DRIVR

125cc met Rijbewijs B

Motorrijders zijn een ras apart: ze dragen vrijwillig leder, kunnen niet door een metaaldetector en beoordelen mekaar naar de dikte van hun knielappen. Hoe dunner, hoe beter. Hardcore asfaltridders vertrekken ‘s ochtends met een verse set om 400 kilometer later blootsknies thuis te komen. Want echte motards verkiezen nu eenmaal plat boven snel, en zo hoort het ook.

Trouwe lezers herinneren zich ongetwijfeld het debacle dat mijn eerste motorrijles was (nvdr. crash/boom/bang). De kans om een referentie in het vakgebied te worden verdween daar en toen, samen met een smak geld voor de kostelijke reparatie. Maar niet getreurd. Voor het sporadische stukje over rijwielen heb ik voldoende ‘aparte’ vrienden die – gevraagd naar de beste motor voor bochtenwerk – resoluut voor de Aprilia 125RS kiezen; op de scooters na de kleinste telg uit de Aprilia-catalogus. De heerlijke verhouding pk’s en kg’s, dat intuïtieve stuurgevoel en die oppermachtige indruk toveren de kleine 125 blijkbaar om in een te duchten concurrent voor de Ducs, Gixxers en Kawa’s van deze wereld. Sterker nog: de pk-kanonnen zouden niet weten welke apex de RS ingedoken was.

Begrijp mijn verbazing toen ik gisteren vernam dat Minister Landuyt alle houders van een Rijbewijs B zonder enige test of examen op een dergelijk scheurijzer wil laten rijden. Verder onderzoek leidde trouwens naar een wetsbepaling die mij niet bekend was, namelijk ‘om een motorfiets van 125cc te besturen moet men minstens 18 jaar oud zijn en houder van een rijbewijs categorie A of sedert ten minste 2 jaar houder van een rijbewijs categorie B zijn’. Met de voorgestelde wetswijziging wordt dat ‘zodra men een rijbewijs B heeft’ (Verwarring alom, zie update). Gelukkig begrenst de Belgische overheid dergelijke racemonsters op 11KW. Ietwat ongelukkig bevindt de begrenzer zich onder het zadel waardoor een top van 170 en versleten knielappen slechts een knip en wat in- en uitlaatmodificaties verwijderd zijn, zonder enige vorm van opleiding. Of word ik stilaan (te) oud en (te) verantwoordelijk?

UPDATE:
Vind ik eindelijk een krant die een stukje aan het KB met betrekking tot het rijbewijs voor lichte brommers wijdt, is het ongeveer even duidelijk als een Sudoku-puzzel na zeven Duvels:

Als het van Minister van Mobiliteit Landuyt afhangt, is het binnenkort niet meer nodig om voor motoren tot 125cc een apart rijbewijs A te behalen. Houders van een rijbewijs B voor de wagen met twee jaar ervaring zullen automatisch met dergelijke lichtere motoren mogen rijden. Landuyt heeft daarvoor een KB klaar. Landuyt wil teruggaan naar de regeling waarbij houders van een rijbewijs B (met twee jaar rijervaring) automatisch ook motoren tot 125cc mogen besturen. [De Morgen 25.04.06]

En wat staat er (vandaag) op de webstek van de Federale Regering (mobilit.fgov.be)?

Mag men een motorfiets van 125cc besturen als men 16 jaar is ?
Neen. Men moet minstens 18 jaar zijn en houder van een rijbewijs categorie A of sedert ten minste 2 jaar houder van een rijbewijs categorie B zijn.

Slaat De Morgen de bal volledig mis of spendeert Landuyt zijn tijd aan het kopiëren/heruitbrengen van bestaande wetten?

Share Button

91 Responses

  1. Pietel says:

    Damn. Nu wil ik ook zo’n sjeesmachien.

  2. bruno says:

    Beter dat ze beginnen met een 125RS van 11kw (zonder speciaal rijbewijs) dan met een R1 van 130kw (met speciaal rijbewijs) denk ik dan :)

    • wesley says:

      idd ik heb ook eerst met een rs125 gereden en nu met een kawasaki zx10r en ben blij dat ik eerst een beetje ervaring heb opgedaan met de 125cc ik vind dat je vanaf je je rijbewijs B hebt ook met een 11kw motor mag rijden de meeste 16 jarige rijden toch met een opgefokte scooter laat ze dan liever op hun 18 legaal wat ervaring opdoen met een 11kw motor inplaats van ze onervaren op een r1 gaan rijden

  3. Djivy says:

    Als ik me niet vergis kan je een A-Rijbewijs krijgen vanaf je 18de en een volwaardig motorrijbewijs vanaf je 21ste. Bovendien hebben ze de test voor dat volwaardige motorrijbewijs recent verzwaard? Er is ook een duidelijk prijsverschil bij zowel het rijbewijs als de investering voor het rijwiel.
    Maar ik begrijp wat je bedoelt.

  4. ElmoTheElk says:

    Is het echt zo dat je als Bel;g na 2 jaar in een auto te hebben rondgereden zo op een 125cc motor mag stappen? In Nederland moet je daarvoor eerst 1000-den € investeren… Ik ga verhuizen denk ik.

    Nee hoor, niet echt. :-p

  5. Gunne says:

    Wel er is ook zo’n wet waarbij mensen die hun rijbewijs voor 1 januari 1989 hebben gehaald, met een motor mogen rijden, zonder enige opleiding. Gewoon een aanpassing van het rijbewijs. Dat noem ik pas onverantwoord.

