Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Liefhebbers van het betere analoge werk kunnen opgelucht ademhalen: de Toyota GT86/Subaru BRZ krijgt een opvolger. En wel sneller dan we denken zouden.

De bevestiging kwam er in de marge van een verdere uiteenzetting van de toekomstplannen tussen Toyota en Subaru. Daarin bevestigen beide Japanse constructeurs hun engagement inzake het verder delen van hybride- en batterijtechnologie, maar ook expertise wat betreft vierwielaandrijving. Toyota zal met andere woorden toegang krijgen tot Subaru’s Symmetrical All-Wheel Drive-technologie, terwijl Subaru dan weer gebruik zal kunnen maken van Toyota’s hybridesystemen. Al kwam daarmee ook het betaalbaar achterwielaangedreven platform ter sprake.

2019_subaru_brz_bms_edition_test_09

Zowel de GT86 als de BRZ (rijtest) krijgen een opvolger die qua concept niet veel zal verschillen van de huidige versie. Meer details wilden beide constructeurs voorlopig niet kwijt. Behalve dan dat het niet de bedoeling is dat de toekomstige Toyobaru in het vaarwater komt van koning Supra (rijtest). Lees: het vermogen zal – tot spijt van wie het benijdt – niet dramatisch stijgen. Al zou het bijvoorbeeld kunnen dat de kleine coupé de steun krijgt van Subaru’s e-Boxer-technologie. Kwestie van het gebrek aan koppel onderin torquefillgewijs weg te werken.

2013_mazda_brz_mazda_mx5 preview

Een concrete datum voor een opvolger is er momenteel nog niet. Maar beide merken alluderen wel op een directe opvolger wanneer de levenscyclus van de huidige op zijn einde loopt. Gezien de huidige toch alweer van 2012 dateert, zou dat dus in de loop van 2020 moeten zijn. We zijn benieuwd.