Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Trouw aan de slogan Vorsprung durch Technik staat het merk met de vier ringen in de autosport synoniem voor innovaties. Na de 24u van Le Mans jarenlang te hebben gedomineerd, concentreert het Duitse merk zich nu op het Formula E gebeuren en kijkt het met de RS Q e-tron alvast vooruit naar de volgende Dakar. 

Audi wil met de RS Q e-tron de geschiedenis herschrijven door met een elektrisch aangedreven Dakar-monster op het hoogste schavotje plaats te nemen. Die droom moet in januari 2022 realiteit worden, na een beproeving van 800 km verspreid over twee weken in de woestijn. Al moeten we wel een kleine kanttekening maken bij de woorden ‘elektrisch aangedreven’, want onder het koetswerk vinden we ook de TFSI verbrandingsmotor uit de DTM terug.

Verbrandingsmotor als range-extender

De benzinemotor zorgt evenwel niet voor de aandrijving, maar fungeert hier als een range extender oftewel generator voor de elektromotoren. De rest van de aandrijflijn is immers volledig elektrisch in  de RS Q e-tron, met zowel op de voor- als de achteras een motor-generator unit (MGU) uit de Audi e-tron FE07 Formula E bolide die in de huidige generatie van de elektrische singleseater terug te vinden is.

Samen zijn de MGU’s goed voor 500 kW, of in gewone mensentaal gezegd: 670 pk!  De Dakarbolide heeft bovendien nog een derde MGU, die dienst doet als energieomvormer en de batterijen oplaadt tijdens het rijden. De batterijen wegen een ‘kleine’ 370 kilogram en hebben een capaciteit van 50 kWh. Dit technisch hoogstandje uit Ingolstadt zal na de uiterst zware beproeving binnen aanzienlijke termijn vertaald worden naar de e-tron’s die we in het straatbeeld zien rondrijden.

Dream team

Audi zal in totaal met drie equipes ten strijde trekken in de Dakar rally – en die zijn niet van de minste. Samen zijn ze immers goed voor maar liefst 17 overwinningen in deze prestigieuze rally, alsook meerdere titels in het WK Rally en de Rallycross. Met de Zweedse ex-DTM ster Mattias Ekström (momenteel actief in het rallycross), Carlos Sainz (tweevoudig wereldkampioen rally en drievoudig winnaar in de Dakar) en Mister Dakar himself, Stéphane Peterhansel (met 14 overwinningen) steekt het Duitse merk zijn ambities niet onder stoelen of banken.

“Teamwork en betrouwbaarheid zijn van cruciaal belang in de Dakar rally”, aldus Sven Quandt van Q Motorsport. “Je kan onmogelijk permanent op de limiet rijden in de Dakar, dus de juiste strategie is allesbepalend. Ik ben dan ook zeer blij met deze drie gerenommeerde en sterke teams die voor ons zullen uitkomen.” De volgende editie van de Dakar rally start op 2 januari 2022 in Ha’il, om op 14 januari in Jeddah (beide in Saudi Arabië) te finishen.

MEER LEZEN:

Eerste Test: Audi Q4 e-tron 35 (52 kWh) (2021)

Officieel: Audi RS3 (2021) heeft niet meer pk’s maar wel meer kunde

Eerbetoon: Audi Quattro in de Rallysport