Wie niet tevreden is van het cadeautje dat onder de kerstboom werd aangetroffen, kan uiteraard zichzelf verwennen met een fijn geschenk. Met bijvoorbeeld DTM-klassiekers van de betere bouwers van 1:64 schaalmodellen?
Dat schaal 1:64 trendy is, wisten we jullie afgelopen jaar nog te melden. Originele gangmakers van dit klein en handig segment waren uiteraard Matchbox en Hotwheels. Alhoewel beiden nog steeds alive and kicking zijn en zich steeds meer focussen op kleine verzamelstukken voor de liefhebbers, zijn er flink wat concurrenten op de markt gekomen. Schuco is daarvan een uitstekend voorbeeld, maar er zijn er meer zoals we met deze ‘DTM special’ bewijzen.
DTM en 1:64 is geen nieuw huwelijk, doorheen mijn kindertijd in de jaren ’90 speelde ik al DTM machines van Matchbox. Zijnde de Mercedes-Benz C-klasse (W202), Opel Calibra V6 en Alfa Romeo V6 TI. Iemand bij Matchbox hield midden jaren ’90 duidelijk van DTM. Maar vandaag leggen we de focus op nieuwere creaties van nog wat oudere racers (volgt u nog?).
Mighty 190
Ook al is het de E30 M3 die met de meeste fans gaat lopen, de uitdager uit Stuttgart -de ‘mighty 190‘, waarvan de 2.3 16v eigenlijk voor de E30 M3 werd gelanceerd- is kennelijk harten aan het winnen. Dat zien we niet alleen in de tweedehandsprijzen die een hoogvlucht nemen (zeker van de Evo 2) maar ook aan het aanbod in 1:64. Zo schotelen we jullie niet minder dan drie 190’s voor, komende van eveneens drie verschillende fabrikanten.
Allereerst beginnen we met Hotwheels, dat vier jaar geleden veel lof ontving voor de zwarte wegversie van de 190 2.5 16v Evo 2 die het uitbracht in de special reeks ‘Car Culture: Modern Classics’. Sindsdien hebben we ook raceversies voorgeschoteld gekregen, voorzien van onder andere reclame van Falken en Momo. Deze fraai rode Momo 190 voelt mooi solide aan en met name de accurate velgen zijn een blikvanger. Dat het geheel echter toch nog enige verfijning mist, blijkt als we deze confronteren met het exemplaar van Tarmac Works. Met deze zilveren DTM-variant uit seizoen ’92, met niemand minder dan Keke Rosberg achter het stuur, zijn we helemaal aanbeland bij het segment van de erg waarheidsgetrouwe schaalmodellen. De ster voorop, de fraaie velgen, de reclame van de kandidatuur van Berlijn voor de zomerspelen van 2000, alles is glashelder te bewonderen. Dat dergelijk fraai geheel veilig weggeborgen wordt achter een plastiek doosje mag niet verbazen.
Spa ’92
Voor de laatste 190 wenden we ons tot fabrikant Mini GT en de wegversie van de Evo 2. Mini GT voorziet trouwens eveneens raceversies, maar die weet Tarmac Works ons inziens beter vorm te geven. Om de opvallende bodykit voor DTM gehomologeerd te krijgen, bouwde Mercedes 502 exemplaren van de Evo 2 voor de weg. Allen behalve twee, zwart, of eigenlijk ‘blauschwarz’. Mini GT verraste recent nog meer met onder andere de erg knappe 1:64 kopijen van de Porsche 911 992 (absolute aanrader!) en Bentley Continental GT. Wagentjes die je voor een goede 10 euro kan aanschaffen en je zullen verbluffen met hun detail. Ongelooflijk hoe ze bijvoorbeeld een spiegeltje tegelijk zo fraai, sierlijk en stevig weten te fabriceren. Bij deze 190 is dat niet anders, de spoilers, velgen, ‘Evolution’-logo op de zijflanken, alles klopt simpelweg.
Kwestie van het geen monotoon feestje te houden, wenden we ons ook tot de E30 M3. Echter niet met een exemplaar dat streed voor de overwinning in de DTM maar wel tijdens de 24 uur van Spa. Die editie van ’92 zou een illustere worden in de geschiedenis van de 24 uur. Pas in de allerlaatste ronde geraakte Steve Soper voorbij local hero Eric Van de Poele (eveneens in een M3 Sport Evo). De Bastos M3 is sindsdien een icoon geworden, probeer er bijvoorbeeld nog maar eens een te bemachtigen van Minichamps in 1:18… Alhoewel u weinig Bastos zal terugvinden op deze rode E30, tabaksreclame is immers uit den boze vandaag de dag… ook voor schaalmodellen. Geen treurnis, onder het doosje kan je Bastos-stickers terugvinden voor zij die echt ‘verslaafd’ zijn aan de originele look. Ook hier leverde Tarmac Works prima werk, zozeer zelfs dat ze de -licht verweerde- curbstones van Spa op de vloerplaat hebben aangebracht. Of hoe de bezitters van deze kleine racers de echte winnaar zijn.
MEER LEZEN: