Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Beide Zwitserse parlementen hebben besloten het verbod op circuitraces, dat sinds 1957 van kracht was, in te trekken. Het is echter onwaarschijnlijk dat er opnieuw (meer) auto- of motorraces in Zwitserland zullen worden gehouden.

Het is een gekend verhaal: in 1957 werden, in nasleep van de tragedie tijdens de 24 Uur van Le Mans ’55 met 84 doden en 120 gewonden, circuitraces door de Zwitserse (verkeers)wet verboden. Dat verbod was altijd omstreden, want klimkoersen op de (afgesloten) openbare weg bleven wel mogelijk. Tevens werden ook exclusieve vergunningen verleend aan bijvoorbeeld Formula E voor races in steden als Zürich en Bern (in 2018 en 2019).

Nu heeft het Zwitserse parlement eindelijk -na 65 jaar- het circuitverbod opgeheven als onderdeel van wijzigingen in de wegenverkeerswetgeving. Toch ontkurken we de champagne niet meteen daar het algemene klimaat in Zwitserland niet meteen pro snelheid is en infrastructuur nog moet worden voorzien. Want naast de aangehaalde twee circuits gebruikt voor Formule E, waren ook de historische omlopen van ‘Circuit des Nations’ in Zürich (gebruikt tussen 1938 en 1950) en Bremgarten in Bern (in gebruik tussen 1934 en 1955) stratencircuits. Deze laatste ‘omloop’ mocht zelfs de F1 ontvangen tussen 1950 en het einde ervan in ’55. Een duel tussen Verstappen en Leclerc op Zwitserse bodem zit er aldus nog niet meteen aan te komen.