Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De vereisten inzake veiligheidssystemen worden in Europa steevast verder opgetrokken. Sinds vorige maand zijn bijvoorbeeld systemen als rijstrookwaarschuwing en bandendruksensoren verplicht. Maar weldra gaat het nog in crescendo met het aantal elektronische beschermengelen en dat komt ook met de nodige groeipijnen.

Ook ik ben eraan moeten geloven, de inhoud van de garage ten huize Braes werd recent lichtjes gewijzigd met de komst van een lieve kleine spruit. Weg is de Mini driedeurs van mijn wederhelft en in de plaats kwam een 1-liter Clio (vijfdeurs). Niet enkel -flink- ruimer dan de Mini maar ook handiger natuurlijk door die makkelijke toegang tot de plaatsen achterin. Na 2.000 kilometer zijn de ervaringen voornamelijk positief. Enkel het ontbreken van een zesde versnelling, waardoor de kleine driecilinder toch nog 2.750 omwentelingen dient te draaien bij 120 km/u, en de achteras die lastenwissels moeilijk verteert ogen archaïsch anno 2022. Dat laatste staat tevens in schril contrast met de flukse Mini wiens achteras zelfs standaard van het nodige negatief camber was voorzien en tot veel -rijplezier- in staat was. Verder kan je enkel diep onder de indruk zijn van alle snufjes die zo’n kleine rakker vandaag de dag aan boord heeft. Gaande van keyless entry tot parkeercamera (en -sensoren) en Apple Carplay/Android Auto. Indrukwekkend.

Hoelang blijft het werken?

Eerste vraag die dan uiteraard rijst is hoelang dit alles zal blijven werken. Niet lang voor de rijhulpassistentie zo blijkt. Ja, ook de Clio heeft diverse niveaus van assistentie, gaande van lane assist tot noodremassistentie. En het is die laatste die vorige week er de brui aan gaf. Woensdagavond kreeg ik plots de boodschap dat de camera vooraan (bovenin de voorruit) niet langer werkt. Ik hoopte dat het louter ging om wat insecten die het zicht hinderden, maar een grondige reinigingsbeurt van de -eigenlijk best nog wel schone- voorruit bracht geen zoden aan de dijk. De foutmelding bleef hardnekkig mijn tellerpartij en boordcomputer bezoedelen. An sich is het niet functioneren van zo’n noodremassistentie niet zo’n probleem. Ik deactiveer het toch onmiddellijk omwille van het te hardnekkig/irritant optreden in smalle straatjes. De foutboodschappen daarentegen, die werden al gauw wel storend. Er leek dus niets anders op te zitten dan een tripje naar dealer in te plannen. Maar net toen ik dat deze ochtend -eindelijk- wenste te doen was de foutmelding vanaf de start -en de ‘Test systemen’- als bij wonder verdwenen. Uitsteldrang, soms kan het dus toch van pas komen…

An sich allemaal geen drama, maar je vraagt je erdoor wel af waarom in Europa -kost wat kost- steeds meer van dergelijke systemen verplicht worden. Vanaf 7 juli 2024 wordt bijvoorbeeld verkeersbordherkenning en een uitgebreide noodremassistent verplicht voor nieuw verkochte wagens. Niet enkel zullen we daardoor steeds meer bij de dealer staan door irritante technische storingen allerhande, we verliezen zo ook flink wat fijne wagens. Zo zal de GR86 slechts tot de eerste helft van 2024 kunnen worden verkocht in Europa, omdat deze coupé een module voor een dergelijke assistentie mist. Deze module valt immers niet te combineren met de daklijn van de Japanse coupé (die al dateert van 2012 en de GT86). Of hoe ik de toekomst steeds veiliger maar tevens irritanter/saaier zie worden…

MEER LEZEN:

Opgelijst: 90 jaar veiligheid met Volvo

Column: Warm hart maar kil staal

Luc Beaucourt (1948-2021): De man die me een 205 GTI uit het hoofd praatte