Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoe ziet de band van de toekomst er uit? Het is een vraag die alle grote bandenleveranciers zich stellen, en waarbij we tot nu toe vaak luchtloze concepten bij zagen passeren. Goodyear’s reCharge concept gaat echter een stap verder en maakt ook van het vervangen van banden een banaliteit.

Dat banden een van de meest hoogtechnologische, maar ook een van de meest overziene stukjes hi-tech, van je auto zijn, wist je vermoedelijk al. Tegelijkertijd dateert de radiaalband zoals we hem vandaag kennen van de jaren ’50, en is er sindsdien – met uitzondering van de run flat – niets revolutionairs meer gebeurd. Ook al is de samenstelling van het rubber zelf uiteraard ongelofelijk geëvolueerd.

Met reCharge heeft Goodyear een mogelijke oplossing bedacht die milieuvriendelijk en gebruiksvriendelijk is, en personalisatie toelaat. Het momenteel nog puur theoretische concept draait om een vast karkas waarin een soort van pil of patroon kan worden geladen, en die op zijn beurt het type band bepaalt.

Goodyear_Recharge_Three_Quarter_Background

Over de samenstelling van het patroon is Goodyear minder duidelijk. Behalve dan dat de stof biologisch afbreekbaar is en dat het sporen van spinsel/spinrag bevat; naar verluidt een van de meest sterke materialen ter wereld. Naar gewicht kan spindraad tot vijf keer sterker zijn dan staal en tot drie keer taaier dan Kevlar.

RECharge_Concept_Beauty_shots_sw_view_open_LRGoodyear_reCharge_Concept_Capsules

Nu is de kans bijzonder klein dat de reCharge er ooit komt, laat staan een functionerend prototype. Maar Goodyear droom wel vaker of bijzondere technologie. Zo zagen we in 2015 nog de BH03, een band die vervorming en vibraties omzet in elektrische energie, en in 2016 de Eagle 360, een sferische band die gebruik maakt van magneetzweeftechnologie.

3PMSF & EfficientGrip Performance 2

Behalve met puur theoretische concepts is het Amerikaanse bedrijf gelukkig ook met meer tastbare nieuwigheden naar buiten gekomen. Zo presenteert het de Goodyear 3PMSF (3-peak mountain snowflake), een vierseizoenenband die als eerste in de industrie mag pronken met energie-efficiëntielabel ‘A’ en de nieuwe EfficientGrip Performance 2 band.

3PMSF

Goodyear_EfficientGrip_Performance_2_5Goodyear_EfficientGrip_Performance_2_3

Die laatste claimt, na testen van de Duitse onafhankelijke instantie TÜV SÜD, de leiderspositie binnen het hoog performante segment met een tot 50% betere kilometrage dan zijn voorganger en een tot 20% betere kilometrage dan eerste achtervolger Michelin Primacy 4. De EfficientGrip Performance 2 autoband is beschikbaar in 45 maten voor velggroottes van 15 tot en met 18 duim.

MEER LEZEN

Yokohama lanceert moderne bandenlijn voor klassiekers

Englebert: Belgische racebanden in de F1

Waarom de bandenindustrie sportieve youngtimers over het hoofd ziet