Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Net toen we dachten dat al het digitale nieuws van het (virtuele) autosalon van Genève ons bereikt had, verrast Apex ons met de introductie van de AP-0. Een puur elektrische supercar.

Apex klinkt misschien niet meteen bekend in de oren, ze hebben echter al naam gemaakt in de racewereld door het vervaardigen van onderdelen voor de autosport.
Het Brits/Hong Kongse bedrijf heeft intussen één model in productie, de AP-1. Zeg maar een rechtstreekse concurrent voor de KTM X-Bow.

apex ap 1

Apex weet als geen ander dat gewicht een belangrijk punt is naar prestatie toe. Niet toevallig maakt de AP-0 dan ook uitvoerig gebruik van een resem lichtgewichtmaterialen waardoor het gewicht van de puur elektrische tweezitter piekt op nauwelijks 1.200 kg. Indrukwekkend, temeer de AP-0 over een 90 kWh grote batterij beschikt in die in de bodem verwerkt is. Met deze batterij heeft de wagen een actieradius van we 515 km. Via een snellader is de batterij in nauwelijks 15 min tot 80% opgeladen, aldus Apex.

apex ap 1
apex ap 1

De AP-0 is uiteraard uitgerust met nog vele andere snufjes, zoals automatische luchtvering en standaard koolstof remmen. De aerodynamische spoiler in de vorm van een vin is een rechtstreekse knipoog naar de racerij, dit concept werd voor het eerst toegepast bij de LMP-klasse, met als verschil dat bij de AP-0 de vin ook dienst doet als camera. Misschien wel het leukste snufje is het hologram dat niet enkel als head-up display dient, maar ook als race instructor, die bijvoorbeeld de rempunten aangeeft.

Achterwielaandrijving

Verder naar de prestaties: de elektromotor produceert 658 pk en een koppel van 580 Nm, dit is goed om via achterwielaandrijving in 2,3 s naar 100 km/h te accelereren. De topsnelheid van de AP-0 bedraagt 305 km/h. Apex voorziet dat de wagen vanaf 2022 geproduceerd kan worden in Engeland. Dit productiemodel komt op de markt met een prijskaartje vanaf 168.000 euro. Veel geld natuurlijk. Maar in vergelijk met andere puur elektrische super/hypercars wel behoorlijk concurrentieel. Voor een Rimac C-Two, Lotus Evija of Pininfarina Battista ben je immers een tien- of twintigvoud kwijt.

MEER LEZEN

Officieel: Automobili Pininfarina Battista

Lotus Evija stap dichter bij productie

Wat Rimac met de E-type van prins Harry van doen heeft