Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het traditionele autosportlandschap, zoals we dat vandaag de dag kennen, wordt grondig herschud nu bepaalde constructeurs hun plannen voor de toekomst aankondigen. Zo ook het Duitse merk met hoofdkantoor te München, dat enkele dagen geleden aankondigde zijn engagement in de Formula E stop te zetten na hafloop van het aankomende seizoen.    

Eerder was er al het nieuws dat BMW, jarenlang één van de vaste waarden, niet meer als merk zou verdergaan in het Deutsche Tourwagen Meisterschaft (DTM). De reden? De klasse schakelt vanaf volgend jaar over op GT3-machinerie en neemt dus afscheid van de brute Class One toerwagens die lang tot de verbeelding spraken. Met het aangekondigde einde van het fabrieksprogramma in de Formula E lijkt het merk uit Beieren langzamerhand de autosport achter zich te laten. Of toch niet?

Dat BMW autosport ademt, hoeven we hier niet meer te vertellen. Onder het motto ‘win on sunday, sell on monday’ vormt motorsport voor veel constructeurs een belangrijke marketingstrategie, waarin ook plaats is voor innovatie. De focus van BMW zal in de toekomst ook meer op de zogeheten ‘Kundensport’ komen te liggen, waarbij de klanten centraal staan. We denken hierbij bijvoorbeeld aan de M2 CS Racing die dit jaar werd voorgesteld en volgend jaar het autosportlandschap in de Benelux zal opvrolijken.

Virtuele première voor de BMW M4 GT3

Het moge duidelijk zijn dat BMW de autosport niet helemaal de rug toe keert. Integendeel zelfs, het brengt de discipline rechtstreeks naar je huiskamer. Het Duitse merk plaagde al met enkele foto’s van zijn nieuwste paradepaardje, de M4 GT3, in een camouflagepak. Hoewel de nieuwe GT3 pas in 2022 op het internationale toneel zal verschijnen, kan je hem bijvoorbeeld nu al aan de tand voelen op de simulator in iRacing.

Sterker nog, je kan zelfs het racestuur dat in de echte M4 GT3 gebruikt gaat worden zelf in huis halen en op je simulator schroeven. BMW zorgt hiermee in samenwerking met Fanatec voor een heuse wereldpremière. Het kleinood, volledig vervaardigd uit carbon, werd zodanig ontwikkeld dat het zowel in de echte racewagen als op je eigenste Fanatec-simulator werkt zonder dat je hier iets extra voor hoeft te doen.

Geen (goedkope) replica dus, maar the real deal. En als dat nog niet volstaat, werkt men bij BMW ook nog aan een desigtafel die in enkele stappen kan worden omgetoverd tot een volwaardige race-simulator. We kunnen dus allemaal op onze beide oren slapen, BMW blijft namelijk meer dan ooit aan de weg timmeren naar de autosport van morgen, ook al schieten de huidige klassen er gaandeweg bij in.

MEER LEZEN:

24u van Le Mans: Alles wat je moet weten over de nieuwe Hypercar en LMDh-klassen

Van droom naar werkelijkheid: BAC levert eerste Mono-R af in Playstation-kleuren

Goodwood maakt data voor 2021 bekend, tickets worden schaars