Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Over het design van BMW’s zijn de laatste twee decennia al hevige discussies gevoerd. Met het recentste concept i Vision Dee wenst BMW nu echter een nieuwe weg in de slaan, met zuivere lijnen die teruggrijpen naar de Neue Klasse die BMW goed een halve eeuw geleden van de ondergang redde.

In Brussel opent ons Belgisch autosalon weldra de deuren, toch keren steeds meer autofabrikanten dergelijke salons de rug toe. In ruil kiezen ze dan voor eigen events, Goodwood Festival of Speed of zelfs de Consumer Electronics Show in Las Vegas… Want jawel, deze -uiteraard- elektrische Dee, wat staat voor ‘Digital emotional experience’, poogt innovatief te zijn door zich emotioneel te uiten door middel van een speciale lak (E Ink) en zelfs projecties op de ruiten. Allemaal erg geinig maar het is de designtaal die ons nog het meeste interesseert. Allereerst omdat het eens geen ‘hippe’ SUV is maar wel een sportief-klassieke berline met 3-box-design.

Het strakke design haalt duidelijk zijn mosterd bij de originele Neue Klasse, een platform dat BMW anno 1962 lanceerde en stijlgewijs een trendbreuk veroorzaakte én tevens de schaapjes van BMW op het droge bracht. Een van de stijlkenmerken die de Neue Klasse introduceerde was de inmiddels beroemde ‘Hofmeister-knik’ aan de C-stijl, een ode aan toenmalig designchef Wilhelm Hofmeister. De laatste jaren duikt dit herkenningspunt steeds minder vaak op bij BMW maar bij deze concept is de knik overduidelijk terug. Ook de scherp naar binnen aflopende neus en achterzijde zijn helemaal in de sfeer van de Neue Klasse, alsook de brede grille die tot aan de koplampen (zijnde twee streepjes aan beide zijden) loopt.

Binnenin is de ‘Dee’ soberder dan ooit. Zelf de vandaag de dag alomtegenwoordige omvangrijke schermen ga je er niet in terugvinden. Het is te zeggen, de voorruit zal als één gigascherm (in essentie een head-up display maatje XXL) dienst doen. Vanaf 2025 zou een dergelijk systeem al zijn intrede doen in productiewagens die opnieuw de troetelnaam Neue Klasse krijgen. De hamvraag voor ons blijft echter of we ook dit sierlijke design van de i Vision Dee gaan zien op onze wegen…