    Dus oudere mensen die hun rijbewijs gewoon hebben “afgehaald” in den tijd, kunnen nu ook zonder enige opleiding op een motor stappen. Alhoewel ik betwijfel dat het er veel zullen zijn :)

    • svenne says:

      zo zijn er wel meerdere mensen die over dit a-rijbewijs beschikken , door afhaling vroeger, men vader, grootvader (die zie ik nu wel geen moto meer besturen op zen 85 ste :-) ) en ook collega’s bij me op het werk , ze kunne moto kopen, plaat en verzekering in orde en rijden, nochtans de meesten niet eens weten hoe te schakelen.

      greetz

  6. Bruno says:

    hallo
    vergeet niet dat er ook andere 125cc ‘motoren’ bestaan dan van die stofzuigers! Er wordt altijd direct naar de uiterste gegrepen… Er zijn enorm veel enduro, oldtimer en touring brommers met die cilinderinhoud, trouwens ze beperken toch de kW… En die afstelknop, tja ik ken genoeg 50cc brommers die 110 halen dus als je het dààrom moet laten. Iemand die zo wilt gaan scheuren zal toch geen 125 gaan kopen (zijn trouwens een pak duurder dan bv een 600cc). Waarom zou je dan niet de auto eens kunnen laten staan en fijn toeren op n 125 wat ik van 90% van de mensen die er gebruik van zouden maken verwacht. Ik geloof zelfs dat een 125cc veiliger is dan een 50cc want je kan tenminste echt op de weg rijden aan een snelheid waarmee je het verkeer kan volgen en niet belemmert. En of het Belgische motorijbewijs je veel rijkunst gaat leren???, dat hangt toch van ervaring en een beetje verantwoordelijkheid af denk ik zo…

  7. Marvinol says:

    Weet er iemand hoe het nu eigenlijk met de situatie zit ?

    Een 125cc combineert namelijk alle voordelen van lichte en zwaardere brommers, denke we onder andere aan verbruik, wendbaarheid, comfort, gewicht en dergelijke. bovendien is 11kW ook een aangenaam feit. Het grootste probleem met een A-rijbewijs gaan halen, is dat je al een vrij specifieke motorfiets nodig hebt om het examen af te leggen. Het is trouwens ook nogal overdreven dat je met een ( -) 500cc moet leren rijden als je de rest van je dagen op een 125′je gaat zitten touren.

    maar ik ben wel benieuwd hoe het nu ECHT met deze toestand zit. Dan weet ik tenminste of ik ooit zelf op een 125 zal rondrijden … (rijbewijs gehaald in 2002, dju toch)

  8. adriaan boeykens says:

    ik kan eigenlijk niet volgen met de belgische staat nu zeggen ze dat ze bezig zijn als je 2 jaar je rijbewijs b hebt om in de plaats tot 125 cc 11 kw gaan verhogen tot 400 cc of 25kw ik heb mijn rijbewijs behaals in 2001 op 6 september mag ik dan met een 125cc rijden ?

  9. Andries says:

    Je kan de reglementen vinden op http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=32 puntje 2.
    Adriaan, je hebt pech! Gewoon even uw motorijbewijs halen, dan kan je tenminste op een Aprilia 250 rijden!!!

  10. bjorn vets says:

    goeiendag,

    ik ben bjorn en zou graag met een moto van 125cc of max. 11kw rijden met een B-rijbewijs. ik vind nergens de juiste informatie. kan iemand mij een duidleijk antwoord geven op mijn vraag?
    de datum van mijn rijbewijs is 30/08/2002 en ik ben 22 jaar oud

    danku met voorbaat
    groetn bjorn

    reactie’s kunnen verstuurd worden naar beareke[at]hotmail.com

  11. Djivy says:

    Bjorn,

    voor zover ik weet is het (in bovenstaande tekst besproken) wetsvoorstel nog steeds niet goedgekeurd waardoor de bepalingen van de Ministerraad van 07.12.01 nog steeds gelden.

    Ik citeer:

    “Op dezelfde Ministerraad van 7 december 2001 werd eveneens beslist de automatische geldigheid van het rijbewijs B voor het besturen van motorfietsen met een kleine cilinderinhoud (tot 125 cc), af te schaffen. De wet op het rijbewijs liet toe dat motorfietsen tot 125 cc automatisch konden worden bestuurd twee jaar na het behalen van het rijbewijs B voor een auto.
    Aangezien de Europese Commissie opteert voor specifieke rijbewijzen per voertuigcategorie en wetend dat het besturen van een moto een specifieke opleiding vereist die niet kan worden verworven door het besturen van een auto, wordt dit automatisme afgeschaft.

    Het artikel 20 § 2 is vanaf 25 september 2002 dus opgeheven. De oude tekst luidde als volgt :

    “”ART. 20, §2. Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.””

    Deze maatregel heeft evenwel slechts gevolgen voor diegenen nà 31 augustus 2001 hun rijbewijs verkregen hebben. Een nieuw artikel, nl. art. 90quater, werd ingevoegd, hetgeen luidt als volgt :

    Art. 90quater
    Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B en afgegeven vóór 1 september 2001, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.”

    < http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=32

  12. Klaas says:

    Wij hebben vorige lente een vespa 125cc gekocht omdat per 1 september iedereen met minimaal 2 jaar rijbewijs B daarmee zou mogen rijden.

    Ik heb mijn rijbewijs sinds 1995, dus mocht er al op rijden. Mijn vriendin sinds 2002, dus we gingen er vanuit dat zij er vanaf september op mocht rijden. Intussen heb er weinig van gehoord hoe het nu zit en spreken diverse sites elkaar tegen.

    wie weet hoe het zit?

    alvast bedankt!

  13. stijn says:

    kijk eens op wegcode.be. Vanaf 1/3/2007 mah ej e pas met zo’n 125 cc rondrijden. dan wordt wetgeving aangepast .. Het is maar vanaf 10/1 verschenen in het staatsblad …
    groet,
    stijn
    ps: geluk dat de flikken haar nog niet tegenkwamen op vespa! :-)

  14. StijnB says:

    Kben ook content dat da aangepast is, Kheb net dat staatsblad bovengehaald om even te checken en dat staat er inderdaad in. Dat van die 1/3/2007 vond ik nergens terug, er stond zelfs met onmiddelijke ingang. Dus kan ik weer lekker cheezen op m’n antieke beestje (Sachs Hercules)… Greetz en bedankt !

