Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Onze nieuwe man Cederic Ampe heeft een cabrio gekocht, net op tijd voor de winter. En of hij jullie ervan wil overtuigen om hetzelfde te doen, met vijf tips om ook ‘s winters van die ‘topless’-ervaring te kunnen genieten.

Veel autoliefhebbers gaan dit herkennen: de eerste zonnestralen van het voorjaar schijnen de woonkamer binnen en spontaan begin je het internet af te schuimen op zoek naar een leuke cabrio. Je deelt nonchalant een zoekertje met je vrienden en wat volgt, is een stortvloed aan advertenties van nog andere zomerse speeltjes. En zo begin je langzaam weg te dromen, tot een rationeler persoon je plots afraadt om een cabrio te kopen – omdat je er de helft van de tijd niks mee bent. Maar is dat ook effectief zo?

1. Geen regen, dak open

Pak een post-it en plak deze stelling op je dashboard. Je opent je dak in de zomer waarschijnlijk zo vaak mogelijk, dus waarom dan ook niet in de winter? Kan toch perfect met het relatief milde klimaat dat we in België kennen – net zoals je gewapend met jas, sjaal, muts en handschoenen de koude trotseert tijdens een winterse wandeling. En wie denkt dat die uitdossing er belachelijk uitziet, moet eens goed kijken naar bestuurders die exact hetzelfde doen in gesloten auto’s – nota bene met de verwarming op standje elf. Is je wagen tot slot voorzien van luxe-items zoals zetelverwarming, stuurverwarming of zelfs nekverwarming, gebruik die dan op een efficiënte manier.

2. Stap warm in je cabrio

Slaapt je décapotable onder de blote hemel? Dan kan het inderdaad een heel stuk frisser zijn dan wanneer die in een garage of zelfs op een overdekte plaats overnacht. Zorg er in dat geval voor dat je goed opgewarmd bent alvorens je jas aan te trekken en in te stappen. De stelling dat het altijd kouder is in een cabrio -ook als die gesloten is- klopt trouwens niet helemaal. De cabine van dergelijke modellen is meestal kleiner, zeker als het een pure tweezitter betreft. En hoe kleiner de cabine, hoe sneller die warm is.

3. Gooi het dak pas eraf als de cabine opgewarmd is

Eigenlijk een no-brainer, maar toch het vermelden nog eens waard: laat je cabrio ontdooien met het dak dicht alvorens je vertrekt. Wat dat betreft worden de verschillen tussen een (moderne) soft-top en klassieke hard-top almaar kleiner. Bedenk wel dat beide open varianten blijven, dus 100% lucht- of geluidsdicht zijn ze nooit. Samengevat: overweeg vooral een hardtop als je niet over een overdekte parkeerplaats beschikt, vermits wisselende weersomstandigheden zelden ideaal zijn voor een canvasdak.

4. Soft-top of hard-top: elk voordeel heb z’n nadeel

Soft-top of hard-top? Het lijkt niet alleen een oneindige discussie, het is er ook een. De voordelen van het ene zijn immers de nadelen van het andere, en vice versa. De soft-top geeft gesloten ook nog een beetje het gevoel van een cabrio en is dus minder geluidsdicht dan een stalen constructie die net dat tikkeltje meer comfort biedt. Gesloten lijkt de hard-top dan weer meer op een gesloten auto. Anderzijds slorpt dat stalen plooiwerk meer kofferruimte op en weegt het meer dan de stoffen variant. Qua onderhoud is een hard-top dan weer makkelijker dan een soft-top, alhoewel de techniek en gebruikte materialen van die laatste zeker niet stil staan. Hoe moderner de wagen, des te kleiner het verschil.

5. Aanvaard compromissen

Bij elke aankoop moet je compromissen sluiten, zeker bij een cabrio. Dat heb je waarschijnlijk al gedaan op basis van het aantal zitplaatsen, de kofferruimte, motorisatie, uitstraling en –last but not least– de prijs. Bovendien heb je per model nooit de keuze uit hard-top of soft-top, omdat de constructeurs die beslissing voor jou maken. En als we het dan toch hebben over keuzes hebben: de laatste jaren zijn er steeds minder alternatieven voorhanden in cabrioland. Maar daarover later meer.

LEES MEER:

TechTalk: De Profieldiepte van Winterbanden

Winterdebacle: Warmdraaien of niet?

Wintertest: Porsche Boxster Spyder (981)