Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Meer vermogen en een aangepaste ophanging moeten de nieuwe A110S dat tikkeltje extra focus geven.

Het was een publiek geheim dat Alpine een snellere A110 (rijtest) in de pijplijn had zitten. Niet dat de standaard A110 onvoldoende snel zou zijn, maar wie wil concurreren met het establishment uit voornamelijk Duitse en Britse hoek, heeft nu eenmaal pikantere versies nodig. Al was het maar om de instapper er nog extra aantrekkelijk te doen uitzien.

2019_alpine_a110s_02

De snellere versie krijgt het ietwat inspiratieloze achtervoegsel ‘S’, maar ziet het vermogen van zijn geturbochargede 1.8 stijgen van 252 pk (bij 6.000 tpm) naar 292 pk (bij 6.400 tpm) – dankzij 0,4 bar extra druk van de enkelvoudige turbo. Het maximum koppel van 320 Nm is dan weer gelijk gebleven en krijgt een iets nauwer bereik dat plafonneert tussen 2.000 en 4.600 tpm, in plaats van tussen 2.000 en 5.000 tpm.

2019_alpine_a110s_01

Het hogere vermogen geeft de A110S een gewicht/vermogensverhouding van 3,8 kg/pk in vergelijking met de 4,3 kg/pk van de reguliere versies. Daardoor sprint de A110S in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u (in plaats van 4,5 s), terwijl de topsnelheid met 10 km/h is toegenomen tot 260 km/h. De standaard Getrag 7-trapsautomaat met dubbele koppeling is ongewijzigd gebleven.

2019_alpine_a110s_05

Het aluminium chassis van de A110S met dubbele driehoeken rondom is evenmin gewijzigd maar krijgt wel nieuwe schroefveren die 50 procent stijver zijn, specifieke schokdempers en dubbel zo stijve (holle) antirolstangen voor een meer gefocuste afstelling met minder rol- en duikbewegingen. De optionele en extra krachtige remmen van de reguliere A110 zijn ook standaard.

2019_alpine_a110s_07

Tot slot ligt de A110S ook 4 millimeter lager voor een verbeterde stabiliteit en een lager zwaartepunt. Iets wat vooral van pas zal komen op circuit en bij hoge snelheden. Vandaar ook dat de S-variant ook standaard breder en nieuw schoeisel krijgt in de vorm van specifieke Michelin Pilot Sport 4’s die vooraan nu 215 mm meten (+10 mm) en achteraan 245 mm (+ 40 mm).

2019_alpine_a110s_06

Optisch herken je de S-versie aan zijn subtiele nieuwe koetswerkaccenten zoals het vlagmotief in koolstofvezel en oranje (in plaats van de Franse tricolore), zwarte Alpine-opschriften op de hele wagen, oranje remklauwen en specifieke 18-duims GT Race-velgen met een donkere afwerking. Het optionele matte kleurtje Tonnerre Gris zal worden voorbehouden voor de A110S. Dezelfde subtiele verschillen vind je ook in het interieur waar bovenal de blauwe stiksels ingeruild zijn voor oranje exemplaren.

2019_alpine_a110s_03

De meerprijs voor dat alles? Zo’n 10.000 euro extra in vergelijking met de standaard A110 Pure die bij ons vanaf 55.000 euro in één van de twee officiële Alpine Centres staat. Al moet je de A110S misschien eerder vergelijken met de beter uitgeruste A110 Légende die minstens 58.800 euro kost. De eerste leveringen van de A110S zijn voorzien voor oktober 2019. Er eentje reserveren kan per direct via de Alpine App.