Twee iconen van het pure rijplezier blazen dit jaar hun laatste adem uit. Maar niet zonder nog eens te pieken in de vorm van een ultieme ‘Final Edition’.
Dat ze bij Lotus iets van special editions kennen, is intussen geweten. Zozeer zelfs dat er vaak gegrapt wordt dat er meer special editions zijn van de Elise en Exige dan reguliere standaardmodellen. Wat dat betreft zijn de zopas aangekondigde Final Editions niet anders (die van de Evora volgt later nog). Maar in tegenstelling tot afgelopen jaren eindigt het Project M111-verhaal dit jaar effectief wel voor Lotus. Wie dus nog een laatste keer zijn droom-Elise, Exige of Evora wil samenstellen kan dus maar beter aan de slag gaan in de online configurator. Of bij de lokale Lotus-dealer, welteverstaan.
Nieuwe eigenaar Geely heeft immers grootse plannen met het Britse nichemerk. Te beginnen met de puur elektrische hypercar Evija die dit jaar nog aan de eerste klanten geleverd wordt. Kort daarna volgt dan weer een gloednieuw model dat momenteel nog door het leven gaat als ‘Type 131‘ en zowel de Elise, Exige als Evora vervangen zal.
Digitaal dashboard
Om de Final Editions van de Elise en Exige kracht bij te zetten, heeft Lotus de ECU van de standaard Elise Sport 220 iets harder laten werken waardoor deze nu 240 pk sterk is. De meer circuitgeorienteerde Cup 250 blijft motorisch gelijk, maar beschikt net als de Sport 240 over extra trim en uitrusting – zoals een afgevlakt Alcantara stuurtje en een digitale tellercluster van AIM. Een optie die het afgelopen jaar nog als plug ‘n play retrofit lanceerde voor alle Elises en Exiges van de derde generatie.
Voor de Exige met gesuperchargede V6 kondigen de nieuwigheden zich dan weer aan in de vorm van de Exige Sport 390, de Sport 420 en de Cup 430 Final Edition. Die laatste zal de geschiedenis ingaan als meest ultieme versie van het Elise-chassis ooit. Maar ook een van de meest prijzige, met een startbedrag van ruim 130.000 euro.
Tip van het huis
Wat dat betreft toont de nieuwe Sport 390 zich een pak gunstiger. Zijn vanafprijs begint immers bij ‘slechts’ 81.000 euro (net als de instap-Sport 350 van weleer) terwijl hij net als de Sport 420 en Cup 430 nu wél recht heeft op de gechargecoolde versie van de gesuperchargede 3,5-liter V6. Goed voor de inlaattemperaturen onder harde, lastige en dus warme omstandigheden, maar ook voor het tuningpotentieel van de uiterst betrouwbare Toyota V6. Tevens heeft de Sport 390 ook recht op standaard gesmede velgen. Iets wat voor de Sport 350 eveneens niet het geval was.
En daarmee komt de productie van het Britse succesverhaal tot zijn einde. Wat de toekomst voor de Elise en Exige zal brengen, is nog niet helemaal duidelijk. Aan geruchten over het vervolgverhaal immers geen gebrek. Maar nu al staat vast dat er geen directe opvolgers komen voor de Elise en Exige zoals we die vandaag kennen. Denk eerder aan spirituele opvolgers met weliswaar dezelfde basisfilosofie, maar een gevoelig andere uitwerking. En dat met het oog op meer comfort en dagelijkse bruikbaarheid.
MEER LEZEN:
Bevestigd: Productie van Lotus Elise, Exige en Evora stopt in 2021
Geruchtenmolen: Lotus stelt deze zomer (eindelijk) een nieuwe sportwagen voor
Roddelpers: Lotus ‘Lambda’ SUV wordt rein elektrisch en Made in China