Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Motorrijders zijn een ras apart: ze dragen vrijwillig leder, kunnen niet door een metaaldetector en beoordelen mekaar naar de dikte van hun knielappen. Hoe dunner, hoe beter. Hardcore asfaltridders vertrekken ‘s ochtends met een verse set om 400 kilometer later blootsknies thuis te komen. Want echte motards verkiezen nu eenmaal plat boven snel, en zo hoort het ook.

Trouwe lezers herinneren zich ongetwijfeld het debacle dat mijn eerste motorrijles was (nvdr. crash/boom/bang). De kans om een referentie in het vakgebied te worden verdween daar en toen, samen met een smak geld voor de kostelijke reparatie. Maar niet getreurd. Voor het sporadische stukje over rijwielen heb ik voldoende ‘aparte’ vrienden die – gevraagd naar de beste motor voor bochtenwerk – resoluut voor de Aprilia 125RS kiezen; op de scooters na de kleinste telg uit de Aprilia-catalogus. De heerlijke verhouding pk’s en kg’s, dat intuïtieve stuurgevoel en die oppermachtige indruk toveren de kleine 125 blijkbaar om in een te duchten concurrent voor de Ducs, Gixxers en Kawa’s van deze wereld. Sterker nog: de pk-kanonnen zouden niet weten welke apex de RS ingedoken was.

Begrijp mijn verbazing toen ik gisteren vernam dat Minister Landuyt alle houders van een Rijbewijs B zonder enige test of examen op een dergelijk scheurijzer wil laten rijden. Verder onderzoek leidde trouwens naar een wetsbepaling die mij niet bekend was, namelijk ‘om een motorfiets van 125cc te besturen moet men minstens 18 jaar oud zijn en houder van een rijbewijs categorie A of sedert ten minste 2 jaar houder van een rijbewijs categorie B zijn’. Met de voorgestelde wetswijziging wordt dat ‘zodra men een rijbewijs B heeft’ (Verwarring alom, zie update). Gelukkig begrenst de Belgische overheid dergelijke racemonsters op 11KW. Ietwat ongelukkig bevindt de begrenzer zich onder het zadel waardoor een top van 170 en versleten knielappen slechts een knip en wat in- en uitlaatmodificaties verwijderd zijn, zonder enige vorm van opleiding. Of word ik stilaan (te) oud en (te) verantwoordelijk?

UPDATE:
Vind ik eindelijk een krant die een stukje aan het KB met betrekking tot het rijbewijs voor lichte brommers wijdt, is het ongeveer even duidelijk als een Sudoku-puzzel na zeven Duvels:

Als het van Minister van Mobiliteit Landuyt afhangt, is het binnenkort niet meer nodig om voor motoren tot 125cc een apart rijbewijs A te behalen. Houders van een rijbewijs B voor de wagen met twee jaar ervaring zullen automatisch met dergelijke lichtere motoren mogen rijden. Landuyt heeft daarvoor een KB klaar. Landuyt wil teruggaan naar de regeling waarbij houders van een rijbewijs B (met twee jaar rijervaring) automatisch ook motoren tot 125cc mogen besturen. [De Morgen 25.04.06]

En wat staat er (vandaag) op de webstek van de Federale Regering (mobilit.fgov.be)?

Mag men een motorfiets van 125cc besturen als men 16 jaar is ?
Neen. Men moet minstens 18 jaar zijn en houder van een rijbewijs categorie A of sedert ten minste 2 jaar houder van een rijbewijs categorie B zijn.

Slaat De Morgen de bal volledig mis of spendeert Landuyt zijn tijd aan het kopiëren/heruitbrengen van bestaande wetten?