk is voor het design, en aan de andere kant carrosseriebouwer Bas van Roomen, interieurbekleder/bouwer Sjoerd Brouwers en houtbewerker Jeroen Kist, die van meet af aan bij het project betrokken waren.

OEM look ‘n feel

Het is maar een van de vele voorbeelden waarop de Adventum Coupé zich weet te onderscheiden van de standaard Range Rover. Ook al heeft van Roij naar eigen zeggen zijn best gedaan om ‘zijn’ driedeurs Range Rover op zowat alle vlakken te doen verschillen van Land Rover’s interpretatie. Zonder daarbij de OEM look ‘n feel te verliezen. ‘Vanaf de A- tot en met C-stijl verschilt de AC met zowel de standaard Range Rover, als Land Rover’s model. Enkel de motorkap, spatborden, het panoramisch open dak en de tweedelige kofferklep worden gedeeld met de donorauto’, aldus van Roij.

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_23

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_082020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_152020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_07

Het is pas wanneer je bij dit soort auto’s op de details gaat letten dat opvalt hoe vergaand de ingrepen zijn. De beslissing om van vier naar twee deuren te gaan brengt immers een heus sneeuwbaleffect teweeg. Zo moet je niet alleen de B-stijl verplaatsen, een huzarenstukje op het conto van carrosseriebedrijf Rick Aarts, maar ook nieuwe rubbers laten maken, nieuwe sierlijstjes en uiteraard ook specifieke ruiten laten maken. Om nog maar te zwijgen van de elektronische kopzorgen die de vele ECU’s van de met gadgets afgeladen SUV geven. Alles werkt echter zoals voorzien. Inclusief de soft close-functie van de nu 1,5 m lange deuren.

2020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_04

2020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_012020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_02

2020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_032020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_12

Van Roij’s interpretatie verschilt ook bewust op andere vlakken, kwestie van dichter aan te leunen bij de oer-Rangie. Zo beschikt de Adventum Coupé niét over een aflopende daklijn en zijn de verticale (imitatie)ventilatieopeningen volledig weggewerkt. ‘Vorm volgt nu eenmaal functie.” aldus Van Roij. ‘Deze nieuwe look verlengt de auto visueel. De deelnaden van de deur dragen actief bij aan een meer elegant zijaanzicht. Ook het interieur is door de ingrijpende wijzigingen aan het exterieur voor een groot deel nieuw ontworpen,’ voegt hij eraan toe.

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_242020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_01

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_142020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_172020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_18

Welriekend teak

Het interieur weet zich niet alleen te onderscheiden door zijn unieke lay-out, maar ook door zijn specifieke afwerking die verder gaat waar de meeste OEMs stoppen. De vloer van deze Adventum Coupé is immers voorzien van handgemaakt, welriekend teak: vanaf de voorstoelen tot in de kofferbak. Inclusief het onderste deel van de tweeledig opende achterklep.

2020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_11

In samenspraak met de koper heeft van Roij gekozen om een bijzondere, witte afwerking tussen de teakbanen aan te brengen, in tegenstelling tot het regulier toegepaste zwart. Dit advies kwam tot stand omdat de witte baan mooier combineert met de exterieurlak. Tenslotte zijn in de kofferruimte, naast de houten vloer met geïntegreerde rood lederen handgreep, twee handgestikte zwart-rode paraplu’s aangebracht.

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_16

2020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_102020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_09

2020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_052020_adventum_coupe_range_rover_coupe_build_14

‘In een co-design proces met de toekomstige eigenaar, geven we vorm aan exterieur en interieur. We verwerken de mooiste materialen, zoals Tweed, teak en lamswol. We maken het zo persoonlijk dat zelfs de favoriete krijtstreep uit de kostuums van de eigenaar verwerkt kan worden in het interieur’, aldus van Roij.

Vanaf 270.000 euro

Prijzen voor de Adventum Coupé beginnen bij ‎270.000 euro, exclusief belastingen en lokale taksen, maar inclusief donor Range Rover met 525 pk sterke 5,0-liter V8 met supercharger. Al voorziet van Roij ook de mogelijkheid om het vermogen verder op te schroeven naar 625 pk.

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_05

2020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_222020_van_roij_adventum_coupe_range_rover_3deurs_21

De bouw begint vervolgens na een aanbetaling van ‎50.000 euro en duurt minstens 6 maanden, afhankelijk van op maat gemaakte opties en specificaties. Zo kan je het ontwerp uiteraard nog verder aanpassen aan je individuele wensen. Geïnteresseerden in de Adventum Coupé kunnen contact opnemen met Niels van Roij Design.

MEER LEZEN

Dan toch een nieuwe Range Rover coupé?

Land Rover schrapt peperdure Range Rover Coupé

Test: Range Rover Sport SVR