Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op zoek naar een atypische motorsport-chrono die geen stukken van mensen kost? Dan moet je zeker eens naar de Yema Speedraf kijken, een waarheidsgetrouwe heruitgave van de Franse ‘Daytona’.

Het Franse horlogemerk Yema, dat in 1948 werd opgericht door Henry Louis Belmont, is nog niet rechtstreeks aan bod gekomen op DRIVR. We hebben het wel al zijdelings belicht in de Talking Watches-video met Mario Andretti, die in zijn hoogdagen vaak een Yema Rally chronograaf droeg. Dat model werd recent ook gereïncarneerd door Yema, maar toch willen we het vandaag over een ander horloge uit de Motorport Collection hebben: de Speedgraf.

Franse Daytona

Hoewel de naam anders doet vermoeden, is de Speedgraf ook een reissue uit het rijke verleden van Yema. Het probleem was alleen dat het origineel uit de jaren 1960 niet bepaald ‘origineel’ was qua naamgeving. Erger nog: de Fransen zagen er destijds geen graten in om hun chrono ook ‘Daytona’ te noemen, net zoals het bekende uurwerk van Rolex dat in 1963 op de markt was gekomen. Een loer die je het powerhouse uit Genève vandaag niet meer moet draaien, dus is de equipe van Christopher Bôle wijslijk uitgeweken naar ‘Speedgraf’. En het moet gezegd: da’s een van de beste neologismen die we de laatste tijd in de horlogewereld zijn tegengekomen.

Vintage maten

Dus wat krijg je vandaag voor 1.499 euro bij de horlogemaker uit Besançon? In de eerste plaats een knappe chrono die met een diameter van 39 mm trouw blijft aan zijn vintage afmetingen, inclusief de wat afwijkende bandbreedte van 19 mm. Binnenin de roestvrijstalen kast met een waterdichtheid van 100 meter tikt er een automatische NE86-uurwerk van Seiko, met een frequentie van 28.800 vibraties per uur en 45 uur gangreserve. De bijhorende chronofunctie kan 60 seconden tellen gedurende een half uur, terwijl de 60-minuten lunette bidirectioneel werkt. Yema en Seiko beloven een afwijking van maximaal 15 seconden per dag.

Innovatief verleden

Gezien de prijs en het binnenwerk kwalificeert de Yema Speedgraf als een zogenaamde mid-range chronograaf. Een segment dat zeker niet onderbedeeld is, maar toch zijn er goede motieven om net deze inzending onder de loep te nemen. Kijk daarvoor maar eens naar de geloofsbrieven van Yema, die tal van Franse premières opwerpen: de eerste volledig in Frankrijk gebouwde chronograaf, het eerste Franse duikhorloge dat dieper kon als 300 meter, het eerste tricolore uurwerk in de ruimte en lang de geliefkoosde huisleverancier van Les Forces Aériennes. Akkoord: het Yema van vandaag is niet meer hetzelfde als dat van een halve eeuw geleden. Maar zo’n rijke geschiedenis maakt wel dat je een naam koopt die nog lang zal kunnen teren op zijn verleden, dat dankzij nieuwe eigenaars en goed gesegmenteerde modellijnen aan een volgend succesverhaal is begonnen.

YEMA Speedgraf, automaat, Seiko NE86, 45 uur gangreserve, 45 mm breed, 15,5 mm hoog, saffierglas, waterdicht tot op 100 meter, 1.499 euro

MEER LEZEN

Geschiedenisles: Het ontstaan van de Porsche-Orfina chronograaf

Autodromo introduceert Group B Series 2

Swatch X 007: 6 Bond-klassiekers in polsformaat