DRIVR

Dubbeltest: Renault Clio RS Cup EDC & Juke Nismo

Dit is geen vergelijkende test. Daarvoor zijn de bases van de Juke Nismo (een mini-SUV) en de Clio RS (een mini-SCUD) gewoonweg te verschillend. En toch is er een goede reden om dit duo samen op het stratencircuit van Chimay te verhoren, te weten de geblazen zestienhonderd van Renault/Nissan-makelij. Het verschil zit hem in de overbrenging naar de voorwielen oftewel een onderdeel waar heel wat om te doen is in RS-kringen…

2013-Nissan-Juke-Nismo-vs-Renault-Clio-RS-EDC-19_E

Toen RenaultSport bekendmaakte geen manuele bakoptie meer op de Clio te voorzien, ging het internet bijna overstag. ‘Heiligschennis’ klonk het aan het adres van RS, dat vanouds als betaalbaar equivalent van Porsche’s RennSport-afdeling wordt aanzien. De reactie van chef Ratti was er dan ook naar: ‘A naar de specificaties van de nieuwe GT3 gekeken?!’ Een analogieredenering die handig omzeilt dat elke performancedivisie anno 2013 moet verbreden om te overleven, en tevens het bewijs dat ze in Parijs niet blind zijn voor het succesverhaal dat het Direktschaltgetriebe bij VAG heeft ingezet.

2013-Nissan-Juke-Nismo-vs-Renault-Clio-RS-EDC-142013-Nissan-Juke-Nismo-vs-Renault-Clio-RS-EDC-13

Hoewel Nissan al langer een automaat met dubbele koppeling in de rekken heeft, blijft die voorbehouden aan de GT-R. De Juke is er naar wens ook met twee pedalen, maar enkel als CVT gekoppeld aan een zwaar 4WD-systeem. Daarom houden wij het hier op de lichtste variant van de allereerste productie-Nismo (later volgen versies van de 370Z én GT-R) die zijn 200 paarden via een manuele zesbak naar de voorwielen sluist. Kortom: de ideale gelegenheid om na te gaan wat de Efficient Dual Clutch-automaat al dan niet bijbrengt aan de rijbeleving van de RS.

2013-Nissan-Juke-Nismo-vs-Renault-Clio-RS-EDC-06

2013-Nissan-Juke-Nismo-vs-Renault-Clio-RS-EDC-072013-Nissan-Juke-Nismo-vs-Renault-Clio-RS-EDC-09

In de praktijk zou je de twee vierpitters geen familieband nageven; de Nismo zoemt (eentonig) waar de Clio (lekker) broemt, en toch komt de Japanse versie onderin gretiger over. Met zekerheid een bijproduct van de strakke aandrijflijn die de stempel van een stel rasingenieurs draagt, ook al is de zesbak niet de allerbeste die we ooit gemonsterd hebben. Toch motiveert deze combo om meer te schakelen dan met 250Nm nodig is, gestimuleerd door een set alupedalen die samen met de uitstekende alcantara sportstoelen voor de nodige DRIVR-sfeer zorgen in de Juke.

Schakelen om te schakelen is tevens het devies in de Clio. Enerzijds omdat de Franse afstelling toeren verkiest boven Newtonmeters, anders omdat de vaste stuurflippers daar Playstationgewijs toe aanzetten. In alles behalve Race Mode wisselt de zesbak zelf van verzet aan de irritante buzzer begrenzer bij 6,5K. En toch verschillen de chrono’s niet dramatisch van de vorige RS (6,7s voor de turbo versus 6,9 voor de atmo) als je bedenkt dat de nieuwe Launch Control heeft. De hernemingen zijn natuurlijk wel een pak krachtdadiger, en dat bij zo’n twee liter brandstofwinst per 100 geracete kilometers.

2013 Nissan Juke Nismo vs Renault Clio RS EDC 04

Zijn de prestaties op rechte baan nog min of meer gelijkaardig, dan toont de Juke zijn inherente beperkingen op de curbs van Chimay. Want ondanks inbreng van Nissan Motorsport (en een eerlijk gas- en stuurgevoel in Normal) speelt de paalbouw hem parten in de bochten. Spelbreker van dienst is de stijf opgehangen koets die voorbij 8/10de nogal eens durft te torsen om zo tractie- en ABS-problemen te creëren, zelfs op droog wegdek. Dat het ESP niet helemaal uit kan, is dan ook geen ramp; laat dat maar over aan de scherpere Juke Nismo RC die dit jaar nog demarreert met 20pk extra en een duidelijkere circuitroeping.

2013 Nissan Juke Nismo vs Renault Clio RS EDC 02

2013-Nissan-Juke-Nismo-vs-Renault-Clio-RS-EDC-182013-Nissan-Juke-Nismo-vs-Renault-Clio-RS-EDC-08

Deze Clio RS is voorlopig wel de scherpste met het optionele Cup-chassis (650 euro) dat de koets 3mm lager en 15% stijver legt. Qua hardheid is dat vergelijkbaar met de ‘RS Luxe’ van de vorige generatie, terwijl de versie zonder Cup-chassis – de zogenaamde Sport – vooral een mooi compromis tussen comfort en baanvastheid biedt. Daarbij is de (aan de rode remklauwen herkenbare) Cup zeker geen ruggenbreker dankzij de toevoeging van Hydraulic Compression Control; een uit de racerij geleend trucje waarbij er in elke shock een tweede demper zit om de filtering tegen de bump-stops subtieler te maken. En toch doet deze RS minder telepathisch aan dan de oude die zich bijna instinctief liet dirigeren, het snellere stuurhuis dat voortaan bij de Cup-optie hoort ten spijt.

