DRIVR

Gepersonaliseerde Europlaat krijgt Indexcijfer ‘9’

Toen we eind vorig jaar de details van het Europese kenteken publiceerden, was het onbekend wat er met de gepersonaliseerde combinaties zou gebeuren. Vier maanden later zijn de details nog niet in het Belgische Staatsblad verschenen, maar ziet het ernaar uit dat de liefhebbers van XXX-666 vanaf 1 juli het verplichte indexcijfer ‘9’ op hun kenteken moeten tolereren…

gepersonaliseerdekentekens

Dit staat er op de petitiewebsite van GepersonaliseerdeNummerplaat.be te lezen:

Geachte heer,

[…] Wanneer u na de definitieve invoering van de Europese kentekenplaat [op 01.07.2010] uw wagen [met gepersonaliseerd kenteken] verkoopt of overdraagt aan een derde persoon en u zelf een nieuw of ander voertuig in gebruik neemt, dan zal u uw oude gepersonaliseerde nummerplaat moeten inruilen voor een nieuwe gepersonaliseerde nummerplaat naar Europees model. Deze zal tevens dezelfde combinatie bevatten zoals uw oude nummerplaat, met name 3 letters en 3 cijfers (of met 5 karakters), maar deze zal voorafgegaan worden door het indexcijfer 9 (= het indexcijfer dat wordt gebruikt voor de aanduiding van gepersonaliseerde nummerplaten).

Met vriendelijke groeten,

Raadgever | Conseiller | Staatssecretariaat voor Mobiliteit

Kortom: zolang het inschrijvingsbewijs van het gepersonaliseerde kenteken ongewijzigd blijft, is er niets aan de hand. Maar van zodra de DIV een aanpassing op die roze kaart doorvoert, krijgt de combinatie automatisch een 9. vooraan toegevoegd waardoor XXX-666 plotsklaps 9.XXX-666 wordt. Tot groot ongenoegen van zij die er 620€ (zes karakters) of 874€ (vijf karakters) voor neergeteld hebben welteverstaan.

En hoewel wij de laatsten zijn om dat bedrag niet aan benzine te spenderen, hebben we alle begrip voor de misnoegdheid van de eigenaars van zo’n kenteken. Het bericht op GepersonaliseerdeNummerplaat.be dateert immers van 24 februari jongstleden, wat ons doet vermoeden dat er mensen zijn die tot vandaag geld neertellen voor een kenteken dat vanaf 1 juli 2010 niet meer ongewijzigd overdraagbaar is. Want op de website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit staat er nog altijd geen waarschuwing of vermelding van de geplande wijzigingen…

[De Petitie ‘tegen’ teken je hier – Foto: Autospotter]

Share Button

30 Responses

  1. Frederik says:

    Ikzelf (initiatiefnemer van de petitie) heb een gepersonaliseerde nummerplaat. Ik betaalde 620€ (ongeveer 1 jaar geleden) en als ik de plaat op mijn nieuwe Lotus hang na 1 juli dan wordt het opschrift van mijn nummerplaat helemaal teniet gedaan.

    Ik wens het behoud van mijn combinatie op de nieuwe Europese nummerplaat. De kleur en het formaat, daar heb ik alle begrip voor.

    Toen het bekend werd dat de Europese nummerplaten eraan kwamen stond Joelle Milquet in de eerste rij met de opmerking “Belgen zijn gehecht aan hun wit/rode nummerplaat”… volgens mij fel overdreven. MAAR … ik ben WEL gehecht aan mijn letter/cijfercombinatie gezien ik deze ZELF heb gekozen & daarvoor (veel) geld heb betaald.

    Dus iedereen met een knipoog voor coole en leuke gepersonaliseerde nummerplaten EN eigenaars van gepersonaliseerde nummerplaten laat NU uw handtekening achter en teken de petitie. (stuur deze tevens door naar al je vrienden, kennissen en autoliefhebbers)

    ps. bedankt aan http://www.drivr.be voor de nodige aandacht! (er staat reeds een backling op onze website onder Partners & media.

  2. Thibaut says:

    En waarom een extra teken ervoor? ‘Indexcijfer’? Dat wil dan zeggen dat er ook andere tekens zullen zijn. Een gepersonaliseerde plaat kan dan even goed geïndexeerd worden door het ontbreken van een indexcijfer. Of een ‘leuker’ teken dan een 9. Een * of zo. Of twee. *XXX-666*

  3. Yannick says:

    Ik vraag mij af wat er gebeurt met oldtimerplaten. Ik ben namelijk niet van plan zo’n mottige plaat op mijn Dyane van ’67 te hangen. Nog maar te zwijgen van al de oldtimers waarbij de platen niet tussen de nummerplaatverlichting passen.

  4. Frederiik says:

    Voor de normale nummerplaten (en vermoedelijk ook de oldtimerplaten) komt er een “1.” te staan.

    Dus “OBY.123” wordt “1.OBY.123”

  5. Yannick says:

    Dus blijf ik met de vraag: wat als ze niet past? Verbouwingen aan erfgoed om alles reglementair te maken: mijn voeten.

  6. Ken Divjak says:

    En nog een vraag:

    Blijven de sticker-platen vooraan rechtsgeldig bij overgang naar de EU-kentekens?

    • BertR. says:

      Nee, want je krijgt zowel voor- als achteraan officiële platen.

      • Anthony says:

        Ben de je daar zeker van? Ik bedoel maar momenteel staat er in de wet dat de voorste nummerplaat een kopie van de achterste moet zijn en tot nu toe heb ik alleen maar gelezen dat we ook de voorste nummerplaat gaan krijgen==>Dus, ben ik wel verplicht om per sé de nummerplaat vanvoor te hangen die ik gekregen heb?

  7. Thibaut says:

    Daarnet was er een item in Man bijt hond hierover. Hoe zouden ze erbij gekomen zijn?

  8. Frederiik says:

    ah, gemist … zijn daar heruitzendingen van ?
    Wat is er gezegd geweest ?

    Ik heb een persbericht verstuurd (eergisteren)

  9. Kim says:

    Waarom “9.” eig? Waarop slaat die 9?

  10. camorra says:

    laat ze maar komen die nieuwe nummerplaten,ze zullen veel mooier passen op de auto.

  11. camorra says:

    ik ben al lang voorstander van de europese platen, ze vullen heel de plaat ruimte op. dus gedaan met reclame en die belachelijke plaathouders.

    Er zullen er veel hun meningen herzien wanneer ze de eerste zullen zien rijden met hun nieuwe bling bling platen.

  12. Ken Divjak says:

    Motorrijders komen er blijkbaar ook niet goed vanaf:

    […] Europa doet ons een witte spatlap met zwarte letters cadeau waarvan het formaat een belachelijke 27 bij 18 centimeter bedraagt. Voor wie zich bij dat formaat niet meteen iets kan voorstellen: het komt ongeveer overeen met een liggende A4. Jan Pauwels, woordvoerder van mobiliteitsminister Etienne Schouppe, wil het formaat wel bevestigen, maar voorlopig wordt er verder over het hele onderwerp niet gecommuniceerd. […] [demotorsite.be]

  13. Marc says:

    dat ze de mensen met een gepersonaliseerde nummerplaat toch zelf een letter of cijfer laten “bijverzinnen”, dat moet wel lukken denk ik !

  14. gabie says:

    27 bij 18 centimeter ?

    hier -Update 06.08.2010- (http://www.bfov.be/index.php/nl/dossiers/hot-news/1181-europese-nummerplaten) hebben ze het over:
    Rechthoekig model: 520 mm x 110 mm

    is dat dan niet ongeveer plusminus 52CM?!

    • Thibaut says:

      Voor gewone wagens is het inderdaad 52cm bij 11cm, of een goeie halve meter op een goeie 10cm. 34cm bij 21cm of dus ruim een A4 (29,7cm bij 21cm) voor het vierkant model.

      Voor motorijders is het met 21cm bij 14cm eerder een A5 (14,8cm bij 21cm)

      Enorme platen dus en bovendien vooraan verplicht het formaat van een halve meter te gebruiken. Er gaan er een paar een probleem hebben.

  15. Bellatriske says:

    Ik vind het spijtig dat gepersonaliseerde nummerplaten allen voor bemiddelde mensen is. Een gewone werkmens zoals ik kan geen 1000 euro geven aan een nummerplaat 🙁

    • Tanguy says:

      Persoonlijk vind ik gepersonaliseerde platen afschuwelijk. Niet alleen in de huidige 9 situatie, maar ervoor eigenlijk ook al. Zegt bovendien ook veel over het soortje die dat monteren…

      • heidekonijn says:

        Meestal heb ik idd ook wel iets meewarig, maar soms is het wel leuk. Ooit een topjudoka gezien met JUD-000 🙂

  16. Axel Hombroux says:

    Hallo,
    Weet er iemand van jullie of het ook mogelijk is om een ander ‘formaat’ van nummerplaat aan te vragen, anders dan de 3 bestaande ?
    Dus echt volgens eigen specificaties, bvb. 28,3 x 20,5 cm ??
    Het is voor een oldtimer.
    Mvg,
    Axel

    • Joost says:

      Ja ik heb er zo een op mijn käfer.

      • Axel Hombroux says:

        Hey Joost,
        Moet je dat gewoon vragen bij de DIV ? Ze doen daar niet moeilijk over of zo ?
        En weet je nog hoeveel dat extra kostte en hoe lang je daarop moest wachten ?
        Thx!
        Gr,
        Axel

        • Pieter Ameye says:

          Officieel heb je slechts drie formaten, waaronder het standaardformaat, de kleine (moto)plaat & het groot rechthoekig formaat. Andere formaten zul je niet kunnen verkrijgen via de DIV, en zijn per definitie dus ook illegaal.

          Achteraan heb je met andere woorden weinig keus, vooraan kan je creatiever zijn met een aftermarketexemplaar. Maar weet dat het niet mag.

Leave a Reply