    Dit is de enige pagina die mij op een goed spoor bracht!

  15. sed says:

    dit is ook de enige pagina die mij op een goed spoor zetten, bedankt djivy!

  16. chi says:

    Nog een jaarke wachten en kan ook nen 125cc kopen… :d

    ben zot van moto’s maar die termijn van 2 jaar in bezit van een rijbewijs b zijn voor ge me nen 125 cc moogt rijden vinnek zever… Of ge nu 2 jaar u auto rijbewijs hebt of ni da wil toch enkel maar zeggen da ge me nen auto kunt rijden… ( volgens de wet toch ) ik bezie da anders, iedereen die een autorijbewijs krijgt, krijgt achteraan nen stempel van A3 ( brommerrijbewijs ) dus ge kunt mee nen auto rijden en wordt verondersteld me nen brommer ook te kunnen rijden totaal ni logisch… Soit, as ge me nen brommer kunt rijden da 45km/h gaat kunt ge evengoe mee nen 125 cc rijden en iemand die et tegendeel bewijst jah die geefk geen gelijk. Ik heb altijd met nen derbi gpr gereden volledig opgedreven en da ging rapper in optrekken as nen 125cc oke ja int begin ist wennen ma da lukt.

    wa wilk nu zeggen, fuck off die 2 jarigen termijn en da A rijbewijs en zet nen stempel A vanachter opt ottorijbewijs! Nen 125 cc is nen brommer voor mij ze :)

  17. philippe says:

    ik zou graag willen weten of het klopt dat je ook met zwaardere motos mag rijden dan 125cc .ze hebben me gezegd van wel maar met gelimiteerde pk of zo dat allemaal meteen rijbewijs b,maar vindt er nergens uitleg over

    • david says:

      nen juist met 125CC 11kw< daar mag je mee ryden met rybewys B als je je rybewys 2 jaar hebt

  18. JC says:

    Philippe, de enige regel die ik ken i.v.m. zwaardere moto’s met beperkt vermogen is deze. In het kort: Als je je motorrijbewijs haalt voor je 21 jaar bent, is dat enkel geldig voor motorfietsen met een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg. Na 2 jaar krijg je dan een nieuw rijbewijs waarmee je alle moto’s mag besturen.
    Met een rijbewijs B mag je voor zover ik weet nooit met zwaardere moto’s rijden.

  19. RB says:

    ik ben 18, heb een maand mijn rijbewijs b maar ik zou graag een moto kopen 125cc MAX 11kw. maar ik moet hiervoor minstens 2 jaar mijn rijbewijs b hebben. dus als ik nu met een moto wil rijden moet ik eerst nijn rijbewijs a halen en dan mag ik met een brommer rijden MAX 25 kw??? en als ik nu mijn rijbewijs A haal moet ik dan binnen drie jaar nog eens een rijbewijs halen of mag ik dan direct met een zwaardere moto rijden??

  20. JC says:

    RB,
    als je nu je rijbewijs A (max 25 kW) haalt, dan mag je over twee jaar al met een zwaardere moto rijden. Ik denk niet dat je dan nog een test moet doen. Je zal je rijbewijs gewoon kunnen converteren naar een volwaardig A rijbewijs.

  21. Johnny says:

    Hallo Iedereen,

    Ik heb mijn auto rijbewijs behaald op 5 oktober 1989.
    Ik weet dat ik maar maximum met een 125cc 11kw mag rijden.
    Wat ik wil bedoelen is het volgende;
    Ik heb mijn rijbewijs voor de auto 10 maand te laat behaald anders kon ik met eender welke zwaardere motor rijden en nu niet.
    Ik heb een broer die een paar jaar ouder is dan mij en die mag met gelijk welke motor rijden zoals hij zelf wil.
    Komaan zeg, das toch pure discriminatie,daar wordt ik gewoon razend van.
    Het enige waar het in deze maatschappij al jaren en jaren om draait is gewoon (GELD)&(MACHT).Of moet ik zeggen,afzetterij & machtsmisbruik
    Ik ben al lang niet meer tevreden over deze maatschappij en zeker niet over de regering!!!!!!!!!!!!!
    Een duidelijk misnoegde burger!!!!!!!!
    Johnny.

  22. JC says:

    Johnny,

    Je hebt groot gelijk, pure discriminatie!
    Ik denk dat mijn grootvader zelfs helemaal geen rij-examen heeft moeten afleggen. Was ik maar 40 jaar eerder geboren. Het is niet eerlijk.
    Iedereen die zijn motorrijbewijs gekregen heeft zonder ooit lessen te moeten volgen of examen af te leggen zou het terug moeten inleveren!

  23. Johnny says:

    Hey nog even een paar vragen in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Voor wat mij persoonlijk betreft zal het of een Daelim VT 125cc Chopper worden of zo een 125cc van het merk JINLUN.
    En nu komt mijn 1ste vraag;
    Wat de Daelim VT betreft worden daar nog recente nieuwe van gemaakt en waar verkopen ze die dan want ik kan maar enkel tweedehands vinden.
    Een verdeler van de Jinlun heb ik ondertussen al gevonden in Halle
    en das uitsluitend een nieuwe voor 1999€.
    Mijn 2de vraag is;Is het mogelijk om op een 125cc Chopper model een Gps te kunnen monteren + een radio cd met boxen?
    Ik weet, dit klinkt messchien wel belachelijk maar als je het niet weet kun je het best toch vragen he.
    Daar dient tenslotte toch een forum voor om elkaar te helpen.
    Adressen van die 2 verdelers zijn altijd welkom en nog meer ook.
    Ik kijk uit naar jullie reactie waarvoor dank.
    Oja de verdeler voor de jinlun heb ik ene gevonden te Halle en nog ene in Roeselare maar Roeselare is al direct een heel eind van waar ik woon,namelijk Liedekerke.
    Adressen van verdelers van Daelim(met de laatste nieuwe modellen uiteraard)ook altijd welkom.
    Met vriendelijke groeten,
    Johnny.
    En alvast vriendelijk bedankt Djivy voor jouw vorig antwoord.

