Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De gerenommeerde Engelse kietelaar Litchfield heeft Porsche’s meest recente 911 onder handen genomen met als resultaat een vermogenswinst van 200 pk en 200 Nm koppel. Alstublieft.

Met de introductie van 911 991.2 zitten alle Elfjes – met uitzondering van de GT3 (RS) – aan de drukvoeding. Daardoor heeft de 911 wel wat van zijn karakteristieke sound verloren. Maar daar tegenover staat dan wel weer dat het tuningpotentieel een pak groter is geworden. De Britse tuner Litchfield was er dus als de kippen bij om een softwarepakket voor 992 op poten te zetten. Al controleerden ze ook de hardware en daarbij kwam het tot een opvallende constatatie.

porsche 992 litchfield 3

Zo zouden er geen hardwareverschillen meer zijn tussen de standaard Carrera en de snellere Carrera S, hoewel Porsche anders beweert. Enkel de gebruikte software zou verschillend zijn waardoor het tuningpotentieel bijzonder groot is. Zeker omdat met de overgang van 991 naar 992 alle 911’s over hetzelfde extra breed koetswerk beschikken.

Porsche-992-580bhp-vs-stock-475-large

Zonder(!) hardwareaanpassingen is Litchfield erin geslaagd om de 992 zo’n 200 pk en 200 Nm extra vermogen te geven. Goed voor een totaal van 580 pk en 650 Nm koppel, tegenover 385 pk en 450 Nm voor de standaard Carrera en 450 pk en 530 Nm voor de snellere (maar ook veel duurdere) Carrera S. Daarmee zit de nieuwe Carrera dus op hetzelfde niveau als de uitgaande Turbo S. Verbluffend.

porsche 992 litchfield 1

De kostprijs voor dat alles? Zo’n 1.300 euro. En dat dus zonder hardwareaanpassingen. Al werkt Litchfield naar eigen zeggen ook aan verder geoptimaliseerde software die gebruik maakt van een minder restrictieve uitlaatlijn zoals van Remus of Akrapovic. Bijzonder verleidelijk allemaal, al zeggen we het zelf.