Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het was maar een kwestie van tijd eer de V6 biturbo uit de Giulia QV een transplantatie zou ondergaan, al had allicht niemand verwacht dat het sporthart in een klassieke Alfa Romeo GT zou terechtkomen.

Iedereen kent ze ondertussen wel, de zogeheten restomods die nieuwe technologieën onder een klassiek (geïnspireerd) kleedje verbergen. De Duitse tuner Emilia Auto Gmbh ging samen met VELA Performance aan de slag met een Alfa Giulia GT uit de Sixties en het resultaat is redelijk indrukwekkend. In tegenstelling tot vele andere restomods zal de Emilia GT Veloce trouwens niet over een elektrische aandrijflijn beschikken, grazie mille!

Enkel met automaat

Het resultaat van dit Italiaans-Duits huwelijk is misschien wel de mooiste Alfa Romeo van de laatste jaren, de Giulia GTA(m) even buiten beschouwing gelaten. Maar aangezien looks alleen niet meer volstaan, heeft de Duitse tuner ook een passend mechanisch antwoord geformuleerd: onder de (ietwat verhoogde) motorkap schuilt namelijk een 510pk sterke twin-turbo V6 uit… jawel, de Giulia QV.

Geen ‘heiligschennis’ dus, hoewel we stiekem toch liever een manuele versnellingsbak hadden gezien in plaats van de achttrapsautomaat in combinatie met het elektronisch sperdifferentieel uit de hedendaagse versie. Om dat allemaal te doen passen, is de Emilia GT Veloce ook een stuk breder dan de klassieke Giulia GT – iets waar we uiteraard niet rouwig om kunnen zijn. Binnenin wordt het ‘respect your elders’-principe eveneens gerespecteerd en blijft het originele ontwerp behouden.

Op hoop van zegen

Het prototype bevindt zich momenteel nog steeds in de ontwikkelingsfase, waarbij er vooral gesleuteld wordt aan een spaceframe om voldoende plaats te bieden voor de aandrijflijn. Zo wordt de Emilia GT Veloce ook voorzien van een geïntegreerde rolkooi en lichte carbon-onderdelen om niet alleen dezelfde look maar ook een dito feel te creëren als de klassieke Giulia GT. In totaal zullen naar verwachting 22 stuks van worden gebouwd, met een kostenplaatje van om en bij de 400.000 euro.

MEER VAN DAT:

Auto Fabrica gaat de Alfa Romeo 75 ‘Gara’ restomodden

Video: Een Blik achter de Schermen bij de Alfa Romeo Giulia GTA(m)

Herboren: Unieke Abarth 1000 SP Racer op Alfa Romeo 4C-basis