Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Gezien er in België nog steeds verwarring heerst over het nut van winterbanden, leek het ons geen mal idee om nog eens een TechTalk aan het onderwerp te wijden – met specifieke aandacht voor de profieldiepte van winterpneus en de invloed daarvan op de prestaties.

Naar jaarlijkse gewoonte stellen we ons rond deze tijd collectief de vraag of winterbanden echt nodig zijn in België. En zo ja, welk setje je dan het beste kiest? Op de ‘welles-nietes’-vraag valt makkelijk een antwoord te formuleren: heb je de luxe niet om je verplaatsingen bij slecht weer uit te stellen, kies dan voor winterbanden. Kan je dat wel, dan zal een kwalitatieve vierseizoensband ook wel volstaan. Al moeten we bij dat antwoord meteen een kanttekening maken voor DRIVRs. Want wie ook tijdens de wintermaanden ten volle van zijn (sport)wagen wil genieten, kan eigenlijk niet om een goede winterband heen. Je weet immers nooit of er zich tijdens de nacht ijs heeft gevormd in een schaduwplek onder een boom, terwijl de rest van de weg er ogenschijnlijk droog bij ligt…

Schiftingsproef

Voor welke winterband je in dat geval moet opteren, is een ander paar mouwen. De kwaliteit verschilt immers danig tussen budget- en topmerken, maar is ook afhankelijk van het beoogde gebruik. Zo zijn er bijvoorbeeld banden van minder courante merken die heel goed scoren op sneeuw (en daardoor soms stunten in bepaalde wintertests), maar door de mand vallen in mildere klimaten. Daarom begint elk zichzelf respecterende bandentest met een eenvoudige remproef op nat wegdek bij positieve temperaturen. Je zou versteld staan hoeveel bandenproducenten dan al door de mand vallen en bijgevolg niet mogen deelnemen aan de eigenlijke test, hoewel die schiftingsproef misschien wel het courantste scenario vormt op Belgische wegen.

Eenmaal het kaf van het koren is gescheiden, liggen de resultaten van de topmerken vaak dicht bij elkaar. Tenminste als de winterbanden nieuw zijn, zoals ze doorgaans ook getest worden. Dan bedraagt de profieldiepte dik 8 mm, waardoor het fijnmazige loopvlak nog intact is en zich optimaal in de ondergrond bijt. De laatste jaren is de vraag evenwel gerezen hoe slijtage de prestaties van een winterband beïnvloedt. Bij zomerbanden is het antwoord rechttoe-rechtaan: met minder profiel gaan de waterafvoerende capaciteiten erop achteruit, waardoor vooral aquaplaning een probleem wordt. In alle andere scenario’s zullen de prestaties van een zomerband redelijk lang intact blijven, gezien zelfs een profielloze band op droog en warm wegdek nog functioneert.

4 mm of 1,6 mm?

Maar we wijken af: de hamvraag is tot op welke profieldiepte een winterband topprestaties neerzet. Is dat tot op de indicatoren, die ook voor dat type band op 1,6 mm staan? Of al een paar millimeter eerder, gezien er in de winter vaak water en sneeuwsmurrie aan te pas komen? Verrassend genoeg zijn de topmerken Michelin, Continental en Goodyear het daar niet helemaal over eens. De Fransen gaan er prat op dat hun winterbanden quasi niets van hun prestaties verliezen tot ze vervangen moeten worden, de Duitsers blijven redelijk op de vlakte over het onderwerp en de Amerikanen waarschuwen dat 4 mm een kantelpunt is. Meteen de reden waarom Goodyear naast de verplichte slijtage-indicatoren een extra sneeuwvlokje in het loopvlak brandt, dat op 4 mm profieldiepte verdwijnt om aan te geven dat de band niet meer zo uitmuntend presteert als nieuw.

Om te weten wat daar precies van aan is, moeten we naar proeven kijken die banden niet alleen nieuw testen maar doorheen hun levenscyclus blijven (her)quoteren. Uit de weinige publicaties die daarover bestaan, blijkt dat er wel degelijk een verschil is in prestaties – met name op ijs en sneeuw. Tot 50% slijtage (oftewel 4 mm) zijn de verschillen in remafstanden en bochtensnelheden miniem, maar vanaf 75% wordt het verschil met nieuwe banden een stuk groter. Eigen aan topbanden is dat ze nooit helemaal loslaten, zoals dat bij budgetbanden weleens het geval is, maar in de bocht en op de rem zullen ervaren piloten toch een verschil voelen. Anderzijds zal een premium winterband zelfs met 4 mm profiel beter presteren in winterse omstandigheden dan een nieuwe vierseizoensband, wat de conclusie van deze TechTalk meteen duidelijk maakt: bespaar niet op de vier postkaarten die het contactoppervlak tussen jou en de weg vormen, zeker niet als je tijdens de wintermaanden ook eens buiten wilt gaan spelen.

MEER LEZEN:

Evo Magazine becijfert het verschil tussen zomer- en winterbanden

DRIVR-Video: Cupra Snow Drive @ Davos

In het spoor van 007 met een Lotus Esprit Turbo