2013 Nissan Juke Nismo vs Renault Clio RS EDC 03

Zoveel koppelstuur als bij de Juke (in Sport-modus) is er gelukkig niet. Maar toch durft het elektronische RS Diff al eens naar links of rechts trekken om de indruk van die zwaardere voortrein te accentueren, en sporadisch zelfs onderstuur te creëren. En waarom zijn de snelste schakeltijden (sub-150ms) voorbehouden aan Race Mode? Die stand deactiveert het ESP volledig, en dat lijkt ons met het temperatuurgevoelige sportrubber en de mobiele achterkant niet altijd een optie. De slome respons op vingercommando’s die we – vooral bij het terugschakelen – tijdens onze circuittest noteerden, blijken op de openbare weg mee te vallen. Maar een DSG is de EDC-bak niet.

2013-Nissan-Juke-Nismo-vs-Renault-Clio-RS-EDC-252013-Nissan-Juke-Nismo-vs-Renault-Clio-RS-EDC-15

Kort door de bocht is de Juke NISMO een product dat zijn sportieve roeping niet helemaal waarmaakt (en voor 3,500 euro meerprijs vooral optische extra’s biedt) waar de Clio zijn puurheid heeft ingeruild voor kant-en-klare prestaties. Rest er enkel de vraag welke transmissie het meeste DRIVR is? Zonder enige vorm van twijfel die van de Juke, ook al is de rest van het pakket een compromissum in terminis. Snel gaan in de paddleshift Clio wordt namelijk gereduceerd tot sturen en gas geven oftewel een tweedminesionele operatie die vooral klikt als er chrono’s gezet moeten worden. Maar zo rij je niet meer dan 5% van je tijd, en dan verkiezen wij altijd een manuele bak om ons die andere 95% te entertainen.

2013 Nissan Juke Nismo vs Renault Clio RS EDC 01

[Foto’s: Pieter Ameye]

NISSAN Juke Nismo

Plus Min
+ Puike Daily DRIVR – Gecompromitteerde Hot Hatch

RENAULT Clio RS 200 EDC Cup

Plus Min
+ RS-magie dankzij Cup-chassis – (Voorlopig) Geen handbak

Weggecijferd

Nissan Juke Nismo
Renault Clio RS 200 EDC
Motor 1.6 4-in-lijn turbo 1.6 4-in-lijn turbo
Aandrijving voorwielen voorwielen
Vermogen 200 pk 200 pk
Koppel 250 Nm vanaf 2.400tpm 240 Nm vanaf 1.750tpm
Gewicht 1283 kg 1204 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7.8 s 6.7s
Topsnelheid 215 km/h 230 km/h
Gem. testverbruik 9.1 l/100 km 9.2 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km 144 g/km
Prijs 26.905 euro 24.950 euro
Fiscale PK 9 9

Verdict

Nissan Juke Nismo 8 op 10
Renault Clio RS 200 EDC Cup 9 op 10
Share Button

7 Responses

  1. Charles says:

    Toen de Clio RS uitkwam had ik ergens gelezen dat er een limiet op het aantal launch controls zat, 5 keer dacht ik. Klopt dit eigenlijk? Ik had daar sindsdien in geen enkele review iets over gelezen, maar wil het wel eens zeker weten.
    Alvast bedankt!

    • Pieter Ameye says:

      Wanneer de temperatuursensoren van de versnellingsbak te hoge waarden communiceren, dan zal de launch control (net als bij de GT-R bijvoorbeeld) inderdaad niet meer functioneren. De versnellingsbak (lees: koppelingen) laten afkoelen zal de launch control-functie terug tot leven wekken.

  2. e600 says:

    Heb binnenkort een testrit met de nieuwe Clio ter vervanging van mijn huidige (vermoeide) atmo. Ben eens benieuwd!

  3. tanguy says:

    Had het verschil in gewicht groter verwacht. De JUKE ziet er toch een pak groter uit. Hoe zit het met de afwerking en kwaliteit tussen beide auto’s?

    • Ken Divjak says:

      ‘t Zijn geen hoogvliegers op dat gebied, maar toch scoort de Juke subjectief beter dan de Clio – niet in het minst door de alcantara-opsmuk die bij het Nismo-pakket hoort. Prettig neveneffect: het interieur geurt er zo supercar van als een Maserati.

      En nog een kleine toevoeging: voorlopig zijn er geen Recaro’s meer beschikbaar voor de RS, waar de nieuwe stoelen minder comfortabel zijn dan de standaardexemplaren van de vorige generatie.

  4. Ken Divjak says:

    Lees in deze context zeker dit artikel van (Lotus-rijder en woordenjongleur) Peter Cheney:

    The first time I drove a clutchless Porsche on a race track, I was amazed: as I arced into the notoriously tricky Turn Five at Mosport (now called Canadian Tire Motorsport Park), the car ripped off a flawless, completely unbidden downshift, as if the ghost of Ayrton Senna had drifted into the Porsche’s cabin to replace me on the pedals and shift lever. The perfection of the shifts was uncanny, and the Porsche could do it all without my assistance (although there were little steering-wheel buttons I could push to command a shift, the onboard computers could time the shifts better than any human, so why bother?).

    Last week, I drove the track in my own car, a manual-shift Lotus that is driven in classical fashion, with three pedals and a stubby shift lever. In my car, the entry to Turn Five is a moment of high technical demand: you drive down a steep hill at more than 170 km/h, then brake hard with the toes of your right foot while blipping the throttle with your heel so the engine’s speed will match when you release the clutch in the new gear. Your left foot, meanwhile, plays the clutch, temporarily releasing it while the shifter passes through neutral, then squeezes it rapidly back in, then out, as you simultaneously co-ordinate the throttle so the rear tires don’t lock up. As all this happens, you are sliding the car up a hill toward the apex of Turn Five, pulling close to one G laterally.

     

Leave a Reply