    • david says:

      hallo ga gewoon naar google en tik in dailim verdelers belgie en daar staan ze normaal allemaal op

  24. Johnny says:

    Hey JC,

    om even te antwoorden op uw vorig bericht,
    Daar heb je natuurlijk ook meer dan gelijk in maar weet je,
    er waren vroeger wel mensen die hun rijbewijs gratis kregen op het gemeentehuis of stadhuis al naargelang en die het gewoon niet wilden aannemen,die het gewoon resoluut weigerden,en je kan het wel al raden zeker;
    Jaren nadien hadden ze er spijt van maar spijt komt vaak te laat he.
    Domme mensen en afzetters dat zal altijd blijven bestaan,hoe ge het ook draait of keert,das nu éénmaal de rotte maatschappij waarin wij moeten leven.
    En nu kruip in mijnen tram bij mijnen halven trouwboek en ga nog een beetje dromen van mijnen toekomstigen 125cc.
    Sweet Dreams to everybody,see you soon,ciao.

  25. patje says:

    ik zou ook graag zo’n 125cc kopen zoals johnny
    zo’n JINLUN of een Daelim VT
    maar ze beginnen me al uit te lachen opt werk
    met das een vrouwen motor
    en das willen en nie kunnen ,maar vind da belachelijk
    ik doe het voor de kosten en voor naar men werk te rijden
    wat vinden jullie hiervan
    nu ben ik aant twijfelen om voor men motorijbewijs te gaan ,maar is allemaal nogal een dure kwestie vind ik
    alvast grtjes

    • david says:

      dat moet ge u niet aantrekken als dat voor u nen mooie moto is zy moeten er toch niet mee ryden mijn broer heeft ook ene en vind dat gemakelyk daz iets voor op u gemak een rond te toeren

  26. Johnny says:

    Hey Patje,

    Een goeie raad;
    U gewoon niets aantrekken van wat anderen ook denken of zeggen.
    Gewoon uw eigen goesting doen in uw leven en jezelf blijven.
    Anders gaan andere op den duur jouw leven controleren en je laten weten of laten voelen wat je wel en niet mag,das wel absurd he.
    Ik zie daar ook enorm tegenop om nog eens een rijbewijs te moeten gaan afleggen om met een zwaardere motor te kunnen rijden,’t leven is zoal al duur genoeg den dag van vandaag en waarom geen genoegen nemen met een mooie 125cc,er zijn er zoooooooovele die nog met een gewoon brommerke(49cc) rijden en die trekken zich ook geen kritiek aan van anderen.
    Mijn keuze staat al voor 85% vast,het zal een Jinlun worden want ik zou mij heel graag een nieuwe aanschaffen(kostprijs 1999€) want ik weet gewoon niet of er nog ergens nieuwe Daelim VT’s te kopen zijn.
    Zo Patje,ik hoop dat ik je kunnen helpen heb en wens je veel succes met je beslissing.
    P.S Zijn er hier soms mensen op dit forum die weten of er een motorclub van 125cc bestaat en zoja,waar???
    Met vriendelijke groeten,
    Johnny.

  27. Johnny says:

    Weet je wat ik zo prachtig vindt aan den Daelim VT.
    Dat er aan elke kant van de moto een uitlaat zit,das gewoon de max.
    En dat heb je niet bij een Daelim Daystar en ook niet bij een Jinlun.
    Dat vindt ik er wel spijtig aan.
    Maar ja je hebt het natuurlijk niet altijd in het leven zoals je zelf zou willen he.
    Wat ik ook jammer vindt is het volgende;
    Waarom hebben ze de lijn getrokken tot een 125cc????
    Ze konden toch net zo goed de lijn getrokken hebben tot een 250cc.
    Dan spreek ik inderdaad in het belang van iederéén hoor,maar ergens hoor je me toch niet te hard klagen want zo’n 125cc ziet er echt wel uit zoals een moto he en dan heb je toch iets,voor hetzelfde geld was dat er nooit van gekomen tot een 125cc en bleven de meeste gewoon hun leven lang met een simpel brommerke rijden.
    Messchien dat de wet hierop toch nog veranderd in ons voordeel dan want met die regering weet je maar nooit,die veranderen de wetten zoals wij van kledij veranderen.
    1 ding weet ik wel zeker,er is geen enkel land zoals belgie dat zoveel ministers heeft en dan nog gebeurt er niet veel,veel uitleggen en veel ruzie maken en veel bla bla bla,da kunnen ze wel,(t’is daar precies ne peutertuin.
    Mvg, Johnny.

  28. patje says:

    vanwaar ben je johnny??
    thx voor de steun
    vind ook geen site van Dailim
    een junlin lijkt me ook mooi ,kunnen samen ene gaan kopen he (looool)
    grtjes

  29. ElmoTheElk says:

    Get a room you two…

  30. Johnny says:

    Your just a jealous guy.
    Leave your comment to yourself

    Greetings from mister nice guy himself.

  31. Djivy says:

    Heren heren heren, denk es even wat jullie hier met mijn meticuleus opgebouwde reputatie aan het aanvangen zijn…

  32. Ultra says:

    Misschien een nieuwe opportuniteit Djivy:: rijbewijs en 125cc (bijna) motor-expert ;)

  33. ElmoTheElk says:

    Sorry, ben de :-p vergeten. No offense! Het aantal reacties maakt wel duidelijk hoe men geïnteresseerd is in dit onderwerp. Wie wil nou geen ‘twee rijbewijzen’ voor de prijs van één?

    Grappige motors trouwens, maar moeilijk te vinden! Als ik het goed begrijp is Daelim buiten Korea onder de naam DMC te koop. Zie http://www.dmc.co.kr/eng/ . En Jinlun is te vinden op http://www.kingringmotor.com/english/index.asp . Wie weet hebt dit jullie verder.

