Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zopas lanceerde Hyundai zijn langverwachte Ioniq 5 N. Het performancebroertje van zijn opvallende EV hatchback wil doen waar tot op heden weinig of geen EV’s in geslaagd zijn, het hart van de rasechte DRIVR veroveren. Klinkt te mooi om waar te zijn? Minder is waar. Want de Koreanen lijken in hun opzet te zijn geslaagd.

Terwijl het voor klassieke sportwagenmerken zoals Porsche, Lotus, McLaren, Ferrari of Lamborghini zoeken is naar een gerechtvaardigd bestaan in een wereld van pijlsnelle EV’s, hebben nieuwe(re) merken zoals Tesla, Rimac of Hyundai veel minder last van traditionele verwachtingspatronen. Feit blijft dat de interactie en emotie tussen rijder en machine veelal verloren gaan wanneer zuigers en verzetten worden ingeruild voor de ongenadige efficiëntie van een elektrische aandrijflijn.

hyundai-ioniq-5-n-barcelona-0324-158

Toch laat de technologie ook nieuwe kansen toe. Want naast een ongeziene vereenvoudiging in termen van gebruikte en bewegende onderdelen, zorgen ze tevens voor een ongeziene dosis flexibiliteit. Het zette de ingenieurs bij Hyundai aan het denken. Want wat als je die flexibiliteit van die elektromotor nu eens maximaal gebruikt om de sensaties van een moderne ICE-aandrijflijn te simuleren?

Los in de begrenzer

Het idee klinkt relatief eenvoudig. Maar net zoals heel wat ogenschijnlijk eenvoudige zaken zit de genialiteit zich enkel en alleen in de perfectie van de uitvoering. En laat net dat zijn waar ze bij Hyundai is geslaagd lijken te zijn. Met een druk op juiste rijmodus tover je de Ioniq 5 N immers in een ogenblik om van comfortabele EV cruiser naar traditionele sprinter met geblazen viercilinder turbo en automaat met dubbele koppeling.

https://drivr.be/wp-content/uploads/2024/05/hyundai-ioniq-5-n-barcelona-0324-20b.jpg

hyundai-ioniq-5-n-barcelona-0324-210hyundai-ioniq-5-n-barcelona-0324-56

Een gimmick? Minder is waar. Want de ervaring werd tot in de perfectie gesimuleerd. Zo knal je de ‘motor’ eventueel los in de begrenzer of kan je tijdens het terugschakelen ook ‘remmen’ op de motor. Bovendien toont de hyperintelligente aandrijflijn, met zowel een motor op de voor- als achteras, zich uiterst veelzijdig dankzij een schier oneindige aantal van rij- en andere modi. Mogelijks zelfs té veel om goed te zijn. Maar het toont wel aan wat mogelijk is. Zo kan in je de toekomst eventueel ook een raspende zescilinder naar je Ioniq 5 N downloaden of de souplesse van een hoogtoerige V12. Niets is uiteindelijk onmogelijk.

hyundai-ioniq-5-n-barcelona-0324-13

In de praktijk

Nog niet overtuigd? Kijk dan verder naar onderstaande video waar Matt Farah van The Smoking Tire zijn verdict geeft over de nieuwste N. En dat op het circuit van Laguna Seca.

MEER LEZEN

Eerste Test: Hyundai i30 Fastback N

Officieel: Hyundai i20 N

Eerste Test: Hyundai Ioniq 5