Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoewel moderne wagens -en bij uitbreiding ook smartphones- steevast uitgerust zijn een navigatiemodule, kan een draagbare GPS niettemin handig zijn. Om in klassiekers en youngtimers te gebruiken, of om zelf een route uit te zetten en vervolgens te rijden. Precies daarom hebben we de nieuwe TomTom GO Discover met zijn 7″-scherm aan een grondige test onderworpen.

Kunnen de generaties X en Y nog wel zonder hulp van bovenaf, meer bepaald van satellieten en het Global Positioning System? Voor ritten die het gekende pendeltraject overstijgen, grijpen we immers vlotjes naar apps zoals Waze of gelijk welke andere GPS-oplossing. Onze maatschappij is dermate gebrand op efficiënte tijdsbenutting, of het nu gaat om werktijd of privé, dat we geen marge meer hebben om doelloos rond te rijden en op zoek te gaan naar onze bestemming. Maar welk voordeel biedt een draagbaar systeem -komende van een specialist terzake- vandaag de dag nog?

Randinformatie

De Go Discover 7″ kan niettemin flink wat troeven op tafel leggen. Allereerst is het een product van specialist TomTom, met aldus toegang tot gedetailleerde en actuele (wereld)kaarten. Updates zijn trouwens gratis en gebeuren simpelweg door het toestel via WiFi met het internet te verbinden. Via Bluetooth valt deze Go ook met je smartphone te connecteren, waardoor je niet enkel ‘realtime’ informatie over de verkeerssituatie en flitsers krijgt maar ook over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen, oplaadpunten voor elektrische voertuigen én informatie over brandstofprijzen.

Dat laatste werkt trouwens heel eenvoudig: je geeft initieel het type brandstof dat je gebruikt op (bijvoorbeeld diesel of benzine met octaangetal 95 of 98) en je krijgt bij elk tankstation het tarief per liter voor jouw brandstof aangegeven. Zo konden we bijvoorbeeld binnen een straal van een kilometer ogenblikkelijk een prijsverschil van maar liefst 10 cent op een liter 98 vaststellen. Dergelijke ‘realtime’ info is het eerste jaar gratis en wordt daarna een betalende dienst. Eentje die zich dus makkelijk terug laat verdienen.

Realtime updates

Ook bij pendelverkeer weet deze TomTom te overtuigen en moet hij in niets onderdoen voor de populaire apps. Een ongeluk op de Brusselse Ring op weg naar zee? Deze TomTom stuurt je meteen over kleinere wegen richting E19 zodat je via Antwerpen de kust kan bereiken. De weergave van rijstroken bij op- en afritten is daarenboven duidelijk en wordt lang op voorhand aangegeven om fouten en bijbehorende ergernissen tot een minimum te beperken. De bediening via de grote pictogrammen is tevens intuïtief.

Een erg gebruiksvriendelijk toestel dus, dat door het gigantische scherm van 7 inch ook goed leesbaar is. En dat zijn meteen best wat pluspuntjes ten opzichte van de apps op de smartphone. Die laatste kunnen echter bij alledaags gebruik terugslaan door het feit dat we onze smartphone altijd bij de hand hebben en zelfs niet moeten wachten tot die opgestart is. TomTom claimt wel dat deze Go Discover tot 4 keer sneller is geworden dankzij een 2 GB RAM geheugen.

Supersize me

Het ‘supersize me’ formaat van deze TomTom heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen. Ten eerste moet je zo’n knoert van een GPS kunnen opbergen, waardoor je best wat extra ruimte in je handschoenvak of bagage laat. Als je gaat roadtrippen met een klassieker of youngtimer is het 7-inch formaat ook in het gebruik wat minder aangewezen. Bij oudere wagens is het dashboard immers flink wat minder diep, waardoor de voorruit en dus ook je GPS-toestel dichterbij staan.

Dat levert bij dit formaat een omvangrijke dode hoek op, met name in (haarspeld)bochten of bij het inparkeren naar rechts. Bij modernere wagens, waar de afstand tot de voorruit substantieel is, treedt dit probleem véél minder op. Gelukkig is deze TomTom Go Discover, voor de klassiekerrijders onder ons, ook als 6 of zelfs 5 inch leverbaar.

Roadtrippin’

Voor DRIVR-adepten zal zo’n draagbare GPS inderdaad eerder voor roadtrips dan dagdagelijks verkeer worden gebruikt. TomTom biedt daarvoor al enige tijd de online tool MyDrive aan. Via dit portaal kan je GPX-routes inladen of creëren om ze vervolgens automatisch te synchroniseren met je GPS-toestel. Die laatste stap gebeurt elke keer het toestel connectie maakt via WiFi. In theorie klinkt dit erg handig: om routes via pc te maken geef je op MyDrive bijvoorbeeld locatie van start en aankomst in en versleep je de route zodat je favoriete wegen onderdeel uitmaken van het traject. In realiteit durft de gekozen route uiteindelijk -na het opslaan- toch nog te verspringen, zodat je via andere (snellere) wegen naar je bestemming wordt geleid. Een ongemak dat je dient op te lossen door extra tussenstops (of ‘Points Of Interest’) in te voeren om zo je TomTom te ‘dwingen’ het gekozen traject te volgen.

De TomTom Go Discover is er als 7 inch variant voor 300 euro. De compactere versies in 6 of zelfs 5 inch, die zoals gezegd handiger zijn voor young- en oldtimers, kosten respectievelijk 40 of zelfs 70 euro minder.

DRIVR-tip: voor de ‘die hard’ trippers heeft TomTom ook de TomTom Rider 550 in de aanbieding. Van origine is dat een GPS voor motorrijders, dus met een kleiner formaat en een duurzame, waterbestendige buitenzijde. Als toemaatje heeft deze echter ook al flink wat routes in de ‘Rider Collection’ steken en kan hij ook snel zelf ter plaatste uitdagende routes berekenen op basis van de locatie, afstand en zelfs de graad van ‘kronkeligheid’ en ‘heuvelachtigheid’ (zijnde laag, gemiddeld of hoog). Bovendien worden de bochten erg waarheidsgetrouw weergegeven, zodat je als snel leert of je best 2de, 3de of 4de versnelling kiest bij het zien van de kaart in je ooghoek. De TomTom Rider 550 is daarom al enkele jaren mijn persoonlijke favoriet, en inmiddels te verkrijgen voor circa 400 euro.

MEER LEZEN:

360 Nürburg

Belgisch Reisboek: Le Grand Tour de Belgique

Unrestricted: De App voor Roadtrips kortbij en ver weg