  34. Johnny says:

    Hey elmo,
    Ik heb juist die beide links bekeken.
    Die van DMC is wel nen scooter.
    Het geen ik en nog iemand zoeken is nen echte Chopper.
    Dus een verdeler van het merk JINLUN heb ik al gevonden.
    Nu ben ik nog op zoek als het bestaat natuurlijk,achter een motorclub van 125cc of een motorclub waar 125 cc meerijden met zwaardere motoren.Dus als iemand weet waar er zo’n club gevestigd is,liefst in vlaams-brabant of in oost-vlaanderen mag je me het altijd laten weten.
    Bedankt voor de reacties.

    Mvg,
    Johnny.

  35. Johnny says:

    Hey Patrick,
    Op dit chatforum hebben wij elkaar toch leren kennen.
    Ik lees geen berichten meer van jou op dit forum?
    Waar zit je tegenwoordig nog.
    Wij 2en,da moet toch kunnen om een motoclubje van 125cc op te richten.
    Wie volgt ons hierin(zou heel tof zijn) hoe meer leden hoe meer plezier.
    Alle reacties zijn meer dan welkom op mijn persoonlijk e-mailadres:
    noppe.johnny@telenet.be of uiteraard ook via dit forum.
    Niet twijfelen motorvrienden, er gewoon voor gaan,wat heb je te verliezen.

    Met vriendelijke groeten,
    Johnny alias Dark Shadow.

  36. Cbx says:

    Ik zie zo’n Jinlun ook wel zitten. Ben van de week naar één gaan kijken en wat een stoer ding. Waarschijnlijk ga ik ‘m binnenkort aanschaffen. Voor die prijs en de look, lijkt het me wel waard. De verdeler vertelde mij ook dat het al goede motoren zijn. De fouten van vroeger (introductie in 2004) zijn er inmiddels uit en het schijnt een heerlijke ride te zijn.

    Ik was inmiddels ook al op zoek naar een 125 cc, of Jinlun, motorclub maar kan die ook niet vinden. Alleen voor de zware modellen. Jammer.

    Maare, geldt die regel nog dat je B rijbewijs van voor 2001 moet zijn? Ik las het niet meer. Niet dat het voor mij belangrijk is want die van mij is van 1999 maar ken nog iemand die ‘m wel wil maar die een rijbewijs van 2003 heeft.
    Dus, wie weet ga ik binnenkort ook van deze wet gebruik maken en op de motor stappen met mijn auto rijbewijs. Kickuh. Voor de moto zou ik het zo doen.

  37. joss says:

    hoe kan je een yamaha yzf-r125 van zijn 11kw naar zijn 18kw zetten iets met de bedrading naar het schijnt mer vind er nergens informatie over

  38. Kenneth says:

    Een Vraagje Ik weet niet waar ik ze moet Tusse steken Maar als je Een rijbewijs hebt Voor de scooter , En als je overstapt naar motor 25kw Moet je dan Nog je theorie doen voor de motor of moet je juist Je praktijk examen leggen ?

    Dank u voor de Oplossing :)

  39. patje says:

    ja je moet je theorie nog afleggen + praktijk stom he
    met een 125cc mag je rijden met de theorie van je rijbewijs B en als je voor je motorijbewijs gaat moet je terug je theorie afleggen terwijl de verkeersregels hetzelfde blijven voor een moto van 125cc of een 750cc

    weer pure geldklopperij he ppffff

    grtjes

  40. ilan says:

    Nu even een tikkeltje offtopic..
    Ik weet een brommer te koop waar een 125cc onderzit maar met 50cc papieren
    hij is ook afgesteld op 50 per uur zoals een 50cc mag gaan

    nu vraag ik mij af of iemand mij kan zeggen welke straffen eropstaan als je op je 16 met een op 50 km/h afgestelde 125cc met 50cc papieren rondrijd met helm en rijbewijs

    grtzz ilan

  41. Johnny says:

    Patje daar heb je een punt maat,hoe je het ook draait of keert (voor de gewone middeklasse werkman bedoel ik dan he)vadertje staat moet en zal jouw en andere mensen hun laatste euroke wel krijgen.
    Het leven is niet verdubbeld maar verdriedubbeld maar ons schamele pree die blijft wel hetzelfde hoor,hoe zou je dan gaan willen dat men nog deftig kan sparen of wa geld opzij leggen.
    Verdomme ik wordt met de minuut kwader op deze klote maatschappij want er is niemand die ook maar iets durft zeggen,enkel maar ja knikken zoals de slaven vroeger om maar te zwijgen over het klote ministerie en zijn vele zakkenvullers.
    Vanwege een burger die zich al lang geen belg meer voelt in eigen land.
    Belgie is het beloofde landje(land van belofte)excuseer correctie WAS.
    Was vroeger zo maar daar herriner ik mij nog maar bitter weinig van,het beloofde landje,ja zeker maar niet voor ons belgen.
    Greetings to all from Dark Shadow ciao.

  42. Anonymous says:

    hoi

    ik heb een susuki intruder 125cc
    weet iemand hoe ik hem kan opdrijven zodat hij sneller rijd??
    ik kan er momenteel een 90km/u uithalen ,maar zou ook graag autostrade ermee doen ,zou hem graag 130,140 willen laten gaan ,wat op zich toegelaten is ,want hij is ook toegelaten op autostrade dus
    wie kan me helpen

    mvg

  43. Andries says:

    Haal gewoon je rijbewijs, koop een simpel 500cctje, ben je in totaal minder geld kwijt…

  44. JC says:

    Beste Anonymous,

    Afgezien van de vraag of het opvoeren van je motor al dan niet toegelaten is (niet dus), ben je wel erg ambitieus.

