Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met uitzondering van BMW pakken de Duitse merken de laatste dagen uit met goed motorsportnieuws. Nadat zustermerk Audi recent al aankondigde terug te keren naar Le Mans met een nagelnieuwe LMDh in de koningsklasse, werd er wild gespeculeerd welke merken nog zouden volgen. Porsche neemt de handschoen nu ook op, terwijl er naar alle waarschijnlijkheid nog vele andere zullen volgen.

Voor endurance fans zijn het mooie tijden, want binnenkort zullen de grote constructeurs van de laatste decennia voor het eerst weer tegen elkaar strijden voor de algemene zege. En die kan misschien wel eens een Belgisch tintje gaan hebben, nu Laurens Vanthoor aan boord blijft bij Porsche en niet onder stoelen of banken steekt dat hij wat graag terug in een Le Mans prototype zou willen stappen.

Eén wagen mét hybridetechologie

Het nieuwe LMDh-reglement laat constructeurs binnenkort toe om met dezelfde wapens ten oorlog te trekken in Le Mans, Sebring én Daytona zonder daarbij een fortuin te moeten investeren. “Endurance racerij is onderdeel van ons DNA”, vertelt Porsche AG CEO Oliver Blume. “Voor het eerst in 20 jaar is het nu mogelijk om met eenzelfde wagen te strijden voor de algemene zege in een internationale context, wat het project dan ook bijzonder aantrekkelijk maakte voor Porsche.”

De bijhorende hybridetechnologie is het merk uit Stuttgart overigens niet vreemd. In het verleden werd er al duchtig geëxperimenteerd met de Porsche GT3R Hybrid, die tien jaren geleden actief was in onder andere de American Le Mans Series maar ook de 24u Nürburgring. De laatste zege van het Duitse merk dateert van 2017, waarmee het zijn hattrick van zeges vervolledigde. De teller staat momenteel op 19 algemene overwinningen, waarmee het de meest succesvolle constructeur op Le Mans ooit is. Of we in 2023 nog eentje nog een aan het lijstje zullen mogen toevoegen, is nog maar de vraag, want de uitdaging lijkt groter dan ooit te worden.

MEER LEZEN

Porsche Unseen: Fotoboek geeft inkijk in de hersenspinsels van Porsche’s designafdeling

24u van Le Mans: Alles wat je moet weten over de nieuwe Hypercar en LMDh-klassen

Docu op Zondag: Porsche at the two toughest GT races in the world