Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met Le Mans net achter ons, heeft Porsche –op Goodwood– het doek getrokken van hun bolide voor volgend seizoen. 963 is de naam, een naam die dus overduidelijk knipoogt naar de legendarische 962. Een group C-racer die het langeafstandsracen jarenlang domineerde. Alsof de druk op de nieuwkomer nog niet hoog genoeg was.

Om even te recapituleren, de (hybride) koningsklasse van de enduranceracerij heeft de laatste jaren een grondige opfrisbeurt gekregen. Enerzijds om de kosten naar beneden te brengen (komende van de dure LMP1-klasse) en anderzijds om overeenstemming te vinden met de IMSA zodat ook aan de andere kant van de plas met dezelfde racewagens kan worden gereden. Dit zou aldus meer fabrikanten moeten aantrekken daar de investeringen beperkter zijn en de return mogelijk hoger is.

Vinger op de knip

Op velerlei vlakken lijkt het aldus alsof de jaren ’80 zijn teruggekeerd. Ook toen zagen we de 962 bijvoorbeeld aan het werk in de VS en de rest van de wereld. Tevens stelt Porsche dat het deze racewagen al vanaf volgend jaar zou leveren aan klantenteams, iets wat niet gebeurde met bijvoorbeeld de 919 (of diens concurrenten van Audi of Toyota). We dromen dus al luidop van 963’s in de kleuren van Jägermeister, Coca Cola, Budweiser, Canon of Blaupunkt…

Wat we al wisten is dat Porsche opvallend genoeg ervoor opteert om in de LMDh-klasse uit te komen. Een raceklasse met steevast een gestandaardiseerde elektrische aandrijving en een chassis komende van Dallara, Multimatic, Oreca of Ligier. Deze optie laat dus minder beweegruimte over dan de concurrerende LMH-klasse, waar fabrikanten zelf deze componenten kunnen ontwikkelen en wat meer naar hun hand zetten. Porsche hoopt er dus duidelijk op dat de balance of performance streng zal waken over een gelijk speel- en deelnemersveld. Of plannen ze het verschil te maken met hun uitgekiemde strategieën, betrouwbaarheid en ervaring (door de winnende combinatie van Porsche en Team Penske)? Of houden ze in Stuttgart strikt de vinger op de knip nu deelname aan de F1 ook in het vooruitzicht ligt?

Belgische trots

De benzinemotor -goed voor 680 pk- is alvast een oude bekende, het gaat om een evolutie van de 4,6-liter V8 uit de 918 Hybrid -weliswaar nu met twee turbo’s- van inmiddels ook alweer bijna 10 jaar terug. Ook hier dus geen opvallende keuze, zoals Porsche weliswaar wel maakte bij de 919 door als enige constructeur te opteren voor een kleine 2-liter V4. Aan het stuur kunnen we alvast Kévin Estre, Michael Christensen, André Lotterer, Matt Campbell, Mathieu Jaminet, Dane Cameron, Felipe Nasr en onze Belgische trots Laurens Vanthoor verwachten. Een mix aldus van gekende namen en beloftevolle nieuwkomers.

8.000 kilometer testwerk zit er inmiddels al op, niettemin zullen we de 963 pas in januari 2023 in Daytona voor het eerst aan het werk zien. De meer radicale Peugeot 9X8 -zonder omvangrijke achterspoiler (!)- zal tegen dan al wel van zich hebben laten spreken, met een racedebuut tijdens de 6 Uur van Monza op 10 juli 2022. Ook Ferrari en Cadillac zouden Toyota en Peugeot nog moeten gaan vervoegen in de LMH-klasse, terwijl Porsche naast Alpine en Acura ook nog Lamborghini in de LMDh-klasse mag verwachten. De komende jaren kunnen we ons dus verwarmen aan een groot deelnemersveld met tal van kandidaten voor de titels bij WEC, IMSA en op uiteraard Le Mans (als onderdeel van het WEC). Redenen genoeg om toch eens naar het Circuit de la Sarthe af te zakken…

MEER LEZEN:

Video: Toyota GR Super Sport Hypercar op Le Mans

Peugeot stelt revolutionaire 9X8 voor

Alles wat je moet weten over de nieuwe Hypercar en LMDh-klassen