    De wetten van de luchtweerstand zijn namelijk overbiddellijk:
    “A car cruising on a highway at 50 mph (80 km/h) may require only 10 horsepower (7.5 kW) to overcome air drag, but that same car at 100 mph (160 km/h) requires 80 hp (60 kW).”
    (Bron: Wikipedia)

    Je zal het vermogen van je motor dus minstens moeten gaan vervierdubbelen om je doel te bereiken… €€€€€

    Ik sluit mij dus aan bij het vorige antwoord.

  45. Johnnyboy says:

    Ik niet slim genoeg om de wetten van de weerstand te weerleggen maar ik meen mij toch te herinneren dat ik ooit heb mogen uitleggen aan meneer de polies waarom hij 95 km/h had moeten rijden om mijn 50cc brommer in te halen.

    Mijn simpel boerenverstand doet mij bijgevolg vermoeden dat er met wat geprul toch ook wel 120 km/h uit een 125 cc kan worden gehaald?

  46. JC says:

    Je bent hier wel een 50cc 2-takt 1-cylinder aan het vergelijken men een 125cc 4-takt v-twin (groot verschil).

    Tenzij die 125cc Intruder motor geknepen is (wat niet het geval is denk ik aangezien hij niet eens het wettelijk maximum van 11kW haalt), zal het misschien niet so simpel zijn om daar nog veel uit te halen.

    Als we het nu hadden over de RS125 (125cc 2-takt 1-cylinder) dan liggen de zaken natuurlijk anders…

  47. Mijn vrouw en ik rijden samen met de motor, wij hebben al verschillende motoren gehad. Momenteel hebben we een suz bandit 1200 en fazer 600. Ik vroeg mij af wat het gemiddelde verbruik is van een 125 cc-tje. Het zit zo: Mijn woon werk verplaatsing is 50 km enkel, de hele afstand is er een gelimiteerde snelheid van 70…50…30 perfect voor een 125cc-tje denk ik dus. Hopelijk kunnen jullie mij een duidelijk antwoord op geven. En hebben jullie al ervaring met die maxi scooter op elektriciteit (vertix)?
    Grtz

  48. Bert says:

    Hallo, ik heb een vraagje ik ben nu bijna 18 (in het bezit van een brommer en auto rijbewijs) en zou 125cc – 11kw willen gaan rijden (zonder nog 2 jaar te wachten).
    Moet ik dan mijn motor rijexamen afleggen tot 25kw? Dat kost een pak geld door de 6u verplichte rijles. Maar als ik dan 21jaar ben en wil met meer rijden dan 25kw moet ik dan opnieuw zoveel geld betalen en theorie en praktij examen afleggen?
    Wat maakt de staat het toch ingewikkeld!

  49. Dieter says:

    Hoi makkers,

    @ Bert: je geeft idd zelf al het antwoord op je vraag.

    Waarom niet dadelijk gaan voor het effectieve moto-rijbewijs ipv eerst dat van het “kleine” motorrijbewijs? Spaar je toch geld mee uit, niet?

    Greetz,
    Dieter

  50. Bert says:

    Ja maar ik zou nu al met de moto willen rijden en kheb geen zin om nog 3 jaar te wachten…

  51. JC says:

    Bert,

    Als je nu je 25kw rijbewijs haalt, dan moet je over 2 jaar niet opnieuw rijschool volgen en examens afleggen.
    Het is dus een eenmalige investering.

    “Na afloop van een termijn van twee jaar, te rekenen vanaf de datum van afgifte van het rijbewijs bedoeld in het eerste lid, kan de houder, zonder zich te onderwerpen aan de scholing en zonder een nieuw theoretisch en praktisch examen te moeten afleggen, een rijbewijs geldig voor het besturen van alle voertuigen van de categorie A verkrijgen. De procedure, voorgeschreven in artikel 49 is van toepassing.”

  52. philippe says:

    Bart,
    ikzelf heb een BMW C1 125, die bakskes gaan 110/120 en hebben een verbruik van 3,5 liter. Ik zit meer dan 75% van mijn km’s op de autosnelweg en dus altijd plank gas…

    Mede 125 rijders,
    Ik heb momenteel mijn oog laten vallen op een Derby Mulhacen 125cc, deze heeft 15Pk en kan het aantal KW niet vinden. Als ik het bereken aan 1kw x 1,36 = 1Pk dan zou je max 14,96 Pk mogen hebben voor een rijbewijs B.
    Is er iemand die weet of deze moto in de categorie < 11KW valt of er zelf een heeft?

    Heeft er iemand ervaring met deze moto?

  53. patje says:

    hoi

    de Derby Mulhacen heeft een vermogen van 11,2 Kw
    mvg

  54. says:

    Hoi 125cc rijders (en andere)

    Was even aan het lezen hier op dit forum en zag de topic van Johnny ivm een clubje,ik ben alvast geintereseerd,ik rij een Yamaha DT 125cc en zou graag eens met een groep 125cc rijders gaan touren en natuurlijk leute gaan maken,zijn er ondertussen al meer “leden” gevonden?

    mvg,

  55. hakim says:

    als iemand zin geeft om mee te doen aan meeting 125cc omgeving Kortrijk ,gent , wvl mail me fc304266@skynet.be

  56. wolfetje says:

    vind ik het enige over daelim ook nie mis se http://www.daelimusa.com/guia/comercios/daelimusa/html/inicio.htm

  57. Bunker says:

    Ik vraag me nu eigenlijk nog altijd af of ik met mijn rijbewijs B behaald in 91 met een 125cc mag rijden zonder extra examen?

  58. Tristan says:

    Ik ben 18 en heb een 125cc.
    Ik moet dus een rijbewijs cat. A gaan halen, maar moet ik ook die 6 uren rijles volgen?
    groeten

  59. Johan says:

    Die wetgeving is niet veranderd. Cat. A = rijlessen volgen.

  60. pascal says:

    hallo iedereen!
    Heb een Jinlun :JL 125-11 gekocht, dus een shopper
    in roeselare bij de invoerder en in elkaar gestoken bij deforce in oekene
    mijn vraag was nu, ik haal er +- 115km per uur uit
    hoe kan ik zo een shopper vlugger doen reiden !!

