Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Flickr heeft de laatste jaren sterk aan relevantie moeten inboeten. In tijden van social media en Instagram-likes voelt Flickr aan als een prehistorische grotschildering. Niettemin zijn er toch unieke accounts te vinden op Flickr die het medium nog altijd het bezoeken waard maken.

Dat je, sinds begin 2019, moet betalen voor een account op Flickr met meer dan 1.000 foto’s of video’s helpt de website uiteraard niet. Toch kan Flickr twee sterke argumenten naar voren schuiven om relevant te blijven. Ten eerste het feit dat je afbeeldingen in groot formaat kan uploaden (en potentieel downloaden of zelfs hosten) en ten tweede het feit dat lange(re) verhalen bij foto’s best mogelijk zijn.

Louis Galanos 3

Dit zorgt ervoor dat bepaalde accounts op Flickr nog steeds best de moeite waard zijn om te volgen. De account van Louis Galanos is er zo eentje. De Amerikaan was in zijn studententijd race official en dus vind je op zijn pagina héél wat foto’s van Amerikaanse races uit de jaren ’60 en ’70, met ook steevast straffe verhalen erbij.

Beter een vogel in de hand dan… een vogel door de voorruit

Zo bijvoorbeeld het verhaal van Daytona ‘73, waar de winnaar – de iconische Brumo’s 911 2.8 RSR – op meer werd getrakteerd dan enkel champagne. Op zondag, met de overwinning in zicht, kreeg de RSR, met Hurley Haywood achter het stuur, een zeemeeuw door de voorruit geboord. Het resultaat; een interieur vol met glasscherven, bloed en veren. Nog erger, er was geen reserve voorruit voorzien.

Louis Galanos 2

Louis Galanos:

“I am 74 years old and live in Gainesville, Florida USA. I retired from the teaching profession in 2000 and now have the time to catalog all my racing negatives. Most of my photos were taken as a college student who volunteered as a safety official at the 24 Hours of Daytona and 12 Hours of Sebring in the late 60’s and early 70’s. I have also posted photos from friends who were participants in the Golden Age of Endurance Racing.”

Haywood diende dus rondjes te blijven draaien in een hoogst onsmakelijke cockpit totdat een nieuwe ruit werd gevonden. Blijkbaar was het in die tijd niet ongewoon dat de pitcrew vervolgens op de parking op zoek ging naar een donorwagen. Indien de eigenaar van de matchende wagen niet meteen kon worden gevonden, gebeurde het wel eens dat het onderdeel vervolgens even – ongevraagd – werd ‘geleend’… Zo kreeg de Brumos RSR finaal ook een vervangende voorruit van een 911 van een racefan aangemeten, om vervolgens naar winst te stormen.

Reddende engelen

Nog zo’n straf verhaal betreft de 12 uur van Sebring ‘71. Het betrof het laatste jaar van de 5-liter klasse, waar de Ferrari 512 een verbeten maar ongelijke strijd uitvocht met de Porsche 917. Dat dit tijdperk niet zonder gevaar was bewijst het verhaal achter het ongeluk van Gregg Young en zijn 512M. Zijn Ferrari geraakt van de baan en sloeg vervolgens over de kop…

Louis Galanos 1

Young kreeg bijgevolg de deuren van de Ferrari niet meer open en zat vast in een bolide die vuur begon te vatten. Gelukkig snelden moedige omstanders ter hulp om te 512 opnieuw te kantelen. Zo kon Young alsnog ontsnappen uit de Ferrari én van een gewisse dood. Opvallend om te zien hoe deze heldhaftige mensen, in luchtige en allerminst brandwerende kledij, zich inzetten om de piloot te redden. Andere tijden, die gelukkig door mensen als Louis Galanos in beeld werden gebracht en zodoende blijven verder leven.

MEER LEZEN

Dingofoto: Autofotografie anders bekeken

Fotototurial (1): Nachtfotografie

Fotografie: Kevin McCauley Photography