DRIVR

Het Belgische Kenteken

“Belgium has a really, really cool numberplate. Perfect size and proportion, winningly minimalist letter/number combo and all printed in a slightly racey red with a matching border”. Dat is het verdict dat Richard Porter – evo-columnist en drijvende kracht achter het satirische SniffPetrol – voor ons kenteken veil had, ook al trok hij de Denen in de eindsprint naar de coolste EU-plaat voor. Had hij geweten dat je vanaf 620€ eenderwelke combinatie van vijf of zes karakters (afhankelijk van beschikbaarheid) kon samenstellen, had hij misschien anders gepiept. En zo zijn er nog een hele reeks andere bepalingen die het metalen schijfje met koninklijke zegel tot een interessant gespreksonderwerp promoveren.

Het Belgische kenteken verscheen – in zijn huidige vorm – voor het eerst anno 1951 en bestond tien jaar uit één letter gevolgd door vier cijfers, van 1962 tot 1971 uit twee letters gevolg door drie cijfers, tussen 1971 en 1973 uit drie cijfers tússen twee letters om in 1973 op het huidige systeem van drie letters en drie cijfers over te gaan. Bij gebrek aan beschikbare combinaties zal die standaard in 2008 omgevormd worden tot drie cijfers gevolgd door drie letters (omgekeerd dus) terwijl de nieuwste Q- en Z-platen het Europese systeem van zwarte letters op een witte achtergrond al gebruiken. Waar die letters voor staan, ontdek je hieronder:

HOF-kentekenplaat:
enkel een cijfer (bijvoorbeeld ‘1’) voor leden van het Koningshuis
A-kentekenplaat:
rode letter ‘A’ gevolg door een rood cijfer voor gezagsdragers
E-kentekenplaat:
rode letter ‘E’ gevolg door een rood cijfer voor regeringslieden
P-kentekenplaat:
rode letter ‘P’ gevolg door een rood cijfer voor politici
EUR-kentekenplaat:
blauwe letters met gele sterretjes rond EUR voor de Europese Gemeenschap
EUROCONTROL-kentekenplaat:
blauwe cijfers en letters gevolg door .EURO voor de luchtvaartveiligheid
CD-kentekenplaat:
groene letters CD gevolgd door een letter-/cijfercombinatie voor diplomaten
TRANSIT-kentekenplaat:
witte cijfers en letters op een rode achtergrond voor tijdelijke inschrijving
M- & W-kentekenplaat:
zwart op geel voor motorfietsen en drie- of vierwielers met motor
O-kentekenplaat:
begint verplicht met de letter ‘O’ voor oldtimers
Q- en U-kentekenplaat:
voorbehouden voor aanhangwagens met laadvermogen 750kg +
TX-kentekenplaat:
gereserveerd voor taxi’s
Z-kentekenplaat:
voorbehouden voor handelaars
ZZ-kentekenplaat:
voorbehouden voor proefritten zonder parkeerstops
MILITAIRE-kentekenplaat:
bestaat uit een witte achtegrond, een Belgisch vlagje en zwarte cijfers
NIET TOEGESTAAN:
driemaal nul of letterwoorden van Belgische politieke partijen

Rest er mij alleen nog te vermelden dat het Belgische kenteken aan een persoon verbonden is beter dan aan een wagen (zoals bijvoorbeeld in Nederland het geval is), en te waarschuwen voor de 6.000 voertuigen die bij ons een CD- of Corps Diplomatique-kenteken voeren. Volgens de Belgische wetgeving zijn de voertuigen van diplomaten of consulaten namelijk een extensie van het land in kwestie en bijgevolg niet onderhevig aan de vigerende verkeerswetten. Lauerette Onkelinx zag zich vorig jaar dan ook gedwongen om in Het Nieuwsblad toe te geven dat de diplomatieke onschendbaarheid nagenoeg onbegrensd is. ,,Op geen enkele manier kan een diplomaat in ons land strafrechtelijk vervolgd worden, wat ook de ernst van het misdrijf is. Zelfs voor een dodelijk verkeersongeval kan een diplomaat niet aansprakelijk worden gesteld, ook niet burgerlijk. Dat laatste betekent dat hij ook de schade aan de slachtoffers of nabestaanden niet moet vergoeden.” Opletten dus.

Share Button

13 Responses

  1. PJ says:

    “P voor politici” lijkt me een beetje kort door de bocht: ik dacht dat de P-platen enkel voorbehouden waren voor politici die zetelen in de Kamer of Senaat.