    • bjorn says:

      hallo pascal weet je al hoe je u jinlun kunt opdrijven ik krijg maar 90/95km/u uit de mijne

  61. Bjorn says:

    Ik can u allesinds mededelen dat een Daelim VT125 niet meer te verkrijgen is in 2002 hebben ze deze niet meer gemaakt

    Jinlun was niet echt naar de standaard van mijn colega’s ze zijden mij dat die goedkope chinese broll niet waart was om te kopen.

    Daelim werkt voor mij heel goed maar voor autostrade zou ik liever een tandwiel groter hebben.

    fijn om mee te rijden alleen in toeren gaat hij bibberen 100per uur ofzo

    goed aan te raden honda shadow 125 2 cilinders hebben altijd het voordeel dat ze zuiverder rijden

    mvg Bjorn

  62. SiniC says:

    Als nog steeds enkele mensen interesse hebben om een club op te starten voor 125biker: ik doe graag mee. Gelieve mij te contacteren: ro3l.evony@gmail.com

    Ikzelf ben de trotse eigenaar van een YBR-125 van yamaha en heb eerder een Dragstar 125cc gehad. Als rasechte Belg kan ik het fiscale voordeel niet negeren. Persoonlijk moet ik er ook bijzetten dat luiheid mij verhinderd heeft om mijn A-rijbewijs te behalen. ;-)

    (heb trouwens meteen de domeinnaam geregistreerd zodat we direct een website kunnen lanceren indien we enkele geïnteresseerden hebben om aan dit project mee te werken :-))

    • Jurgen says:

      Ik ga binnen kort een club op richten in brugge juist voor 125cc omdat je anders nergens terecht kan en aansluiten wat ik on te recht vindt heb al een naam voor de club en nu nog onderhandelen voor charter die ik meschien in het café van mijn broer mag gebruiken

  63. peter says:

    dag iedereen,
    ik heb een 2de-handse daelim NS2 125cc gekocht
    ik zou wat wisselstukken moeten hebben.
    Weet iemend een daelim verdeler zijn???
    Niet zo simpel te vinden
    Indien mogelijk stuur dan wat adressen door naar m’n mail
    Heel hard bedankt,
    Peter

  64. peter says:

    mijn mail-adres is dexters_peter@hotmail.com

  65. Pico says:

    Hallo!
    fijn dat ik deze forum tegen kwam. Als nog relatieve jonge vlaming heb ik ook wel zin in zo’n 125cc’tje . Heb al m’n theorie B, maar een auto is niets voor mij. Voel me opgesloten in zo’n ding. Nu wou ik dus een 125 kopen om gewoon niet ‘al’ te veel geld te spenderen (ben nog steeds een schoolier) en u weet het, een auto aan 18 kost al bijna een fortuin. Nu vindt ik het maar irritant dom dat ik voor een ‘simpele’ (het is geen 1000Cc beest machine ofzo!) 125 een apart rijbewijs moet gaan halen. Jammer vindt ik. Lijkt me ook weer geldklopperij van de staat. Mag ik weer geld gaan dokken. Ik rij als sinds m’n 10de met Scooter/schakels
    en kan goed rijden. Nu mag ik toch weer een rijbewijs gaan afhale! (straks kan m’n portefeuille niet meer toe van al die verschillende rijbewijzen, namelijk: Volledig A3,theorie B en dan nog eens een A? Komaan!). Ik vindt dit echt een blokpunt om toch te wachten tot m’n 21. Nu de zaak is : vorige week heb ik een scooter accident gehad. Volledig in mijn recht. Scooter klaar voor de scroothoop. Nu wil ik niet nog een scooter gaan kopen voor die stomme 5 maanden ofzo. (hey hey de wachtrij voor mijn autorijbewijs is bijna 5-6maand). Dus moet ik nu nog 5 maand rond rijde met wat? een auto? Heb namelijk de optie genomen om zonder rijschool te gaan. Dus over de mama mee nemen? Die heeft zo ook haar werk! Een scooter kopen? Terug 2000 betalen? (Oh en trouwens krijg ik van de verzekering 1300 euro voor een scooter die amper 1 jaar geleden 2100 koste! dus na 1 jaar is mijn scooter 800euro minder waard? Wil dus zeggen dat ik na 3 jaar een scooter heb met een dagwaarde van 0 euro?) of een moto waarvoor ik terug naar de rijschool mag? Als je het mij vraagt is het 1 pot nat. Mijn frustratie is dus ook heel groot. Terug geldklopperij…

    Sorry voor mijn al te grote tekst, maar dit moest er toch even uit.

    M.v.g

  66. Pico says:

    Sorry voor de korte terug post.
    Dit las ik net:
    http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=b14527040070117

    Wat is het nu? wordt zo stilaan zot van al die regels en wetgevingen! ‘k ga zo stilaan mijn eigen landje maken. Lekker simpel!

    M.v.g

  67. charly says:

    Hallo,

    Ik ben 20 jaar en heb een dax van 50cc. Ik heb onlangs mijn versnellingen kapot gereden en wegens niet goed onderhouden was i volledig na de zak. Ik besloot dan maar een 125cc motorke eronder te steken. Mijn vraag is nu. Moet ik een rijbewijs gaan halen om met die 125cc te gaan rijden? Ik laat hem afstellen op 70km/u voor t moment omdat ik het niet goed weet wat ermee te doen. Ik heb mijn voorlopig rijbewijs wel maar nog geen vast. Weten jullie ook of een 50cc dax da wel zal aankunnen? Kader versterken, remmen veranderen, extra tankske..? Is dit zo? Mijn vrienden spreken elkaar allemaal tegen en ik zelf weet er de bal van! :-) dank bij voorbaat voor antwoord!

