Voor wie graag naar een goed verhaal luistert tijdens het sporten of een lange autorit, hebben we met de reeks podcasts: Life With Legends een leuke tip. Ex-profracer Justin Bell stelde vast dat een heleboel legendarische autocoureurs -waaronder zijn vader Derek- een schat aan informatie en goede verhalen herbergen. Het zou grote zonde zijn, als ze niet verteld worden nu het nog kan.
Niet alleen racepiloten, maar ook crewchiefs en teammanagers die de gouden jaren 60 – ’70 – ’80 meemaakten, komen aan bod in zijn interviews. De podcasts: Life With Legends gaan dieper in op het leven van de persoon, de manier waarop ze toen en nu in het leven staan, en wat hun drijfveer was om zich jarenlang te mengen in het circus van snelheid, roem, en de dood. Hoewel elke episode uit de reeks dubbel en dik de moeite loont om te beluisteren, kunnen we er toch enkele aanraden die nét dat ietsje specialer zijn.
Jackie Stewart
De Schotse drievoudige wereldkampioen Formule 1 staat vooral bekend als een vroege voorvechter van de veiligheid. Dat maakte hem niet populair bij zijn collega piloten, maar langzamer ging hij er nooit om rijden. Jackie was geen goede student, maar had een bijzonder talent voor precisie en concentratie. Die sterktes wist hij te vertalen naar een zeer zuivere rijstijl en het verwijderen van elke vorm van emotie op het moment dat de vlag viel. Tegenwoordig is Stewart een geslaagd zakenman, en geeft hij lezingen over motivatie en ondernemerschap.
Derek Bell
Je merkt meteen aan de familiaire toon van dit gesprek dat Justin zijn vader bijzonder goed kent. Hij heeft de raceverhalen allemaal gehoord, en net daarom komt de persoon Derek Bell liever aan bod, dan een ingestudeerd overzicht te geven van de beste man’s racehistoriek. Dit diepgaande gesprek gaat over familie, geluk, verlies, en tussendoor ook over autoracen. Derek Bell won de 24 uur van Le Mans vijf keer, en reed ook Grand Prix’s voor Ferrari en Mclaren.
David Hobbs
Weinig piloten kunnen zo entertainend vertellen als David “Hobbo” Hobbs. Misschien wel één van de meest talentvolle en veelzijdige piloten die, net zoals Chris Amon, nooit een Grand Prix wist te winnen. Hobbs nam maar liefst 20 starts in de 24 uur van Le Mans, maar ook hier greep hij telkens naast het hoogste schavot. Hobbo kan er achteraf gezien gelukkig allemaal om lachen, maar toch had hij beter verdiend. Naast het autoracen zelf, was hij ook 35 jaar actief als commentator bij diverse Amerikaanse sportzenders. Zijn welbespraaktheid bezorgde hem de titel Murray Walker van de US.
Brian Redman
Redman is nog zo een manusje van alles, uit de gevaarlijkste dagen van de autosport. De meeslepende verhalen worden naadloos aan mekaar geregen, sommige met een lach, sommige met een traan. De Engelsman heeft het nog steeds moeilijk om te spreken over zijn goede vriend Jo Siffert, die in 1971 dodelijk verongelukte in Brand Hatch. Redman was een kei in de F5000, waar hij maar liefst drie titels won, maar in 1976 ook bijna het leven liet. Hij zou nog enkele keren door het oog van de naald kruipen, maar bleef desondanks gedreven om het beste van zichzelf te blijven geven. Om welke reden, daar kan hij zelf niet echt een goed antwoord op bedenken.
Alain De Cadenet
De flamboyante Engelsman was eerder een zakenman dan een rasechte racepiloot. Hij kon het stuur echter niet loslaten, want de (vrouwelijke) aandacht die met een professionele race carrière gepaard ging, was hem teveel waard. Hij heeft nooit ontkend dat zijn teamgenoten sneller waren als hem, maar dat boeide hem minder. Hij was een man van de wereld, die als een magneet aangezogen werd door de automobielsport. Helaas haalde Justin Bell’s grote beweegreden om deze reeks te maken, zijn gelijk met dit interview. In de tijd tussen de opname en publicatie van deze podcast, zou De Cadenet spijtig genoeg van ons heengaan.