Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na de Lancia Delta Integrale en de Maserati Shamal is de Alfa Romeo 75 aan de beurt om een restauratie slash modificatie te ondergaan. De instigator? Het bijzonder Italiaans klinkende Auto Fabrica, dat vanuit Engeland opereert en zich tot nog toe alleen over motorfietsen heeft ontfermd.

Hoe de vork precies aan de steel zit, is op het moment van schrijven nog niet bekend. Dat het een vreemde zet is voor een bedrijf dat normaliter tweewielers modificeert, is zeker. Maar tegelijk komen de leukste creaties vaak uit onverwachte hoek. De gebroeders Bujar en Gazmend Muharremi van Auto Fabrica hebben in ieder geval al meermaals bewezen dat ze bijzondere motorfietsen kunnen bouwen. Dus waarom zou het ook niet met een vierwieler lukken?

Circuitgenen

De keuze voor de Alfa 75 is in ieder geval uitstekend. Voor de meeste Alfisti is en blijft dat -samen met de nieuwe Giulia– het beste Cuore Sportivo van de afgelopen decennia, dankzij achterwielaandrijving en een uitermate gebalanceerd chassis. Anderzijds is de voorloper van de 155 en 156 ondertussen alweer 35 jaar oud, waardoor goede exemplaren haast onvindbaar zijn geworden. Bovendien begint ook de mechaniek zijn jaren te tonen, wat een restauratie met modificaties des te logischer maakt.

Op de talrijke maar haast allemaal even obscure renders ziet het er evenwel naar uit dat Auto Fabrica eerder een circuitwagen gaat bouwen, wat door de keuze van de naam onderbouwd wordt: gara betekent wedstrijd in het Italiaans, terwijl de photoshops van Zolder en andere tourwagen-kampioesnchappen in dezelfde richting wijzen. Het is dus nog maar de vraag of er ook een typegeodkeuring voor straatgebruik komt, hoewel dat dan weer relatief eenvoudig is in Engeland dankzij de SVA oftewel Single Type Approval.

Weinig details

Over een reeks wagens of een beperkte oplage is er op dit moment evenmin sprake. De custom motorfietsen van Auto Fabrica zijn meestal one-offs, wat die piste logischer maakt. Anderzijds zou het ons niet verwonderen dat er na het prototype toch een seria limitata volgt, als er maar genoeg liefhebbers voldoende lires neertellen. De Futurista van Automobili Amos heeft immers bewezen dat er genoeg artisanale bouwers zijn om zo’n project op kleine schaal te laten slagen. Op hoop van zegen – en als het even kan ook met het stuur aan de linkerkant!

MEER VAN DAT:

Exclusief: In de schatkamer van het Museo Alfa Romeo

AA Tuono: Automobili Amos teaset opvolger van de Integrale Futurista

Maserati Fuoriserie geeft digitale update over Project Rekall