  68. Bruce says:

    Ik zou deze nieuw regel geweldig vinden.
    Ik heb een veel de dure lening afgesloten voor mijn gebruikte auto en die staat nu stil wegens een klein beetje achterstallig onderhoudt (snaren zijn gebroken tijden het rijden) wat ik in de eerste instantie al te duur vond, en wegens de opgelopen schade is het niet zeker of dat die nog gaat lopen en eigenlijk mijn auto total los verklaart. Ik kon niet meer naar mijn werk en ben daardoor in de ww terecht gekomen. Met het geld wat ik opgespaard voor het repareren zou ik een kleine motor kunnen kopen en uiteindelijk maandelijks nog tijd en geld kunnen sparen aan brandstof en wegenbelasting… Bovendien is het nog een oude vervuilend auto die van straat wordt gehaald want ik ga direct mijn auto aan de sloop verkopen als die een mogelijkheid lijkt te zijn…

    Vriendelijk groet.

  69. eli says:

    Hey,
    Ik had ook eens een vraagje.
    Ik ben van zin om een 125 te kopen om naar het werk te rijden 20 km enkel. Elke dag, geen autostrade, max 70km/u.
    Ik dacht aan een Yamaha YBR125 of Hercules k125 bw1970(legermotor). Heeft iemand ervaring met deze modellen?

    Tweede vraag: wat betaal je zo gemiddeld voor een 125cc aan verzekering en inschrijvingsgeld en die dingen? Zo weet ik welk budget ik over heb voor een 125cc.

    Groetjes,

    Eli

  70. Lieven says:

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een scooter om mee naar het werk te rijden (+/- 60 km heen en terug). Heb mijn oog laten vallen op een Havanna 125cc scooter. Deze zou van chinese makelij zijn (Jinlun ?) Hier de link van een verdeler http://www.deforceroeselare.be/fiche.asp?id=83

    Kent iemand deze scooter of fabrikant ? Zou ik het wagen deze scooter te kopen ?

  71. bjorn says:

    hallo

    even een vraagje

    ik rij nu enkele maanden met een jinlun 125cc en ze zeggen dat ze 115km/u zouden gaan de mijne gaat maar 90/95km/u lan dit dan of is er iets met men motor en kan ik deze nog wat opdrijven !!!

  72. davy says:

    HALLO IK BEN 27J EN ZOU GRAAG MET DE MOTO LEREN RIJDEN?NU IS MEN VRAAG?WAT IS HET VERSCHIL TSSN EEN RIJBEWIJS A OF A_ TE HALEN?ZIJN DE EXAMENS HIERVOOR HET ZELFDE EN KAN IK OP DEZE LEEFTIJD NOG EEN A_ HALEN EN ZO ERVARING OPDOEN?EN NA 2 J DAN MEN A AFHALEN,,

    MET DANK ALVAST
    DAVY

  73. Duckie 'RS says:

  74. TOM says:

    een 125cc heb je in alle vormen en dat het 170 rijd je hebt er maar paar en dat in 2 takt in 4 takt rijden ze maar 12O en met tegen wind 8O dus dat val echt wel mee en men leerd het kennen wat twee wielers zij het rijnder er van en het ONDERHOUD er van niet onderschaten ik rij al van mijn 15 a 16 jaar en pas op mijn 32 jaar heb ik mij een duc 748R gekocht das een bolide en ben blij dat ik dat niet op mijn 20 ste gekocht heb gas geven is niet moeilijk maar als je van je lijn komt heb je echt de ervaring nodig om niet de kontrolle er van te verliezen dat ding weegt zoon 198 kl en een 125cc zoon 80 tot 120 kl dus wel een groot verschil voor de controler er van en moto rijden zit in je ziel dat doe je niet zo maar ken er zo veel die eentje kopen en dan sta hij daar te blinken om dat ze verschoten zijn en dus niet begonnen zijn met ne 125cc wand ze denken heb een rijbewijs en kan niet afkomen met een kleintje DUS IS HET ZEER BELANGRIJK DAT JE MET EN 125CC mag rijden met een B rijbewijs wat SNELHEID zit in HOOFD op alle gebied ik hoop dat mister schuifijzer het woord laat aan de henne die er toch iets van kennen v oor een wet aante vallen of niet als we alle maar zo maar een mening geven van vanalles wordt het langne avonden begrijp zijn ongerust heit wel maar zeggen dat alle 125cc 170 rijden is er echt wel over das geen menning maar aanvallen dat begrijp ik niet echt dat doeie als je er geen zin in hebt in moto s wand wistje dat vroeger ze twee takt makten in 45O cc en dat ze de kawazakie van 98 tegen gehouden hebben tot aan 398 induur dus hij ging vlot over de 400 met of zonder rijbewijs blijf dat zot dus laat die 125cc voor de zoeken de beginner , groeten van mister DUC.

  75. TOM says:

    hoi bjorn nee nee er is niet mis met je moto je hebt een 4 takt dat normaal dat je 95 haalt je kan er wel wat op gaan zoeken met tandwiel te vergroten van voor en of te verklijnen van achteren en is je keting goed onder houden lucht fielter poprer enzo.. maar je blijf met een “crosser moto” of je moet er niet te veel van verwachten alles op zijn tijd eerst wat leren dn rijbewijs en dan wat zwarder groeten van mister DUC.

  76. Wim says:

    Besten,

    Ik hoop dat dit forum nog actief is. Graag zou ik me een 125cc aanschaffen maar voor ik dit doe, zou ik graag weten of er clubs zijn waar ik me kan aansluiten in buurt van Geraardsbergen of iets verder. Men beste vriend Google helpt me niet echt. Iemand een ideetje of mss zelf een club oprichten?

    Grtz,

  77. tess says:

    Ik heb er niet zo veel verstand van maar kan je een 125cc niet laten begrenzen tot 45km/u? en is het dan wel legaal vanaf je 16de?

  78. KenBCK says:

    Beste Tess,

    Dit is verboden in België, in Nederland daarentegen mag dit wel.


    http://www.125cc.be
    De onafhankelijke 125cc motor- en scootersite.

Leave a Reply