Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De nieuwe zescilinder zal daarbij de hulp krijgen van SkyActiv-X-techniek en maakt deel uit van Mazda’s toekomstplannen. Hij komt er in zowel benzine- als dieselversie.

Terwijl een mastodont zoals Toyota recent nog liet weten dat het zich de ontwikkeling van een nieuwe zes-in-lijn voor de Supra (die we binnenkort zullen rijden) niet kon veroorloven, en dus bij BMW terecht moest, krijgen we nu te horen dat Mazda zich aan een nieuwe veelcilinder waagt. De bewuste info kwam aan het licht tijdens een presentatie van de recente financiële resultaten, en waarin ook naar de nabije toekomst gekeken werd.

mazda-zes-in-lijn

Daarin komen we te weten dat de Japanners, behalve met een verdere evolutie van het intussen vertrouwde en gesmaakte Kodo-design, ook nog bezig zijn met milde-hybridesystemen, puur elektrische aandrijvingen en wat ze de ‘Large Architecture’ noemen. Het nieuwe platform voorziet daarbij ruimte voor de eerder genoemde systemen maar ook iActiv-vierwielaandrijving en een in de lengte geplaatste zes-in-lijn in zowel benzine als dieselversie.

Die eerste krijgt daarbij de hulp van Mazda’s revolutionaire SkyActiv X-techniek die gebruik maakt van compressieontsteking en die in de tweede helft van 2019 zijn intrede maakt op de nieuwe Mazda 3.

Dat Mazda überhaupt bezig is met een nieuwe zescilinder is opvallend. Enerzijds omdat het als kleine en een van de laatste onafhankelijke constructeurs sowieso beperkte(re) middelen heeft, anderzijds omdat motoren ook nu nog steeds kleiner en kleiner worden. Al heeft Hiroshima met SkyActiv-X technologie in huis die niemand anders heeft.

2019_mazda_3_hatchback_test_24

2019_mazda_mx5_30th_anniversary_02

Met het nieuws van een nieuwe zes-in-lijn komt al snel de vraag in welke modellen de motor(en) nu precies terecht zullen komen. Maar daar willen de Japanners voorlopig niet op ingaan: ‘We’re excited to bring these powertrains to our future vehicles as we continue on our path to premium. We know our fans will be yearning for additional details, however specific models, performance figures and market rollout will be disclosed at an appropriate time‘, aldus Mazda. Al staat het nu al vast dat het interessante tijden beloven te zijn.