  2. Djivy says:

    Klopt PJ.

    P-platen zijn voor “de voorzitter en leden van de Senaat, de leden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de voorzitter en leden van het Vlaamse of Waalse Parlement, de voorzitter en leden van het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de voorzitter van de Duitstalige Raad, de leden van het Duitstalige parlement en de Belgische leden van het Europees Parlement”.

    Maar ik wou niemand in slaap wiegen met die vermoeiende opsomming;)

  3. Renny says:

    En wat is dan het verschil met E-kentenplaten ?

  4. Djivy says:

    “Personen die aanspraak kunnen maken op de E-kentekenplaten zijn voorzitters, leden of diensten van de gemeenschaps-en gewestregeringen.”

    Just is just.

  5. ElmoTheElk says:

    Gaaf dat je je eigen plaat mag kiezen, ook al zal voor 620€ er niet echt veel animo voor zijn. Interessant is ook het stukje ‘niet toegestaand’. 3 maal 0 of politieke partijen. Hum… In Nederland (momenteel in vorm 00-XX-XX, binnenkort 00-XXX-0) worden meer uitzonderingen gemaakt. Zo mag SS en SD niet (WO II referenties), en komen er zelf in geheel geen klinkers voor om lettercombinaties te voorkomen. Wel leuk is dat ze voertuiggebonden zijn waardoor je je ‘auto oude’ kunt opzoeken (dat kan online op de rdw.nl) en kijken of die nog rijdt. 🙂

  6. SiLVeR(C)HaiR says:

    Ondertussen wel toegestaan, zijn de drie nullen bij nummerplaten met 5 tekens. Bij ons in de buurt rijden JV.000, C.000.L en J.000.P (Joop van ‘t cafe in Melsbroek) Zelfs 4 nullen is mogelijk. Al gezien op foto 00.N.00 en 00.H.OO. Drie nullen op een nummerplaat met 6 tekens heb ik nog niet gezien.

  7. chris says:

    Is er geen link naar het artikel over al die Europese platen waarvan sprake?

    En ja sommige snobs hebben 620 euro over voor een gepersonaliseerde plaat (ik denk dat het voor een 5-karakter-plaat zelfs 820 euro is!), maar ze zijn zelden origineel. Meestal is het hun naam of initialen + 007.

  8. chris says:

    O ja, 4 nullen vind je standaard op sommige Volkswagens. Niet op de plaat, maar op de auto zelf dan.

  9. misterdimio says:

    hujhuj,

    Er staat hier een mercedes met een plak van 5 letters.
    V-2222 Heeft dit een bepaalde betekenis?

  10. StevenVW says:

    Ben je de B-plaat niet vergeten? B gevolgd door 4 cijfers, voor adelijken.

    Hier in de buurt rijdt rond: JP-001 (Mercedes S500 AMG) JP-002 (Mercedes CLS) JP-003 (Mercedes R320CDI) JP-005 (Mercedes SL500) en JP-911 (rara). Ik vraag mij af wat er met JP-004 gebeurd is?!?

    In de buurt heb ik vroeger ook een paar keer een Mercedes E-klasse Break met plaat RIP-001 gezien. Dikwijls in gezelschap van een lijkwagen. Wellicht een begrafenis-ondernemer met een gevoel voor humor.

  11. Paradox says:

    Een vraagje..
    De letter B en de europese sterretjes daarrond.. is dat verplicht?

  12. walter says:

    hallo

    waar kan ik vinden of een kentekenplaat nummer bestaat?

    groeten

  13. Ken Divjak says:

    @Paradox:

    Bij mijn weten is de Belgische kogel omtrent de EU-platen nog niet door de kerk.

    En à propôs ‘kerk’:

    VVD-Europarlementslid Toine Manders is boos op een groep gereformeerden die zich verzetten tegen de EU-kentekenplaten in Nederland.
    De Landelijke Stichting tot bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen meent dat de sterretjes op het EU-nummerbod onderdeel zijn van de Mariaverering binnen de katholieke kerk.

    @Walter:

    Ziehier de enige manier om een gepersonaliseerd kenteken aan te vragen:
    http://www.mobilit.fgov.be/DIVNL/nieuwdiv.htm#Aanvraag%20van%20een%20gepersonaliseerde%20plaat

Leave a Reply