Klassiekere lijnen en een fatsoenlijke naam, dat is wat deze unieke Ferrari Omologata aan de reguliere V12 GT-productie uit Maranello toevoegt.
Met momenteel 13 modellen is er geen gebrek aan keuze om je spaarvarken bij Ferrari stuk te slaan. Toch staan de verzamelaars traditioneel voor de fabriekspoorten in de rij om een unieke creatie te bemachtigen. De Omologata, Italiaans voor ‘gehomologeerd’, is weer zo’n gevalletje – het tiende al in de recente geschiedenis van Het Steigerende Paard. Hoog tijd om de bijzondere bloedlijn later deze week eens te analyseren, maar niet vooraleer we even in detail naar deze herwerkte 812 Superfast hebben gekeken.
Magma Rossi
Ferrari heeft naar eigen zeggen twee jaar aan de Omologata gewerkt, met een volledig redesign in aluminium tot gevolg. Enkel de voorlichten, de voorruit en – nu ja – alles wat onder de carrosserie zit, werd overgenomen. De rest, inclusief heel wat interieuronderdelen, zijn volgens de wensen van de Europese klant die de Omologata besteld heeft. Vreemd trouwens dat die welluidende modelnaam nog vrij was, vermits het een evocatieve term uit de automobielproductie betreft. Maar natuurlijk des te leuker voor de gelukzak die dit unicum in zijn collectie mag parkeren.
De haakse lijnen van de 812 zijn grotendeels vervangen door zachtere rondingen die naar de klassieke GT’s van het merk verwijzen. Zijn het vooraan vooral de luchtinlaten die verschillen, dan wordt de transformatie achteraan duidelijker. Daar zijn de achterlichten gereduceerd van vier naar twee rondingen, terwijl de achterruit ingeruild is voor drie horizontale kieuwen die er een stuk klassieker maar tegelijk ook agressiever uitzien. De wielen zijn al even uniek, net als de Magma Rossi-lak met ingewerkte race-visuals in carbonmotief.
‘Crackled Paint’
Motorisch is er niets veranderd, maar dat hoeft ook niet als je de krachtigste V12’s van de planeet onder de kap hebt, verbonden aan een gerobotiseerde bak met 7 verzetten van Getrag. Daarmee gaat de Omologata zeker in 2,9 seconden naar de 100, in 7,8 naar de 200 km/h en desgewenst door tot 340 km/h. De blauwe sportstoelen, die op hun beurt naar de F12 Tour de France lonken, zijn ter compensatie voorzien van vierpuntsharnassen. Alleen de metalen interieuronderdelen in ‘crackled paint’ zijn van bedenkelijker allooi. Dus wat zal het worden, Beste Lezerschap: een Omologata of een haast even onbereikbare Aero3 van Touring Superleggera op F12-basis?
MEER LEZEN:
Video: Ferrari 812 Superfast, ‘It’s an angry Thing’